Stacja kolejowa Warszawa Wschodnia zostanie zmodernizowana. Co się zmieni?
Stacja Warszawa Wschodnia – jeden z kluczowych węzłów kolejowych stolicy – przejdzie gruntowną przebudowę. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na wykonawcę inwestycji o szacunkowej wartości 4 miliardów złotych.
Projekt obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury pasażerskiej i technicznej oraz wprowadzenie rozwiązań zwiększających dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży. Prace mają rozpocząć się w 2026 roku i potrwają do 2029 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie udogodnienia dla pasażerów przewiduje modernizacja stacji Warszawa Wschodnia?
- Dlaczego w przetargu wykluczono firmy spoza Unii Europejskiej?
- W jaki sposób przebudowa Warszawy Wschodniej wpisuje się w szerszy plan modernizacji warszawskiej linii średnicowej?
Nowoczesna i funkcjonalna stacja
Planowana modernizacja obejmuje m.in. przebudowę siedmiu peronów, które zostaną przykryte nowoczesnym zadaszeniem. Wszystkie perony będą miały ujednoliconą wysokość, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Pasażerowie skorzystają również z nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nagłośnienia.
Zmodernizowane zostaną trzy przejścia podziemne, wyposażone w schody ruchome i windy. Powstanie też nowy tunel dla pieszych, który połączy istniejące przejścia i ułatwi dostęp do ulicy Tysiąclecia.
Inwestycja bez firm z państw trzecich
Przetarg zakłada, że w postępowaniu nie mogą uczestniczyć firmy spoza Unii Europejskiej. To już trzecia taka inwestycja zgodna z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE, mająca chronić wewnętrzny rynek i zapewnić większe bezpieczeństwo realizacji projektów infrastrukturalnych.
Dostępność i komfort w nowym standardzie
W przejściu zachodnim pojawi się ścieżka rowerowa i schody na perony 1–4. W środkowym tunelu zamontowane zostaną schody ruchome na te same perony, natomiast na perony podmiejskie poprowadzą tradycyjne schody. Przejście wschodnie zapewni dostęp ruchomymi schodami do peronów 5–7, a tradycyjnymi – do peronów 1–4. Zamontowane zostaną 14 windy: cztery w przejściu środkowym, siedem w wschodnim oraz trzy przy nowym łączniku.
Warszawa Stadion i metro – nowe połączenie
W ramach inwestycji przebudowany zostanie również przystanek Warszawa Stadion. Powstanie dodatkowy peron tymczasowy, który będzie wykorzystywany do zakończenia prac na linii średnicowej. Dodatkowo zostanie zrealizowany łącznik z metrem, który umożliwi wygodne przesiadki bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.
Estakada, wiadukty i nowa nastawnia
Jednym z kluczowych elementów projektu jest budowa nowej estakady łączącej Warszawę Wschodnią z linią kolejową nr 9 w kierunku Gdańska i Olsztyna. Obiekt będzie liczyć ponad 1600 metrów długości i zostanie wyposażony w dwa tory. Przebudowane zostaną również wiadukty nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego, a także powstanie nowa nastawnia z komputerowym systemem sterowania ruchem.
Warszawa – Otwock bez barier
Projekt Warszawy Wschodniej jest częścią większego planu rozwoju systemu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Po realizacji inwestycji oraz rozbudowie linii w kierunku Otwocka, powstanie pierwsza w Polsce trasa o długości około 60 km, w pełni separująca ruch dalekobieżny od podmiejskiego – od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę do Otwocka. Ma to otworzyć nowe możliwości rozwoju oferty przewozowej i zapewnić dostęp do kolei bez barier.
Finansowanie i dalsze plany
Inwestycja będzie współfinansowana z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Po zakończeniu prac na Warszawie Wschodniej kolejarze przystąpią do ostatniego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej – modernizacji odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.
Stacja w Liczbach
- 7 zmodernizowanych peronów na Warszawie Wschodniej
- 2 zmodernizowane perony + 1 peron tymczasowy na Warszawie Stadion
- 3 przebudowane przejścia podziemne
- 14 wind dla pasażerów
- 7 par schodów ruchomych
- ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej
- 170 nowych rozjazdów
- 7 przebudowanych wiaduktów
- estakada o długości ponad 1600 m i 29 przęsłach
Realizacja tej potężnej inwestycji pozwoli nadać Warszawie Wschodniej standard godny XXI wieku – zarówno pod względem architektonicznym, jak i funkcjonalnym. To także ważny krok na drodze do bardziej zintegrowanego i efektywnego systemu kolejowego w stolicy.
Komentarze