Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prędkość na kolejowej ósemce wzrośnie do 120 km/h

inforail
17.08.2025 10:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe realizują kolejną inwestycję, która poprawi komfort podróży i skróci czas przejazdu na jednej z najważniejszych tras kolejowych w Polsce – linii nr 8, łączącej Kraków z Kielcami, Łodzią i Warszawą.

Dzięki modernizacji odcinka Kraków Główny – Tunel pociągi pojadą szybciej, a podróżni zyskają dostęp do nowych i unowocześnionych peronów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne prace modernizacyjne zostaną wykonane na odcinku linii kolejowej nr 8 między Krakowem a Tunelem?
  2. W jaki sposób inwestycja wpłynie na komfort podróży pasażerów korzystających z peronów w Miechowie, Smrokowie, Batowicach i Zastowie?
  3. Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa i przepustowości ruchu kolejowego będzie miała modernizacja systemu sterowania ruchem?
Linia kolejowa nr 8
Linia kolejowa nr 8

Większa prędkość i krótszy czas przejazdu

Na modernizowanym odcinku prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 km/h. Wymiana torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem pozwoli zlikwidować dotychczasowe ograniczenia, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu o 3 minuty. Zwiększy się także przepustowość trasy, co umożliwi sprawniejszą obsługę zarówno pociągów regionalnych, jak i dalekobieżnych.

Prace obejmą m.in. modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę fragmentów torów i rozjazdów oraz przebudowę elementów sieci trakcyjnej. Nowe urządzenia sterowania ruchem ułatwią zarządzanie pociągami i podniosą poziom bezpieczeństwa.

Inwestycja za ponad 105 mln zł

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację robót budowlanych z firmą PORR S.A.. Wartość kontraktu wynosi ponad 105 mln zł netto, a termin zakończenia prac został określony na 12 miesięcy.

Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy – podkreśla Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.

Nowoczesne perony dla pasażerów

Równolegle modernizowana jest infrastruktura pasażerska. Na stacji Miechów powstanie nowy peron, a na przystanku w Smrokowie oraz na stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną przebudowane i podwyższone.

Projekt przewiduje również budowę dodatkowego peronu na przystanku Zastów wraz z wydłużeniem kładki nad torami – to zadanie będzie realizowane w ramach tzw. opcji. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a komfort podróży podniosą nowoczesne wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie.

Nowoczesny system sterowania ruchem

To nie jedyne działania na tej trasie. W 2024 roku rozpoczęto modernizację systemu sterowania ruchem. Instalacja nowych urządzeń, kabli i światłowodów umożliwi zdalne zarządzanie ruchem pociągów ze stacji Kraków Batowice. System będzie obejmował m.in. stacje w Miechowie, Słomnikach, Niedźwiedziu i Zastowie, co usprawni prowadzenie ruchu i podniesie bezpieczeństwo.

Wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy

Oba projekty – modernizacja torów i infrastruktury pasażerskiej oraz unowocześnienie systemu sterowania – są współfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To część szerszego programu inwestycji, które poprawiają parametry sieci kolejowej w całej Polsce, ograniczają ryzyko awarii oraz zwiększają niezawodność transportu pasażerskiego i towarowego.

Kolej na szybsze i wygodniejsze podróże

Modernizacja odcinka Kraków – Tunel to kolejny krok w kierunku nowoczesnej kolei, która sprosta rosnącemu zapotrzebowaniu na transport zbiorowy. Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają krótszy czas przejazdu, wygodniejsze stacje i bezpieczniejsze warunki podróży – a to wszystko w duchu idei zrównoważonej mobilności.

Komentarze