Prędkość na kolejowej ósemce wzrośnie do 120 km/h
Polskie Linie Kolejowe realizują kolejną inwestycję, która poprawi komfort podróży i skróci czas przejazdu na jednej z najważniejszych tras kolejowych w Polsce – linii nr 8, łączącej Kraków z Kielcami, Łodzią i Warszawą.
Dzięki modernizacji odcinka Kraków Główny – Tunel pociągi pojadą szybciej, a podróżni zyskają dostęp do nowych i unowocześnionych peronów.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne prace modernizacyjne zostaną wykonane na odcinku linii kolejowej nr 8 między Krakowem a Tunelem?
- W jaki sposób inwestycja wpłynie na komfort podróży pasażerów korzystających z peronów w Miechowie, Smrokowie, Batowicach i Zastowie?
- Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa i przepustowości ruchu kolejowego będzie miała modernizacja systemu sterowania ruchem?
Większa prędkość i krótszy czas przejazdu
Na modernizowanym odcinku prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 km/h. Wymiana torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem pozwoli zlikwidować dotychczasowe ograniczenia, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu o 3 minuty. Zwiększy się także przepustowość trasy, co umożliwi sprawniejszą obsługę zarówno pociągów regionalnych, jak i dalekobieżnych.
Prace obejmą m.in. modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę fragmentów torów i rozjazdów oraz przebudowę elementów sieci trakcyjnej. Nowe urządzenia sterowania ruchem ułatwią zarządzanie pociągami i podniosą poziom bezpieczeństwa.
Inwestycja za ponad 105 mln zł
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację robót budowlanych z firmą PORR S.A.. Wartość kontraktu wynosi ponad 105 mln zł netto, a termin zakończenia prac został określony na 12 miesięcy.
– Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy – podkreśla Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowoczesne perony dla pasażerów
Równolegle modernizowana jest infrastruktura pasażerska. Na stacji Miechów powstanie nowy peron, a na przystanku w Smrokowie oraz na stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną przebudowane i podwyższone.
Projekt przewiduje również budowę dodatkowego peronu na przystanku Zastów wraz z wydłużeniem kładki nad torami – to zadanie będzie realizowane w ramach tzw. opcji. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a komfort podróży podniosą nowoczesne wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie.
Nowoczesny system sterowania ruchem
To nie jedyne działania na tej trasie. W 2024 roku rozpoczęto modernizację systemu sterowania ruchem. Instalacja nowych urządzeń, kabli i światłowodów umożliwi zdalne zarządzanie ruchem pociągów ze stacji Kraków Batowice. System będzie obejmował m.in. stacje w Miechowie, Słomnikach, Niedźwiedziu i Zastowie, co usprawni prowadzenie ruchu i podniesie bezpieczeństwo.
Wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy
Oba projekty – modernizacja torów i infrastruktury pasażerskiej oraz unowocześnienie systemu sterowania – są współfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To część szerszego programu inwestycji, które poprawiają parametry sieci kolejowej w całej Polsce, ograniczają ryzyko awarii oraz zwiększają niezawodność transportu pasażerskiego i towarowego.
Kolej na szybsze i wygodniejsze podróże
Modernizacja odcinka Kraków – Tunel to kolejny krok w kierunku nowoczesnej kolei, która sprosta rosnącemu zapotrzebowaniu na transport zbiorowy. Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają krótszy czas przejazdu, wygodniejsze stacje i bezpieczniejsze warunki podróży – a to wszystko w duchu idei zrównoważonej mobilności.
Komentarze