Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miękkie hybrydy dla MZK Toruń: Kryteria techniczne wskazują faworyta. Analiza SWZ

infobus
13.11.2025 13:03
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu stawia na elektrobusy i hybrydy. W toku są dwa przetargi na dostawę nowych autobusów.

Ten „hybrydowy” dotyczy zakupu ośmiu autobusów klasy I kategorii MAXI z opcją na siedem kolejnych. Przetarg na te pojazdy został ogłoszony na 4 listopada 2025 r. Więcej na ten temat można znaleźć w InfoBusie tutaj. MZK Toruń od dłuższego czasu stawia na autobusy marki Solaris. Jak będzie tym razem? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy PKM Tychy planuje ogłosić wybór najkorzystniejszej oferty?
  2. Czy umowy z wybranymi firmami będą mogły zostać przedłużone po lutym 2027 roku?
  3. Ilu kierowców ostatecznie ma zasilić flotę PKM Tychy po rozstrzygnięciu przetargu?
Autobusy MZK Toruń
Autobusy MZK Toruń

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%), kosztów emisji CO2 (3%), kosztów emisji NOx, PM, THC (2%), kosztów zużycia energii (2%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:

  • pojemność skokowa silnika od 9.000 cm3 do 11.000 cm3 – 10 pkt,
  • szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 10 pkt,
  • belka sztywna, wyposażona w stabilizator toru jazdy – 10 pkt,
  • spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
  • materiał konstrukcji pojazdów wykonany z materiałów odpornych na korozję tj. stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) – 10 pkt,
  • przebiegi międzyobsługowe – przegląd co 40 tys. km i więcej – 5 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 20 pkt,
  • najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 30 pkt.
Autobusy MZK Toruń
Autobusy MZK Toruń

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz i w drzwiach, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz.

Autobusy będą napędzane silnikiem turbodoładowanym, chłodzonym cieczą z zapłonem samoczynnym, czterosuwowym, posiadającym minimum sześć cylindrów, umieszczonym z tyłu pojazdu, o pojemności skokowej od 6.000 – 11.000 cm3. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin min. Euro 6. Pojazdy będą wyposażone w układ hybrydowy. To znaczy, że silnik spalinowy ma być wspomagany w czasie jazdy pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosić będzie co najmniej 14 kW. Autobusy będą wyposażone w funkcję odzysku i magazynowania energii, która następnie będzie wykorzystana do wspomagania napędu autobusu.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.

Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 21,5 cali, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.

Podsumowanie

MZK Toruń nie dało konkurencji Solarisa żadnego pola manewru. Kryteria techniczne w sposób znaczący punktują rozwiązania stosowane tylko przez producenta z Bolechowa. Mowa o konstrukcji ze stali nierdzewnej, szybie pionowej dzielonej na trzy części, czy też zawieszeniu w postaci belki sztywnej. W tej sytuacji spodziewamy się tylko jednej oferty. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 4 grudnia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/191109/details

Komentarze