Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Z przewozów regionalnych w kujawsko-pomorskim co roku korzysta coraz więcej pasażerów. W 2024 roku było to prawie 8 milionów osób. Zwiększa się również liczba składów.
W ubiegłym roku pasażerskie pociągi regionalne przejechały ponad 6 milionów kilometrów.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne czynniki wpływają na systematyczny wzrost liczby pasażerów oraz przejechanych kilometrów w regionie kujawsko-pomorskim?
- W obliczu zwiększonej liczby składów i intensyfikacji ruchu, jakie działania są podejmowane przez samorząd województwa, aby utrzymać wysoką punktualność i jakość usług?
- Jak dotacje w wysokości 210 milionów złotych wpływają na ceny biletów oraz rozwój infrastruktury i taboru, i czy planowane są dalsze zmiany w systemie finansowania przewozów?
Dotowane przewozy
Samorząd województwa każdego roku dotuje pasażerskie przewozy regionalne, które do 2030 roku obsługiwane są przez dwie spółki: Arriva i Polregio wyłonione w postępowaniu przetargowym. Kwota dopłaty z budżetu województwa do kolejowych przewozów pasażerskich w poprzednim roku wyniosła 210 milionów złotych. Dzięki dotacji dla przewoźników (Arriva i Polregio) bilety na podróżowanie po kujawsko-pomorskich trasach są w tak dobrych cenach. Każdego roku samorząd województwa ponosi też koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe jakie trafiają do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Rok temu wyniosły 30 milionów złotych
- Cieszę się, że z przewozów pasażerskich dofinansowanych przez samorząd województwa korzysta coraz więcej osób. Rozkład jazdy dostosowujemy do oczekiwań mieszkańców. Systematycznie unowocześniamy tabor kolejowy. Na torach jest również więcej składów. Konsekwentnie stawiamy na kolej – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Nie tylko wzrost liczby pasażerów
W ubiegłym roku z usług kolejowych w naszym regionie skorzystało 430 tysięcy (o 5,5 proc.) więcej pasażerów niż w 2023 roku. Zanotowano również wzrost w liczbie przejechanych kilometrów. Nasze składy pokonały o 340 tysięcy kilometrów więcej niż rok wcześniej. Na torach znalazło się o 6 proc. więcej składów.
Nowości z dużym zainteresowaniem
Do frekwencyjnych sukcesów zalicza się wakacyjne bezpośrednie połączenie z Torunia i Bydgoszczy do Kołobrzegu, z którego skorzystało 8 tysięcy pasażerów. To połączenie znajdzie się wakacyjnym rozkładzie jazdy również w tym roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od początku 2025 roku notuje się duże zainteresowanie pociągami regionalnymi. Do wprowadzonego w grudniu pociągu Barnim z Bydgoszczy do Szczecina codziennie wsiada w naszym województwie średnio 80 osób, a w weekendy ta liczba przekracza stu pasażerów.
Lepsza jakość połączeń kolejowych
Na uwagę zasługuje punktualność przewozów regionalnych, która wyniosła ponad 98 proc. Nasze pociągi są poddawane codziennym kontrolom przez pracowników urzędu. Od kilku lat notuje się ponad tysiąc kontroli rocznie, które potwierdzają wysoką jakość świadczonych usług.
Systematyczne podnoszenie jakości pasażerskich przewozów kolejowych w regionie i zwiększenie siatki połączeń skutkuje również zwiększeniem wydatków. Finansowanie rozkładu jazdy 2023/2024 kosztowało budżet województwa 210 milionów złotych. W tej kwocie ponad 30 milionów złotych to koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe. To o 11,32% więcej niż w latach 2022/2023.
Tańsze bilety dzięki dotacjom
Nasi podróżni od wielu lat korzystają z tańszych biletów w ramach taryfy kujawsko-pomorskiej, która jest niższa o 40 proc. w stosunku do cen podstawowych. Cena biletu jednorazowego po przekroczeniu 100 kilometrów nie zmienia się i wynosi 26,40 zł - niezależnie od odległości. Ty rozwiązaniem samorząd zachęca do dalszych podróży po naszym regionie.
Do Ciechocinka
W tym roku do rozkładu jazdy po 14 latach wrócą połączenia kolejowe do Ciechocinka.
Komentarze