Miękkie hybrydy dla MZK Toruń: Kryteria techniczne wskazują faworyta. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu stawia na elektrobusy i hybrydy. W toku są dwa przetargi na dostawę nowych autobusów.
Ten „hybrydowy” dotyczy zakupu ośmiu autobusów klasy I kategorii MAXI z opcją na siedem kolejnych. Przetarg na te pojazdy został ogłoszony na 4 listopada 2025 r. Więcej na ten temat można znaleźć w InfoBusie tutaj. MZK Toruń od dłuższego czasu stawia na autobusy marki Solaris. Jak będzie tym razem? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Kiedy PKM Tychy planuje ogłosić wybór najkorzystniejszej oferty?
- Czy umowy z wybranymi firmami będą mogły zostać przedłużone po lutym 2027 roku?
- Ilu kierowców ostatecznie ma zasilić flotę PKM Tychy po rozstrzygnięciu przetargu?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%), kosztów emisji CO2 (3%), kosztów emisji NOx, PM, THC (2%), kosztów zużycia energii (2%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika od 9.000 cm3 do 11.000 cm3 – 10 pkt,
- szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 10 pkt,
- belka sztywna, wyposażona w stabilizator toru jazdy – 10 pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- materiał konstrukcji pojazdów wykonany z materiałów odpornych na korozję tj. stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) – 10 pkt,
- przebiegi międzyobsługowe – przegląd co 40 tys. km i więcej – 5 pkt,
- najniższe zużycie paliwa – 20 pkt,
- najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 30 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz i w drzwiach, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz.
Autobusy będą napędzane silnikiem turbodoładowanym, chłodzonym cieczą z zapłonem samoczynnym, czterosuwowym, posiadającym minimum sześć cylindrów, umieszczonym z tyłu pojazdu, o pojemności skokowej od 6.000 – 11.000 cm3. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin min. Euro 6. Pojazdy będą wyposażone w układ hybrydowy. To znaczy, że silnik spalinowy ma być wspomagany w czasie jazdy pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosić będzie co najmniej 14 kW. Autobusy będą wyposażone w funkcję odzysku i magazynowania energii, która następnie będzie wykorzystana do wspomagania napędu autobusu.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 21,5 cali, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Podsumowanie
MZK Toruń nie dało konkurencji Solarisa żadnego pola manewru. Kryteria techniczne w sposób znaczący punktują rozwiązania stosowane tylko przez producenta z Bolechowa. Mowa o konstrukcji ze stali nierdzewnej, szybie pionowej dzielonej na trzy części, czy też zawieszeniu w postaci belki sztywnej. W tej sytuacji spodziewamy się tylko jednej oferty. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 4 grudnia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/191109/details







Komentarze