Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białystok rozstrzyga przetarg na rekordowe 90 nowych wiat

infotrans
26.12.2025 18:01
0 Komentarzy

4 grudnia 2025 roku Miasto Białystok rozstrzygnęło rekordowy przetarg na dostawę i montaż 90 wiat przystankowych. Zamawiający jest w trakcie ubiegania się o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW).

Zamówienie zostało opublikowane przez Urząd Miasta Białystok w dniu 18 września 2025 r. Miasto modernizuje infrastrukturę przystankową i systemy zarządzania ruchem, ale też rozwija flotę autobusów niskoemisyjnych i elektrobusów. O tym zamówieniu pisaliśmy wcześniej w TransInfo tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania techniczne i konstrukcyjne określono dla 90 nowych wiat przystankowych w Białymstoku?
  2. Jakie firmy wzięły udział w przetargu i która oferta została wybrana jako najkorzystniejsza?
  3. Jak wpisuje się ten przetarg w szersze inwestycje Białegostoku w infrastrukturę i tabor transportu miejskiego?
Białystok rozstrzyga przetarg na rekordowe 90 nowych wiat
Białystok rozstrzyga przetarg na rekordowe 90 nowych wiat

90 wiat przystankowych

Białostockie zamówienie obejmuje dostawę i montaż 90 szt. wiat przystankowych typu „Stare Miasto” o konstrukcji aluminiowej. Elementy aluminiowe wiat mają być malowane proszkowo na kolor czarny – RAL 9005. Konstrukcja ścian osłonowych wiat wypełniona będzie szybami ze szkła bezpiecznego o grubości 8,3 mm.

W ścianie tylnej znajdzie się jedna, dwie lub trzy gabloty podświetlane instalacją LED do zamieszczania rozkładów jazdy i informacji. Przystanki będą posiadały oświetlenie LED w konstrukcji dachu. Pokrycie dachu ma być wykonane z poliwęglanu komorowego dymionego. Wiaty będą wyposażone w siedzisko ławki (2 szczeble) i oparcie (3 szczeble) wykonane z drewna lub kompozytu typu WPC, bejcowane i lakierowane na jasny brąz.

Zamawiający przewiduje możliwość montowania na dostarczonych wiatach tablic elektronicznych działających w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej.

Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy.

Wynik przetargu

Na tak sformułowane wymogi odpowiedziały trzy firmy, które w dniu 30 listopada 2025 roku złożyły swoje oferty:

  • EL-PRZEM sp. z o.o. – cena 4.187.135,25 PLN brutto,
  • Budotechnika sp. z o.o. – cena 5.402.641,00 PLN brutto,
  • MM2021 Sp. z o.o. – cena 5.274.086,09 PLN brutto.

Zamawiający otrzymał trzy oferty, z czego dwie w podobnych przedziałach cenowych (Budotechnika i MM2021), zaś jedna wyraźnie tańsza od konkurencji (EL-PRZEM).

Kwota przeznaczona na sfinansowanie inwestycji to: 5.141.400,00 PLN. Oznacza to, że tylko oferta EL-PRZEM mieściła się w tej sumie.

Ostatecznie 4 grudnia 2025 roku zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty. Komisja przetargowa podjęła decyzję w oparciu o cztery kryteria:

  • cena ofertowa – 60%,
  • okres gwarancji – 20%,
  • rodzaj szyb zamontowanych w ścianach osłonowych wiat – 10%,
  • materiał użyty do wykonania listew siedzisk i oparć w ławkach wiat przystankowych – 10%.
Białystok rozstrzyga przetarg na rekordowe 90 nowych wiat
Białystok rozstrzyga przetarg na rekordowe 90 nowych wiat

Wybrano ofertę najtańszą, a więc od EL-PRZEM.

Szczegóły zamówienia na stronie: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/183553/details

Zakupowe tło

Białystok konsekwentnie inwestuje w infrastrukturę i tabor transportu miejskiego. Oprócz rekordowego przetargu na nowe wiaty przystankowe równolegle miasto prowadziło przetarg na rozbudowę systemu ITS w ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu miejskiego w Białymstoku i miejskim obszarze funkcjonalnym”. W tym przypadku 28 listopada 2025 roku, zamawiający poinformował o unieważnieniu przetargu.

W dniu otwarcia ofert, 18 listopada 2025 r., wpłynęła wyłącznie jedna propozycja – od Yunex Sp. z o.o. Cena oferty wyniosła 70.995.600,00 PLN brutto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 44.000.000,00 PLN brutto, czyli 35.772.357 PLN netto. Różnica wynosiła więc ponad 26 milionów PLN brutto, co uniemożliwiło podpisanie kontraktu. Oferta była o 61% droższa od budżetu, natomiast miasto myślało o niej przez parę dni zanim nie podjęło decyzji o unieważnieniu.

Inne rekordowe zamówienie z Białegostoku dotyczy zakupu 60 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Dostawcą autobusów będzie firma Busnex Poland, a wartość kontraktu to 153.688.500 PLN brutto, czyli 124.991.869 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model Yutong U12 (premiera w BKM) na poziomie około 2.083.198 PLN netto (szacunek dla pojazdów, bez wydzielenia infrastruktury).

Komentarze