Powstanie kolejny węzeł przesiadkowy w Katowicach. Dzięki dofinansowaniu z CUPT
W sierpniu 2025 r. Urząd Miasta Katowice otrzymał ponad 5 mln zł dofinansowania na budowę węzła przesiadkowego na ul. Św. Jana.
Wszystko to w ramach projektu: Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – „Węzeł Św. Jana". Projekt obejmuje budowę centrum przesiadkowego pod mającymi zostać przebudowanymi przez PKP PLK wiaduktami kolejowymi nad ul. Św. Jana w Katowicach. Wartość pozyskanego dofinansowania to ponad 5 mln zł.
Rozkład jazdy:
- Gdzie powstanie nowy węzeł przesiadkowy w Katowicach i jakie środki zostały przeznaczone na jego budowę?
- Jakie elementy infrastruktury znajdą się w ramach nowego węzła przesiadkowego przy ul. Św. Jana?
- Od czego zależy rozpoczęcie budowy i kiedy planowane jest zakończenie inwestycji?
Nowy węzeł transportowy
Centrum przesiadkowe ma łączyć tramwaje, autobusy i rowery. Pod wiaduktami kolejowymi, które przebiegają nad ul. Św. Jana, zaplanowano dwa zintegrowane perony tramwajowo-autobusowe oraz 12 stanowisk do parkowania rowerów. W ramach projektu ma także zostać wybudowana droga rowerowa łączącą ul. Wojewódzką i Dworcową.
Węzeł przesiadkowy z dworcem kolejowym ma połączyć tunel, którego budowę PKP Polskie Linie Kolejowe przewidują w ramach modernizacji katowickiego węzła kolejowego.
Zadaszenie węzła przesiadkowego mają stanowić nowe wiadukty kolejowe. W projekcie przewidziano montaż oświetlenia LED oraz monitoringu, a także m.in. ławek i koszy na śmieci. Obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Naczelnik wydziału transportu Urzędu Miasta Katowice Bogusław Lowak zasygnalizował w komunikacie, że zmieniony zostanie układ drogowy w rejonie węzła przesiadkowego.
-„Po przebudowie autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na wydzielonych dla nich pasach ruchu przy peronach, które zostaną zlokalizowane pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku” – wyjaśnił.
Kiedy ruszy?
Urząd Miasta Katowice poinformował, że węzeł przesiadkowy powinien być gotowy najpóźniej w 2029 r. Termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od harmonogramu inwestycji prowadzonej przez PKP PLK.
- W ubiegłym roku w Katowicach rozpoczęła się realizacja projektu modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice Piotrowice. Ta inwestycja realizowana przez PKP PLK S.A. pozwoli m.in. na oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego. Dzięki niej dla mieszkanek i mieszkańców naszego miasta zwiększy się dostęp do kolei, będzie mogło kursować też więcej pociągów oraz wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków kolejowych – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Przy okazji tej dużej kolejowej inwestycji miasto, współpracując z PKP PLK zamierza wybudować nowy węzeł przesiadkowy. Będzie się on znajdował pod wiaduktem w ciągu ul. św. Jana i będzie pozwalał na szybką przesiadkę z pociągu na rower, tramwaj lub autobus – dodaje prezydent.
Przebudowa stacji Katowice to element kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Największy z kontraktów PKP PLK podpisały w 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop - za 4,184 mld zł brutto. Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany. Ograniczenia dotyczą także ruchu drogowego i transportu publicznego, m.in. zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście - łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów.
Komentarze