Nowy rozkład jazdy pociągów z rekordową liczba kilometrów. O 6 km więcej niż w 1990
W nowym rozkładzie jazdy jest rekordowa w historii polskiej kolei tzw. praca eksploatacyjna - powiedział wiceszef MI Piotr Malepszak.
Jak tłumaczył, łącznie pociągi w nowym rozkładzie jazdy pokonają 240 mln km, to o 6 km więcej niż w najlepszym historycznie roku 1990. O nowy rozkładzie od PKP Intercity pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile milionów kilometrów pokonają pociągi w nowym rocznym rozkładzie jazdy według danych Ministerstwa Infrastruktury?
- Jaka była punktualność połączeń pasażerskich w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy?
- Ilu pasażerów ma przekroczyć liczba podróżnych koleją w całym 2025 roku?
Nowy, roczny rozkład jazdy.
14 grudnia na kolei wszedł w życie nowy, roczny rozkład jazdy. Jak poinformowało PKP Intercity, w ciągu najbliższego roku liczba połączeń obsługiwanych przez tego przewoźnika wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie, z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Firma wprowadziła ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.
Z kolei spółka Polregio - największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce posiadający ok. 25 proc. udziału w rynku - poinformowała, że wraz z nowym rozkładem w ofercie pojawią się nowe połączenia, a część relacji zostanie wydłużonych. Uruchomiono m.in. kursy z Warszawy do Chełma, z Torunia do Ciechocinka oraz z Wrocławia do Rybnika.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z dziennikarzami w Poznaniu powiedział, że według niedzielnych danych, do godz. 13 punktualność połączeń pasażerskich w dniu uruchomienia nowego rozkładu jazdy, w skali całego kraju wyniosła 94 proc.
- Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkich przewoźników, całą sieć kolejową w Polsce, to w nowym rozkładzie jazdy jest rekordowa w historii polskiej kolei tzw. praca eksploatacyjna. Nigdy w Polsce kolej pasażerska nie pokonywała tak dużej liczby kilometrów. Łącznie, pociągi w nowym rozkładzie jazdy pokonają 240 mln km. A dla porównania, najlepszy do tej pory rok, który mieliśmy historycznie - 1990 - to było 234 mln pociągokilometrów - powiedział.
430 mln pasażerów
Według Malepszaka te dane pokazują rozwój kolejowych połączeń dalekobieżnych i regionalnych w naszym kraju oraz rosnącą liczbę pasażerów. - Za chwilę będziemy podsumowywać rok 2025. Już wiemy, że liczba pasażerów przekroczy 430 mln - zaznaczył.
Wiceszef MI zaznaczył, że wraz z nowym rozkładem zainaugurowano m.in. nowe, szybsze połączenie między Poznaniem a Gorzowem Wlkp. Wspomniał przy także o poszerzaniu oferty pasażerskiej w relacjach m.in. z Poznania do Szczecina, Warszawy czy Wrocławia.
Wraz z nowym rozkładem, regularne kursy między Krakowem, Warszawą i Gdynią realizuje czeska firma RegioJet. Jednak pomimo wcześniejszych zapowiedzi, zamiast deklarowanych sześciu par pociągów między Krakowem i Warszawą są trzy połączenia dziennie, a tylko jedno z nich przedłużono do Gdyni. Pociągi pojadą też na trasie Warszawa–Ostrawa–Praga. Przewoźnik nie uruchomił także zapowiadanych wcześniej kursów Warszawa-Poznań.
Malepszak został zapytany o tę kwestię, powiedział: - Bardzo duży falstart w wykonaniu przewoźnika prywatnego. Taki falstart, o którym informuje się kilka dni przed wejściem rozkładu jazdy w życie, gdy już wielu pasażerów ma kupione bilety, mówiąc wprost - to jest niepoważne traktowanie pasażerów kolei. Trzeba wyciągnąć z tego wnioski - ocenił.
Wiceszef MI przypomniał, że Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do czeskiego przewoźnika z prośbą o wyjaśnienie całej sytuacji.
Kolejowe dwa lata
Przy okazji podsumowujemy dwa, klejowe lata od Ministerstwo Infrastruktury. Z plusów na pewno należy wymienić fakt, że po 40 latach pociągi dalekobieżne wracają do Czaplinka i Złocieńca; po 33 latach do Łomży i Wielbarka; po 24 latach do Mszczonowa, a po 20 latach ponownie do Człuchowa i Czarnego.
W weekend kolej odzyskała Ciechocinek, a w najbliższym czasie dostęp do pociągów zyskają m.in. Kcynia, Złotoryja, Lubsko, Ostrów Mazowiecka, Sokołów Podlaski i Bełchatów.
Na mapę kolejową wracają także nowe lokalizacje, w tym Gdów oraz Biała Rawska, które dotąd były poza zasięgiem regularnych połączeń.
Do tej pory oddano do użytku 32 nowe przystanki kolejowe, z których korzystają już pasażerowie m.in. w Izabelowie, Kunicach, Ważnych Młynach, Wistce i Białej, a kolejne powstają m.in. w Mnichowie, Brodnicy, Radomiu Południe i Nakle nad Notecią.
Do końca 2027 roku planowana jest budowa następnych 31 przystanków, w miejscach, gdzie wcześniej nigdy nie zatrzymywał się żaden pociąg, co znacząco zwiększy dostępność kolei dla pasażerów i wzmocni rolę transportu szynowego w całym kraju






Komentarze