Bydgoski transport publiczny ponownie pod lupą: ZDMiKP chce zoptymalizować sieć autobusową
6 października Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił nowe postępowanie na kompleksową analizę funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie miasta oraz gmin współpracujących.
Celem jest optymalizacja oferty przewozowej z uwzględnieniem danych empirycznych i potrzeb pasażerów. Dodajmy, że w czerwcu br. miasto anulowało zamówienie na audyt komunikacji miejskiej z powodu zbyt drogich ofert – o tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest główny cel nowego postępowania ogłoszonego przez ZDMiKP w Bydgoszczy 6 października 2025 roku?
- Jakie pięć zadań obejmuje opracowanie analityczne dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej?
- Dlaczego wcześniejsze postępowanie w sprawie audytu komunikacji miejskiej w Bydgoszczy zostało unieważnione w czerwcu 2025 roku?
Badania, modelowanie i optymalizacja
Ogłoszone 6 października 2025 roku bydgoskie zamówienie dotyczy pięciozadaniowego opracowania analitycznego, które obejmie:
- Badania potoków pasażerskich w całej sieci komunikacyjnej Bydgoszczy i gmin współpracujących.
- Badania więźby ruchu pasażerskiego.
- Identyfikację potrzeb przewozowych.
- Analizę i interpretację zebranych danych.
- Stworzenie wariantowej koncepcji optymalizacji oferty przewozowej.
Analiza ma obejmować autobusowy i elektrobusowy transport publiczny i uwzględniać potrzeby realnych użytkowników komunikacji miejskiej. Zamawiający oczekuje opracowania rozkładów jazdy z precyzyjnym określeniem liczby pojazdów w ruchu, pracy eksploatacyjnej oraz propozycji nowej struktury połączeń w oparciu o dane z badań i modelowania.
Zamawiający stawia wysokie wymagania w zakresie doświadczenia: Wykonawca musi wykazać się realizacją przynajmniej jednego projektu dla miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, obsługiwanego przez min. 150 pojazdów w ruchu w szczycie. Dodatkowo wymagane jest przeprowadzenie badań CAPI na minimum 1060 respondentach. Równie szczegółowo opisano wymagania personalne dla kluczowych ekspertów.
Termin realizacji wynosi 15 miesięcy od dnia podpisania umowy. Na oferty zamawiający czeka do 21 października 2025 r. (do godz. 10:00), a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 100%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1178607
Zakupowe tło
Przypomnijmy, że 20 grudnia 2024 roku Bydgoszcz ogłosiła zlecenie podobnego opracowania – pn. „Analiza rynku komunikacji miejskiej w Bydgoszczy oraz na terenie gmin sąsiadujących… wraz z optymalizacją oferty przewozowej”. Przedmiotem – podobnie jak obecnie – była kompleksowa analiza systemu transportu publicznego (zarówno autobusowego, jak i tramwajowego) z uwzględnieniem linii międzygminnych.
Zakres obejmował przygotowanie wariantowych koncepcji oferty przewozowej opartych na pomiarach i badaniach ruchu pasażerskiego, a także analizę docelowych częstotliwości kursowania. W dokumentacji przetargowej wskazano, że na realizację zadania przewidziano 240 dni od podpisania umowy, czyli ok. 8 miesięcy.
Mimo planów, realizacja procedury napotkała trudności. Na początku 2025 roku kilkukrotnie przesuwano terminy składania ofert, ostatecznie w pierwszym etapie wpłynęły oferty od dwóch podmiotów:
- TRAKO Projekty Transportowe (Wrocław) – 1 780 435,10 zł brutto
- ZDG TOR (Warszawa) – 2 370 210,00 zł brutto
Po negocjacjach, w drugiej turze złożono oferty dodatkowe:
- TRAKO – 1 766 772,00 zł brutto
- ZDG TOR – 2 300 100,00 zł brutto
Tymczasem Bydgoszcz na realizację całego zamówienia przewidziała zaledwie 435 237,00 zł brutto, co oznacza ponad czterokrotne przekroczenie budżetu przez najtańszą ofertę. Dlatego w czerwcu 2025 roku anulowano postępowanie. Co istotne, miasto uwzględniło w pierwszym zamówieniu również konsultacje społeczne wyników analizy, planowane na III kwartał 2025 roku – ich realizacja zależy jednak od powodzenia przetargu. Szczegóły dotyczące tej procedury dostępne są na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1038302
Komentarze