Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK z umowami inwestycyjnymi wartymi 5 mld zł. Jeszcze we wrześniu

inforail
03.09.2025 09:30
0 Komentarzy

We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpiszą kontrakty inwestycyjne o wartości około 5 mld zł – zapowiedział podczas Forum Ekonomicznego wiceprezes spółki i dyrektor ds. realizacji inwestycji, Marcin Mochocki.

Największym z projektów będzie budowa odcinka nowej linii kolejowej nr 622 Szczyrzyc – Tymbark. Umowa, której podpisanie z konsorcjum Budimeksu i Gülermak zaplanowano w najbliższych tygodniach, opiewa na ponad 2 mld zł. Inwestycja realizowana jest w ramach dużego przedsięwzięcia Podłęże – Piekiełko w województwie małopolskim, mającego na celu poprawę dostępności kolejowej regionu.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju regionu ma budowa odcinka nowej linii kolejowej nr 622 Szczyrzyc – Tymbark w ramach projektu Podłęże – Piekiełko?
  2. W jaki sposób planowane we wrześniu inwestycje PKP PLK wpłyną na stabilność sektora budownictwa infrastrukturalnego w Polsce?
  3. Dlaczego modernizacja linii 229 Kartuzy – Lębork jest istotna w kontekście budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej?
Linia kolejowa
Linia kolejowa/foto: PKP PLK

Kolejne kontrakty na 3 mld zł

Oprócz tego, we wrześniu PLK sfinalizują umowy o łącznej wartości 3 mld zł, obejmujące m.in.:

  • przebudowę odcinka linii między Warszawą a Otwockiem,
  • modernizację ciągu prowadzącego od Bydgoszczy do portów trójmiejskich – ze stacją Maksymilianowo (ok. 1 mld zł, linia kolejowa nr 201),
  • prace na linii nr 229 Kartuzy – Lębork, która ma kluczowe znaczenie dla przygotowania infrastruktury pod budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.

Stabilność inwestycyjna dla rynku

Mochocki podkreślił, że spółka – jako publiczny zamawiający – stara się działać przewidywalnie i konsekwentnie. W 2023 r. PLK ogłosiły postępowania na kwotę 18 mld zł, a w tym roku planowały przetargi na 16 mld zł, jednak dzięki dodatkowym projektom – w tym modernizacji stacji Warszawa Wschodnia – wartość ta sięgnęła już 20 mld zł.

Do końca 2024 r. spółka zamierza uruchomić kolejne postępowania o wartości kilku miliardów złotych. Od kwietnia bieżącego roku ogłoszono już przetargi na około 40 mld zł, a podpisane kontrakty opiewają na 20 mld zł. Jak podsumował Mochocki, oznacza to realny dopływ środków finansowych do sektora budownictwa infrastrukturalnego, w którym firmy sygnalizowały w ostatnim czasie oznaki spowolnienia.

Komentarze