Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Duża akcja kasacja Ceskich drah. Stary tabor trafia na złom

inforail
31.07.2025 11:30
0 Komentarzy

Modernizacja pasażerskiego taboru kolejowego w Czechach przyspiesza. České dráhy (ČD), narodowy przewoźnik kolejowy, konsekwentnie wycofuje z eksploatacji przestarzałe wagony i lokomotywy, zastępując je nowoczesnymi jednostkami elektrycznymi i spalinowymi.

W pierwszym półroczu 2025 roku spółka wysłała na złom aż 200 pojazdów kolejowych, w tym głównie popularne niegdyś „koženky” – wagony używane w ruchu dalekobieżnym i regionalnym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie zastąpienie wycofanych „koženek” nowoczesnymi jednostkami typu RegioPanter, RegioFox i ComfortJet?
  2. W jaki sposób České dráhy planują wykorzystać dochód ze sprzedaży wycofanego taboru kolejowego?
  3. Czy proces modernizacji taboru wpłynie na zwiększenie częstotliwości lub poprawę punktualności połączeń regionalnych i dalekobieżnych?
Kasacja taboru Ceskich drah
Kasacja taboru Ceskich drah/foto: CD

200 pojazdów na złom w pół roku

– W ubiegłym roku wprowadziliśmy do eksploatacji dużą liczbę nowoczesnych jednostek RegioPanter i RegioFox, a także zestawy ComfortJet przeznaczone do obsługi połączeń dalekobieżnych. Ich dostawy są kontynuowane również w tym roku – powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich w ČD.

Dzięki temu przewoźnik mógł zrezygnować z eksploatacji dużej liczby starszych wagonów pasażerskich, przede wszystkim popularnych „koženek” – zarówno w wersji dalekobieżnej (np. seria B249), jak i regionalnej (seria Bdt). Jak wyjaśnia Ješeta, niepotrzebne pojazdy najpierw trafiają do sprzedaży, a jeśli nie znajdą nabywców – są złomowane.

W pierwszym półroczu 2025 roku do zakładów złomowania trafiło łącznie 200 pojazdów kolejowych, a do początku jesieni planowana jest utylizacja kolejnych 60 jednostek. Na złom trafiają przede wszystkim najstarsze i najmniej popularne pojazdy, które zostały zastąpione przez nowoczesne składy. Wśród nich znalazły się:

  • 48 wagonów silnikowych i doczepnych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 460,
  • 32 wagony pasażerskie do pociągów pospiesznych serii B249,
  • 50 wagonów regionalnych serii Bdt,
  • 30 pojazdów przeznaczonych do obsługi linii lokalnych typu „kufr”, czyli m.in. wagony silnikowe serii 809 i 810 oraz ich wersje doczepne BDtax (012) i Bdtax (015),
  • inne jednostki, w tym jeden wagon piętrowy, jeden motorak serii 854 i mniej niż dziesięć niepopularnych „Honeckerów”.
Kasacja taboru Ceskich drah
Kasacja taboru Ceskich drah/foto: CD

Niektóre wagony trafiły do nowych właścicieli

Część wycofanych pojazdów udało się jednak sprzedać. 13 wagonów nabyli różni zainteresowani – zarówno z Czech, jak i z zagranicy. Pojazdy te mają być wykorzystywane w nietypowy sposób – jako atrakcje przy restauracjach, obiektach noclegowych lub w ramach przejazdów retro. Największym zainteresowaniem cieszyły się motoraki serii 810 (4 sztuki) oraz różne wersje „koženek” (również 4 sztuki).

České dráhy wciąż oferują nadwyżkowy tabor do sprzedaży na swojej stronie internetowej. Aktualnie dostępnych jest kilkadziesiąt sztuk motorowych i doczepnych wagonów serii 810, BDtax (012) i Bdtax (015).

Likwidacja setek pojazdów w najbliższych latach

Proces wycofywania i złomowania starych wagonów nie zwalnia tempa. České dráhy planują w najbliższych latach likwidację ponad 400 pojazdów, które zostaną zastąpione nowoczesnymi lokomotywami i zespołami trakcyjnymi – w tym typu Siemens Vectron, ComfortJet oraz RegioFox.

Obecnie České dráhy eksploatują ponad 2 100 jednostek napędowych i wagonów zespolonych oraz ponad 1 600 wagonów pasażerskich przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych i regionalnych.

Modernizacja taboru to nie tylko inwestycja w nowoczesność, ale także sposób na poprawę komfortu podróży, niezawodności połączeń i zwiększenie efektywności energetycznej kolei w Czechach. Sprawnie przeprowadzane zmiany są ważnym elementem strategii unowocześniania transportu publicznego w regionie Europy Środkowej.

Komentarze