PKP PLK: rosną prędkości pociągów i możliwości przewozowe
Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie poprawiają parametry techniczne sieci kolejowej. Efekty prac modernizacyjnych i utrzymaniowych są już wyraźnie widoczne – w ciągu ostatniego roku pociągi pasażerskie przyspieszyły na blisko 1700 km torów, a towarowe na prawie 1900 km.
Dodatkowo na ponad 2160 km linii zwiększono maksymalne dopuszczalne naciski taboru, co umożliwia kursowanie cięższych składów i sprawniejszy przewóz ładunków.
Rozkład jazdy:
- Na ilu kilometrach torów w ciągu ostatniego roku zwiększono maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich i towarowych?
- Jakie główne trasy kolejowe w Polsce zyskały wyższe dopuszczalne prędkości dzięki modernizacjom?
- W jaki sposób zwiększenie dopuszczalnych nacisków taboru na tory wpływa na efektywność przewozów towarowych?
Korzyści dla pasażerów – krótsze podróże i wyższa punktualność
Nowe parametry techniczne oznaczają wymierne korzyści dla podróżnych. Dzięki modernizacjom skróciły się czasy przejazdu i poprawiła punktualność pociągów. Wraz z wrześniową korektą rozkładu jazdy kolejny raz podniesiono maksymalne prędkości – składy wagonowe mogą kursować szybciej na odcinkach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy na 1697 km torów.
Wyższe prędkości obowiązują na strategicznych trasach, m.in. między Warszawą a Katowicami, Terespolem, Poznaniem i Krakowem, a także na liniach: Poznań–Szczecin, Suwałki–Trakiszki, Lublin–Przeworsk czy Katowice–Legnica. To nie tylko krótsze podróże między największymi miastami, ale także lepsza dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców mniejszych miejscowości.
Wzrost parametrów dla przewozów towarowych
Modernizacja sieci PLK to także istotny krok dla sektora logistycznego. W ostatnich 12 miesiącach pociągi towarowe zyskały wyższą prędkość na 1868 km torów, a dopuszczalne naciski zwiększono na 2160 km linii, osiągając maksymalny poziom 221 kN. To kluczowy parametr, pozwalający na kursowanie najcięższych składów, również poza głównymi korytarzami transportowymi.
Poprawa warunków przewozowych objęła m.in. linie: Poznań–Szczecin, Chorzów–Tczew, Wrocław–Międzylesie oraz Warszawa–Białystok. Dzięki temu transport kolejowy staje się bardziej efektywny i konkurencyjny względem transportu drogowego, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju.
Kolej filarem zrównoważonego transportu
Systematyczne podnoszenie parametrów technicznych polskich linii kolejowych to inwestycja w przyszłość. Modernizacje i prace utrzymaniowe sprawiają, że kolej staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego – zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. To rozwiązanie sprzyja nie tylko mobilności mieszkańców, ale także rozwojowi społeczno-gospodarczemu kraju, czyniąc kolej jednym z filarów zrównoważonego transportu w Polsce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze