14 firm z Polski na Busworld 2025: Od minibusów przez autobusy po komponenty
Na tegorocznych targach Busworld Europe 2025, jednego z najważniejszych wydarzeń w branży autobusowej na świecie, nie zabrakło producentów z naszego kraju.
Oczywiście na poprzedniej edycji targów mieliśmy więcej produktów „made in Poland”, gdyż działały wtedy jeszcze fabryki kompletnych autobusów – Volvo we Wrocławiu i Scania w Słupsku. teraz ich juz nie ma, ale i tak mamy się czym pochwalić. Zaczynamy!
Rozkład jazdy:
Polska czternastka
Na wystawie w Brukseli polska branża autobusowa występuje w silnym składzie. Od producentów gotowych pojazdów, przez dostawców napędów, baterii i systemów chłodzenia, po producentów siedzeń, zabudów i części serwisowych – polskie firmy pokazują, że są cały czas liczącym się graczem na europejskiej mapie innowacji w transporcie publicznym.
Arthur Bus
To młoda, ambitna niemiecko-polska marka z zakładem w Lublinie. W 2022 roku zaprezentowano prototyp Arthur Bus H2 Zero — 12-metrowy autobus na ogniwa paliwowe, który ma zużywać poniżej 6 kg wodoru na 100 km i osiągać zasięg ~450 km. W 2024 Arthur Bus dostarczył 3 autobusy wodorowe do Świdnika — to pierwszy kontrakt na regularną eksploatację w Polsce. W 2025 firma podpisała kontrakt na dostawę 20 autobusów wodorowych do Lublina — warte ponad 15 mln euro. Pojazdy mają trafić do użytku już w pierwszym kwartale 2026 r. W ramach projektu HySPARK Arthur Bus uczestniczy wraz z MZA Warszawa i Orlen — dostarczy autobusy wodorowe do testów w stolicy, a stacja tankowania wodoru przy lotnisku Chopina ma powstać do 2026 r.
Automet
Automet to sanocki producent minibusów na bazie pojazdów Mercedes-Benz Sprinter i Iveco Daily. Firma dostarcza pojazdy klasy MINI i MIDI do komunikacji miejskiej, szkolnej i specjalistycznej. Wyróżnia się elastycznością produkcji, personalizacją zabudowy i wysoką jakością wykonania. Na Busworld 2025 zaprezentuje nową generację minibusów elektrycznych na bazie Iveco, dostosowanych do potrzeb przewoźników z Europy Zachodniej i Skandynawii.
Autonomous Systems
Polska firma technologiczna prezentuje premierowo system SmartDEPOT – innowacyjne rozwiązanie umożliwiające autonomiczne manewrowanie autobusami na terenie zajezdni. Oficjalna prezentacja odbędzie się 2 października w Jeleniej Górze podczas posiedzenia Komisji Taboru Autobusowego IGKM, a kilka dni później system zostanie pokazany szerokiej publiczności na Busworld Europe 2025. SmartDEPOT pozwala pojazdom samodzielnie parkować, podjeżdżać do ładowarek, warsztatów i myjni bez przebudowy infrastruktury. Rozwiązanie znacząco ogranicza liczbę kolizji, zwiększa efektywność przestrzenną zajezdni i pozwala na pełną kontrolę operacyjną przez centrum zarządzania Mission Control. System jest skalowalny – od jednego pojazdu po całą flotę. To odpowiedź na rosnące braki kadrowe i koszty w sektorze publicznego transportu zbiorowego.
BMZ Poland
Na tegorocznym Busworld Europe 2025 firma z Gliwic zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania bateryjne dla transportu publicznego, w tym baterii LFP do Mercedesów eCitaro, których produkcja seryjna ruszyła od od października. Producent pokaże m.in. systemy akumulatorów do autobusów elektrycznych i trolejbusów, oparte na ogniwach litowo-jonowych najnowszej generacji. W centrum uwagi znajdą się baterie NMC i LFP, które charakteryzują się większą gęstością energii, dłuższą żywotnością i możliwością szybkiego ładowania. BMZ podkreśla także modułową budowę swoich systemów, pozwalającą na elastyczne dopasowanie pojemności do potrzeb operatorów. Nowością będzie prezentacja technologii chłodzenia cieczą, która zwiększa bezpieczeństwo i stabilność pracy akumulatorów. Firma zapowiada, że jej rozwiązania mają odpowiadać na wyzwania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu w Europie.
BSPL
Firma z Krakowa to polski producent systemów chłodzenia i zarządzania termicznego, współpracujący z OEM w branży autobusowej. Firma specjalizuje się w Battery Thermal Management Systems (BTMS) – modułowych układach do chłodzenia baterii w autobusach elektrycznych i hybrydowych, które zwiększają efektywność ładowania i żywotność akumulatorów. W ofercie znajdują się również wymienniki ciepła i kompletne moduły chłodnicze dla autobusów spalinowych i trolejbusów. Rozwiązania BSPL są projektowane jako plug & play, co ułatwia integrację z różnymi konstrukcjami pojazdów i pozwala na indywidualne dopasowanie do wymagań producentów. Firma rozwija także rozwiązania IoT do monitorowania temperatur i optymalizacji pracy systemów w eksploatacji. BSPL podkreśla, że ich technologia ma znaczenie strategiczne dla transformacji transportu – bo bez odpowiedniego chłodzenia i stabilizacji termicznej żaden elektrobus nie może działać niezawodnie.
Bus-Center
Bus-Center specjalizuje się w przebudowie autobusów i minibusów oraz pojazdów specjalnych. Firma oferuje nowoczesne rozwiązania w zakresie zabudów niskopodłogowych i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Na Busworld 2025 pokaże zabudowy na bazie Mercedes-benz Sprinter i Iveco Daily.
Drabpol
To polska firma inżynieryjno-technologiczna z Częstochowy, która od lat rozwija rozwiązania dla elektromobilności w sektorze autobusowym. Jej oferta obejmuje projektowanie i integrację systemów napędowych, w tym inwerterów, silników i układów HV, a także elektronikę pokładową i pulpity kierowcy. Współpracuje z międzynarodowymi partnerami, jak Loop Energy, dostarczając do Polski technologie wodorowych ogniw paliwowych eFlow™. Oprócz napędów elektrycznych i wodorowych Drabpol oferuje systemy bezpieczeństwa, monitoring wizyjny i zaawansowane rozwiązania asysty kierowcy. Firma działa również jako dystrybutor i integrator HVAC oraz komponentów chłodzenia, zapewniając wsparcie serwisowe i szkoleniowe. Dzięki temu jest jednym z nielicznych polskich podmiotów, które łączą pełną integrację pojazdu zeroemisyjnego z zapleczem usługowym i doradczym dla producentów autobusów.
CMS Auto
CMS Auto to firma zajmująca się projektowaniem i produkcją nowoczesnych systemów zabudowy minibusów. Specjalizuje się w rozwiązaniach w zakresie pełnej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Na Busworld 2025 zaprezentuje nowe koncepcje zabudowy wnętrz autobusów elektrycznych i z napędem konwencjonalnym – na bazie Mercedes-benz Sprinter i Iveco Daily.
Ekoenergetyka
Polska firma z Zielonej Góry specjalizująca się w infrastrukturze ładowania dla autobusów i ciężarówek zaprezentuje swoje najnowsze technologie. W centrum uwagi znajdzie się system ultraszybkiego ładowania o mocy 800 kW, testowany m.in. z IONITY. Pokazane zostaną także rozwiązania dedykowane flotom autobusowym – ładowarki AC/DC dużej mocy, systemy dla zajezdni i zarządzanie obciążeniem sieci. Firma może również przedstawić efekty współpracy z bp pulse w zakresie ładowania ciężkich pojazdów flotowych. Spodziewać się można nowości technologicznych: modularnych jednostek, ulepszonych pantografów, inteligentnych systemów ładowania i rozwiązań hybrydowych (np. plug + pantograf). Obecność na Busworld to element strategii globalnego rozwoju marki.
Elerte
To polska firma specjalizująca się w regeneracji i produkcji komponentów hydrauliki hamulcowej dla autobusów, ciężarówek i naczep. W ofercie posiada regenerowane zaciski hamulcowe, zawory EBS, pompy hamulcowe oraz zestawy naprawcze, które pomagają przewoźnikom utrzymać flotę w pełnej sprawności. Producent działa nie tylko w Polsce, ale także w Turcji i Wielkiej Brytanii, co umożliwia dystrybucję części na wielu rynkach europejskich. Ważnym elementem działalności Elerte jest rygorystyczna kontrola jakości – każda część przechodzi testy w dedykowanej testowni, a firma oferuje nawet 25-miesięczną gwarancję. Na targach Busworld Europe 2025 Elerte będzie obecna w hali 11 (stoisko 1211), gdzie zaprezentuje swoje rozwiązania dla branży autobusowej. Dzięki połączeniu regeneracji, produkcji i międzynarodowej sieci sprzedaży, Elerte podkreśla swoją rolę jako niezawodnego dostawcy części krytycznych dla bezpieczeństwa transportu publicznego.
Enika
Spółka z Łodzi to polski producent energoelektroniki i systemów elektrycznych dla autobusów, tramwajów i trolejbusów. Firma projektuje i dostarcza kompletne układy napędowe – od silników i inwerterów, po sterowniki i przekształtniki napięcia. Jej rozwiązania trafiły m.in. do elektrycznych autobusów Ursus Ekovolt oraz do wodorowego Nesobusa, gdzie Enika odpowiadała za kluczowe elementy układów zasilania i sterowania. Producent rozwija również infrastrukturę ładowania – od stacji pantografowych w Lublinie po mobilne ładowarki w Ciechocinku. W 2024 roku firma dołączyła do globalnej grupy Medha, co wzmacnia jej zaplecze technologiczne i eksportowe. Dzięki szerokiemu portfolio – od pojazdu po infrastrukturę – Enika staje się jednym z filarów polskiej elektromobilności w transporcie publicznym.
INTAP
INTAP, polski producent foteli dla autobusów, mikrobusów i pojazdów specjalnych, może wykorzystać Busworld do ekspozycji swojej pełnej gamy modeli takich jak Ekolider / Ekolider 2, NG100 / NG110, Novis czy Polo. Dzięki uczestnictwu w projektach proekologicznych, jak BIOMOTIVE, firma może zaprezentować materiały o obniżonej emisji i lepszej recyklingowalności, co na targach zyskuje istotny walor marketingowy. Jako część Polskiej Grupy Motoryzacyjnej (PGM) od 2018 r., INTAP może pokazać integrację rozwiązań z większymi dostawcami motoryzacyjnymi. Na stoisku INTAP prawdopodobnie zaprezentowane zostaną fotele z opcjami dodatkowymi – np. regulowane oparcie, ogrzewanie, czujniki pasa, USB – by wyróżnić ofertę w segmencie M2/M3. Obecność firmy na Busworld może też skierować uwagę projektantów nadwozi i producentów autobusów szukających sprawdzonych dostawców wnętrz. W ten sposób INTAP ma realną szansę pozyskać kontrakty zagraniczne, prezentując swoją jakość i elastyczność produkcyjną wobec europejskich standardów.
Impact Clean Power Technology
Impact to polski producent systemów bateryjnych z Pruszkowa, który na Busworld 2025 podkreśla swoją rolę w europejskim łańcuchu dostaw dla elektromobilności. Firma prezentuje swoje pakiety bateryjne i systemy zarządzania energią (BMS) dla autobusów miejskich i regionalnych, które są już wykorzystywane przez producentów takich jak Solaris, Voith, Kiepe Elektrik czy Temsa. Kluczowym akcentem jest rozwój zakładu GigafactoryX w Pruszkowie, gdzie mają powstawać moduły LFP, NMC i LTO o łącznej mocy produkcyjnej do 4 GWh rocznie. Impact pokazuje także autorskie algorytmy BMS oparte na AI, które zwiększają żywotność i bezpieczeństwo baterii w transporcie publicznym. Według danych firmy, autobusy wyposażone w ich systemy bateryjne przejechały już ponad 100 mln km, co przełożyło się na istotną redukcję emisji CO₂. Obecność Impactu w Brukseli potwierdza, że polskie technologie bateryjne stają się fundamentem transformacji zeroemisyjnego transportu w całej Europie.
Mercus-Bus
Mercus-Bus to polki lider w produkcji minibusów i autobusów klasy MINI. Oferuje zarówno pojazdy dla komunikacji miejskiej, turystyki, jak i transportu osób niepełnosprawnych. Na targach firma pokaże modele na bazie Mercedesa Sprintera, z opcją napędu elektrycznego. dodajmy, że w Polsce spółka Mercus PSQ oferuje bardzo szeroki wachlarz usług najmu długoterminowego , gdzie w swojej ofercie ma zarówno pojazdy używane, jaki nowe, i to takich marek jak MAN, Iveco, Van Hool czy Guleryuz.
Ster
Firma Ster ze Swadzimia oferuje szeroką gamę siedzeń do autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. W ofercie znajdują się m.in. lekkie i ergonomiczne modele do komunikacji miejskiej, takie jak 8MS, 8MA czy New City, charakteryzujące się prostą konstrukcją i możliwością łatwej wymiany wkładek. Dla autobusów dalekobieżnych i szkolnych przeznaczone są bardziej komfortowe siedzenia, np. Flexa Standard, dostępne w różnych szerokościach i konfiguracjach. Producent zapewnia także opcje dodatkowe, jak porty USB, ramki reklamowe czy wersje wandaloodporne, dostosowane do potrzeb przewoźników.
Solaris Bus & Coach
Solaris zaprezentuje trzy pojazdy bezemisyjne, wszystkie oparte na nowym, modułowym układzie napędowym. Znane już modele Urbino 12 Electric oraz Urbino 18 Hydrogen uzupełni nowość – Urbino 10,5 electric, czyli skrócona wersja 12-metrowego e-busa. Nowy autobus o długości 10,5 m napędzany jest centralnym silnikiem TSA, a jego akumulatory typu NMC osiągają pojemność do 400 kWh. Solaris notuje ostatnio silny wzrost zamówień, zwłaszcza na rynkach niemieckich. Tylko do Berlina trafić ma 270 sztuk Urbino 18 Electric, po wcześniejszych 50 egzemplarzach dostarczonych w ramach dużego kontraktu ramowego. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem Solaris zamówił aż 1 500 silników HD.T3 od Traktionssysteme Austria, które mają być dostarczone w ciągu trzech lat. Solaris będzie obecny w Hali 5, na stoisku 502. Światowa premiera Solaris Urbino 10,5 electric została zaplanowana na stoisku producenta w dniu 3 października, podczas konferencji prasowej producenta. W trakcie targów przewidziane są również codzienne prezentacje tego modelu o godzinie 15:00 (CET).
Żak Producer / Bus Service
Firma z Augustowa zajmuje się produkcją zabudów minibusów, a także sprzedażą pojazdów używanych. Przedsiębiorstwo posiada europejskie homologacje, dzięki czemu oferowane konstrukcje spełniają normy UE i mogą być wykorzystywane w regularnym transporcie pasażerskim. W ofercie znajdują się głównie zabudowy na bazie Mercedes-Benz Sprinter, w wariantach turystycznych od 17 do 22 miejsc. Firma specjalizuje się w dostosowywaniu wnętrz do potrzeb klienta – od układu siedzeń po wyposażenie dodatkowe i wykończenie. Dzięki połączeniu produkcji, handlu, a także przewozów międzymiastowych spółka buduje pozycję jednego z bardziej elastycznych dostawców w segmencie lekkiego transportu pasażerskiego w Polsce.
Komentarze