Tramwaje Warszawskie: Ceny nowych wagonów zaproponowane przez dwóch producentów nie są ostateczne
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram.pl Tramwaje Warszawskie otrzymały dwie oferty w przetargu na dostawę nowoczesnego taboru.
Zainteresowanie zamówieniem na nawet 160 nowych tramwajów wyraziły dwie firmy: czeska Škoda Transportation i południowokoreańska Hyundai Rotem.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria techniczne i jakościowe będą decydować o wyborze finalnego dostawcy tramwajów dla Warszawy?
- Czy planowane tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
- Jakie doświadczenie mają Škoda i Hyundai Rotem w dostawach tramwajów dla europejskich systemów transportu miejskiego?
160 tramwajów – ale nie od razu
Postępowanie dotyczy zakupu maksymalnie 160 pojazdów – w tym 64 tramwajów jednokierunkowych i 96 dwukierunkowych. W ramach zamówienia podstawowego miasto chce na początek pozyskać 20 tramwajów jednokierunkowych. Kolejne dostawy będą realizowane w formie opcji, zależnie od dostępności środków finansowych i bieżących potrzeb miasta.
– Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta – wyjaśnił Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Dwie oferty i pierwsze ceny
Oferty w przetargu złożyły dwie firmy. Škoda zaproponowała jednolitą cenę 21 152 000 zł netto za tramwaj jednokierunkowy (zarówno w zamówieniu podstawowym, jak i opcji) oraz 22 282 000 zł netto za tramwaj dwukierunkowy. Z kolei Hyundai Rotem zaoferował za tramwaj jednokierunkowy w zamówieniu podstawowym 21 960 000 zł netto, a w opcji 20 423 000 zł netto. Wycena tramwaju dwukierunkowego tej firmy to 21 036 000 zł netto.
Władze spółki podkreślają jednak, że są to dopiero wstępne propozycje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Na tym etapie postępowania ceny nie są ostateczne – zaznaczył Urbanowicz.
Dwuetapowe postępowanie i ramowa umowa
Przetarg ma charakter ramowy, co oznacza, że proces zakupowy odbywa się w dwóch etapach. Najpierw Tramwaje Warszawskie wybiorą kwalifikujących się wykonawców i zawrą z nimi umowę ramową na 48 miesięcy. Dopiero potem możliwe będzie podpisanie umowy wykonawczej, czyli konkretnego zlecenia na produkcję i dostawę tramwajów. W tym etapie o wyborze zdecyduje już wyłącznie najniższa cena.
Producent wyłoniony w drugim etapie będzie miał 28 miesięcy na dostarczenie tramwajów z zamówienia podstawowego. Pierwsze dwa pojazdy muszą zostać dostarczone najpóźniej w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy. Na realizację opcji tramwajarze przewidzieli 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych i 66 miesięcy dla dwukierunkowych.
Komfort, bezpieczeństwo i długość do 33 metrów
Nowe tramwaje nie mogą być dłuższe niż 33 metry – to warunek dostosowany do istniejącej infrastruktury, w tym długości przystanków, torowisk, hal postojowych i lakierni. Równocześnie spółka zwiększyła wymagania dotyczące liczby miejsc siedzących: 56 w tramwaju jednokierunkowym oraz 42 w dwukierunkowym.
Oczekiwane są również nowoczesne rozwiązania techniczne. Miasto wymaga, by tramwaje były wyposażone w przynajmniej skrajne wózki skrętne, a także system antykolizyjny ostrzegający motorniczego o zagrożeniu oraz chroniący przed kolizjami przy ruszaniu. Nowością będzie również system wsparcia motorniczego, który wykryje oznaki zmęczenia lub rozproszenia prowadzącego pojazd.
Warszawa przygotowuje się do największej wymiany taboru tramwajowego w swojej historii. Dzięki zamówieniu ramowemu miasto zyska elastyczność w dostawach, a wybór między dwoma międzynarodowymi producentami zapowiada interesującą rywalizację – zarówno technologiczną, jak i cenową.
Komentarze