Politechnika Poznańska i Stadler łączą siły w kształceniu przyszłych inżynierów kolejnictwa
Politechnika Poznańska i firma Stadler podpisały umowę partnerską zakładającą ścisłą współpracę w zakresie dydaktyki, badań naukowych oraz rozwoju specjalistycznej kadry inżynierskiej.
Wspólne działania będą koncentrować się na wspieraniu specjalności pojazdy szynowe na drugim stopniu kierunku mechanika i budowa pojazdów, prowadzonego na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega współpraca pomiędzy Politechniką Poznańską a firmą Stadler i jakie korzyści przynosi studentom kierunku mechanika i budowa pojazdów?
- Jakie konkretne działania przewidziano w ramach umowy partnerskiej między uczelnią a producentem taboru szynowego?
- W jaki sposób obecność firmy Stadler w Polsce – zarówno pod względem lokalizacji, jak i zakresu działalności – wspiera rozwój krajowej kadry inżynierskiej?
Współpraca branżowa
Zakres współpracy obejmuje między innymi organizację praktyk zawodowych dla studentów i absolwentów, prowadzenie wykładów gościnnych przez ekspertów Stadlera, wspólne projekty badawcze, wsparcie przy realizacji prac dyplomowych oraz organizację wizyt technicznych w zakładach produkcyjnych firmy.
– Partnerstwo z firmą Stadler to dla naszej uczelni znaczące wzmocnienie współpracy z przemysłem, który odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu profilu nowoczesnej edukacji inżynierskiej. Wspólne działania umożliwią studentom bezpośredni kontakt z realiami zaawansowanej technologicznie produkcji oraz nowatorskimi rozwiązaniami w branży transportu szynowego. To partnerstwo wpisuje się w naszą strategię budowania trwałych relacji z liderami rynku oraz inwestowania w rozwój praktycznych umiejętności i innowacyjności – nie tylko studentów, ale i kadry naukowej. – podkreśla dr hab. inż. Agnieszka Misztal, prof. Politechniki Poznańskiej, Prorektor ds. studenckich i kształcenia.
Stadler projektuje nowoczesne pociągi regionalne i intercity, tramwaje, metro oraz lokomotywy – w tym pojazdy hybrydowe, bateryjne i wodorowe – łącząc wysoką efektywność energetyczną z troską o środowisko. Firma bazuje na zaawansowanej inżynierii, opartej na własnych biurach projektowych i centrach rozwojowych zlokalizowanych w Europie, między innymi w Polsce.
- Bardzo się cieszymy, że rozpoczynamy współpracę z Politechniką Poznańską w zakresie kształcenia kadr inżynieryjnych. W maju tego roku otworzyliśmy w Poznaniu nasze nowe biuro inżynieryjne, w którym tworzymy nowe miejsca pracy. Dzisiejsze porozumienie to kolejny krok w budowaniu struktur inżynieryjnych Stadlera w Polsce, a partnerstwo z renomowaną uczelnią techniczną, jaką jest Politechnika Poznańska, daje nam szansę na pozyskanie młodych adeptów inżynierii, którzy będą mogli rozwijać swoje umiejętności współpracując przy innowacyjnych międzynarodowych projektach realizowanych przez Stadlera w Polsce – mówi Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska.
Stadler jest obecny w Polsce od 2006 i zatrudnia około 1800 pracowników – ponad 1300 w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach, 250 w zakładzie Stadler Środa w Środzie Wielkopolskiej, ponad 100 w zakładzie Stadler Converter w Białymstoku, a także zespoły serwisowe w Warszawie, Łodzi i Sochaczewie. Zespoły inżynierów Stadler Polska działają w trzech lokalizacjach – w Poznaniu, Siedlcach i Warszawie. Zajmują się zarówno projektowaniem rozwiązań software’owych, jak i tworzeniem kompleksowych koncepcji pojazdów – pociągów i tramwajów dla klientów Stadler Polska oraz realizacją zleceń w ramach całej Grupy Stadler. Współpraca na poziomie międzynarodowym daje inżynierom możliwość zdobywania cennego doświadczenia oraz rozwijania umiejętności i know-how w dziedzinie projektowania innowacyjnych pojazdów szynowych.
Komentarze