Modernizacja linii kolejowej Skierniewice – Łowicz na finiszu. Pociągi pojadą 160 km/h
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły ostatni etap przebudowy linii kolejowej nr 11 między Skierniewicami a Łowiczem. Obecne prace koncentrują się na odcinku Bełchów – Skierniewice i mają zakończyć się w sierpniu 2026 roku.
Efektem inwestycji będą krótsze czasy przejazdu, bezpieczniejsza infrastruktura i większy komfort dla podróżnych oraz przewoźników towarowych.
Rozkład jazdy:
- Jakie udogodnienia dla pasażerów zostaną wprowadzone na przystankach Mokra i Sierakowice Skierniewickie?
- W jaki sposób modernizacja odcinka Bełchów – Skierniewice wpłynie na czas przejazdu pociągów?
- Jakie znaczenie ma ta inwestycja dla kolejowego korytarza transportowego wschód–zachód?
Nowoczesna infrastruktura między Bełchowem a Skierniewicami
Modernizacja odcinka Bełchów – Skierniewice obejmuje przebudowę ponad 16 km torów oraz instalację nowej sieci trakcyjnej. Prace trwają już w torze nr 1, gdzie rozebrano starą sieć i rozpoczęto montaż nowych słupów trakcyjnych. Dodatkowo, zmodernizowane zostaną przystanki Mokra i Sierakowice Skierniewickie – pasażerowie zyskają wyższy standard podróży dzięki nowym peronom, wiatom, ławkom, oświetleniu i oznakowaniu.
Na stacji w Bełchowie powstanie nowoczesna kładka pieszo-rowerowa wyposażona w windy, która zapewni wygodny i bezpieczny dostęp do peronów osobom o ograniczonej mobilności. Obiekt ten poprawi lokalną komunikację i spójność infrastrukturalną.
Szybsze pociągi, lepsza przepustowość
Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h (obecnie 100 km/h), a towarowe – do 100 km/h (obecnie 70 km/h). Dzięki temu czas przejazdu ze Skierniewic do Łowicza skróci się o kilka minut. Zwiększona zostanie również przepustowość trasy – na linii będzie mogło kursować więcej składów, co ma szczególne znaczenie dla transportu towarowego na kierunku wschód–zachód.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za sprawne prowadzenie ruchu odpowiadać będzie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, który zostanie zintegrowany z Lokalnym Centrum Sterowania w Skierniewicach. Inwestycja obejmuje też wymianę nawierzchni na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na styku torów i dróg.
Inwestycja dofinansowana z KPO
Realizacja zadania odbywa się w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 11 na odcinku Łowicz Główny – Skierniewice” i jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Wartość kontraktu z wykonawcą – firmą Track Tec Construction sp. z o.o. – wynosi 82,6 mln zł netto, czyli 101,6 mln zł brutto.
Jak podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, to inwestycja nie tylko w infrastrukturę, ale również w mobilność mieszkańców i rozwój regionu:
„Dzięki środkom z KPO skracamy czas przejazdu pociągów, zwiększamy komfort podróży koleją i tworzymy nowoczesną infrastrukturę, która łączy ludzi i miejsca szybciej, wygodniej i bezpieczniej niż kiedykolwiek wcześniej” – zaznaczył.
Z kolei prezes PKP PLK Piotr Wyborski dodał:
„Nowe perony, nowoczesna kładka, szybsze pociągi i lepsza obsługa ruchu – to konkretne zmiany, które pasażerowie i przewoźnicy odczują już w przyszłym roku. Kolej w Łódzkiem przyspiesza i odpowiada na potrzeby mieszkańców”.
Kontynuacja wcześniejszych etapów
Obecne prace są kontynuacją wcześniejszych etapów modernizacji trasy Skierniewice – Łowicz, prowadzonych w latach 2020–2023. W ich ramach zmodernizowano już odcinek Bełchów – Łowicz, stację Bełchów oraz przystanek Bobrowniki. Tamte inwestycje pochłonęły ponad 93 mln zł i stanowiły fundament dla obecnych działań.
Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach linia Skierniewice – Łowicz stanie się jednym z lepiej przygotowanych odcinków do obsługi nowoczesnego, szybkiego i bezpiecznego ruchu kolejowego – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.
Komentarze