Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Analiza buspasów w Warszawie na razie bez wykonawcy. TOR najtańszy, ale i tak za drogi

infotrans
25.08.2025 10:04
0 Komentarzy

20 sierpnia 2025 r. stołeczny urząd poinformował o unieważnieniu przetargu pn. „Analiza wydzielonych pasów autobusowych na terenie Metropolii Warszawskiej – Etap I”.

Powodem było przekroczenie budżetu miasta przez wszystkie złożone oferty. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego unieważniono przetarg na „Analizę wydzielonych pasów autobusowych na terenie Metropolii Warszawskiej – Etap I”?
  2. Jakie elementy miały zostać opracowane w ramach zlecenia dotyczącego warszawskich buspasów?
  3. Jaka była najniższa złożona oferta i jak bardzo przekraczała budżet zamawiającego?
Analiza buspasów w Warszawie bez wykonawcy – przetarg unieważniony
Analiza buspasów w Warszawie bez wykonawcy – przetarg unieważniony

Sześć ofert

Warszawa planowała zlecić przygotowanie analizy funkcjonowania pasów autobusowych w metropolii warszawskiej jako element wdrażania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Kontrakt obejmował wykonanie pomiarów ruchu, ocenę działania istniejących buspasów oraz przygotowanie symulacji ruchu w systemie VISUM. Wymogiem było udokumentowanie co najmniej jednego podobnego zlecenia zrealizowanego w ostatnich 5 latach w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców, także z wykorzystaniem VISUM. Dokumentacja zakładała realizację zadania do 9 listopada 2026 roku. Przetarg został ogłoszony 22 lipca 2025 r., a oferty otwarto 5 sierpnia. Do postępowania zgłosiło się sześć firm doradczych, w tym TOR, Multiconsult i Consultants United.

Analiza ofert pokazała, że najniższą cenę złożył ZESPÓŁ DORADCÓW GOSPODARCZYCH TOR – 930.121,08 PLN brutto, co oznacza około 756.200 PLN netto. Druga w kolejności była spółka Wolański – 945.800,00 PLN brutto, czyli 768.943 PLN netto. Kolejne oferty złożyły VIA VISTULA (1.068.870,00 PLN brutto – ok. 868.170 PLN netto), LPW (1.193.100,00 PLN brutto – ok. 970.000 PLN netto), MULTICONSULT POLSKA (1.301.709,00 PLN brutto – ok. 1.058.300 PLN netto) oraz najdroższa oferta CONSULTANTS UNITED (1.546.822,60 PLN brutto – ok. 1.257.200 PLN netto).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 800.000,00 PLN brutto, czyli ok. 650.400 PLN netto. Oznacza to, że żadna z ofert nie mieściła się w założonym budżecie miasta. W praktyce – mimo że jedynym kryterium oceny ofert była cena – komisja przetargowa nie miała możliwości wyboru wykonawcy. Kryteria oceny były jednoznaczne i obejmowały wyłącznie: ✅ Cena – 100%

Czekamy zatem na powtórkę, przypominając, że zamawiający zakładał, że wybrany wykonawca dostarczy kompletną analizę pasów autobusowych wraz z badaniami ruchu, wdrożeniem symulacji oraz pełną dokumentacją umożliwiającą podjęcie decyzji o dalszym rozwoju sieci buspasów w Warszawie. Termin dostarczenia całości opracowania przewidziano na listopad 2026 roku.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://zamowienia.um.warszawa.pl/pn/umw/demand/notice/public/175468/d

Jarosław Szostakowski	Warszawa , 5 sierpnia 2025 r.

 
Radnym.st. Warszawy Biuro Rady
w m1e1scu
 


Szanowny Pan Rafał Trzaskowski
Prezydent m.st.Wa rszawy
 




·-•· -   -	-	­ 
 






 

Uprzejmie proszę o
 
p wicz
.	l i na pytania dotyczące org
 
w  ramach  sieci  warszawskiego  transportu  publicznego ,  w  szczególności   w  zakresie  planowania i wyznaczania tzw. buspasów.

Choć Warszawa ma najdłuższą sieć buspasów w Polsce (84,5 km), to w relacji do długości całej sieci komunikacji miejskiej (ponad 3200 km) wypada gorzej niż mniejsze ośrodki, takie jak Olsztyn (52,8 km buspasów na 1OOO km sieci),  Białystok  (56,6  km) czy  Kielce  (34,4  km).  W  Warszawie  jest to zaledwie 25,9 km na 1000 km sieci.

Brakuje spójnych , priorytetowych korytarzy autobusowych , które zapewniłyby ciągłość przejazdu na całej trasie - zarówno z dzielnic do centrum, jak i w ramach tras orbitalnych. To realnie ogranicza punktualność i niezawodność autobusów, co z kolei wpływa na ich atrakcyjność w oczach pasażerów. Tymczasem przykład buspasa na ul. Puławskiej pokazuje, że tam, gdzie priorytet został przyznany, czas przejazdu w godzinach szczytu skrócił się o 40%, a liczba pasażerów wzrosła o 18% rocznie. Pomimo pozytywnych efektów wyznaczania buspasów, nadal  regularnie obserwujemy  sytuacje, w których autobusy przyjeżdżają na przystanki z dużym opóźnieniem lub kursy nie są realizowane w ogóle. Niezmiennie wielu pasażerów doświadcza problemu nieprzewidywalnego czasu przejazdu, szczególnie w godzinach szczytu.

W związku z powyższym proszę o przekazanie następujących informacji:
1.	Na jakich odcinkach Zarząd Transportu Miejskiego planuje wytyczyć w 2025 i 2026 r. nowe odcinki buspasów?
2.	Jakie kryteria stosowane są przy wyborze odcinków , na których planowane jest wytyczenie buspasów?
3.	Jeśli istnieje zestaw wytycznych i wskaźników służących do wyboru odcinków do wytyczenia buspasa, proszę o udostępnienie takiego dokumentu.
 
4.	Jaka liczba kursów autobusowych została w okresie od stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2025r. niezrealizowana    z    powodu    zbyt    dużego     opóźnienia     autobusu     przy     dojeździe  na pętlę/końcówkę?
5.	Jaki odsetek kursów na liniach autobusowych (w tym samym okresie) zakończył się punktualnym pojawieniem się na końcówce (lub spóźnieniem nie większym niż 3 minuty)? Proszę o dane z pominięciem kursów nocnych.
6.	Z jakim średnim opóźnieniem (dla ww. okresu) pojawiają się autobusy na końcówkach, jeśli są opóźnione o  więcej  niż  trzy  minuty?  Proszę  o  dane  dla  każdej  linii  prowadzonej  w granicach administracyjnych Warszawy.
7.	Na jakich konkretnych odcinkach tras autobusowych w granicach m.st. Warszawy autobusy notują obecnie największe opóźnienia lub tracą najwięcej czasu wskutek zatorów drogowych? Proszę o przedstawienie listy lokalizacji (np. ulic, ciągów komunikacyjnych), które systematycznie wykazują niską  punktualność  lub znaczne  różnice  między  planowanym,  a rzeczywistym czasem przejazdu.

Komentarze