Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec Pleszew po rewitalizacji. PKP łączą funkcję komunikacyjną z centrum kultury

inforail
28.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły rewitalizację dworca Pleszew w województwie wielkopolskim.

Dzięki współpracy z lokalnym samorządem obiekt po przebudowie będzie pełnił nie tylko funkcję obsługi pasażerów, ale stanie się również ważnym centrum kultury dla mieszkańców miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe funkcje, poza obsługą pasażerów, będzie pełnił zrewitalizowany dworzec Pleszew?
  2. W jaki sposób współpraca PKP z lokalnym samorządem wpłynęła na zagospodarowanie dworca i jego otoczenia?
  3. Jakie znaczenie dla komunikacji regionalnej i dalekobieżnej ma stacja Pleszew po zakończonej rewitalizacji?

Zakres prac i poprawa komfortu podróżnych

Dworzec Pleszew znajduje się na stacji kolejowej w Kowalewie, około 4 km od centrum Pleszewa, przy linii kolejowej nr 272 Poznań Główny – Kluczbork. Budynek powstał do końca 1875 roku wraz z budową całej, liczącej około 200 km linii kolejowej. Obecna rewitalizacja została zrealizowana przez PKP w ramach działań remontowych odpowiadających na bieżące potrzeby podróżnych i lokalnych społeczności.

W ramach inwestycji odnowiono elewację budynku oraz wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Kompleksowy remont objął poczekalnię dla podróżnych oraz toalety. Zmodernizowano także system ogrzewania, zastępując go bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Celem prac było podniesienie standardu obsługi pasażerów oraz poprawa efektywności energetycznej obiektu.

Dworzec w Pleszewie
Dworzec w Pleszewie /foto: PKP SA

Pierwszy dworzec w programie „Dworce Przyjazne Pasażerom”

Rewitalizacja dworca Pleszew to pierwsze zadanie zrealizowane w ramach programu „Dworce Przyjazne Pasażerom”. Jego celem jest zwiększenie jakości obsługi podróżnych na większej liczbie dworców kolejowych, również w mniejszych miejscowościach. Nowe podejście do inwestycji zakłada szybkie i skuteczne działania odpowiadające na realne potrzeby użytkowników kolei oraz lepsze zagospodarowanie przestrzeni dworcowych.

W Pleszewie znaczną część powierzchni dworca zajmie samorządowa instytucja kultury, co nada obiektowi dodatkową funkcję społeczną i kulturalną.

Współpraca z samorządem i zagospodarowanie otoczenia

Remont dworca wpisuje się w szersze działania inwestycyjne na stacji Pleszew, realizowane również przez PKP Polskie Linie Kolejowe, które wcześniej zmodernizowały peron nr 1. W poprawę dostępności i funkcjonalności stacji zaangażowana była także Gmina Pleszew. W sąsiedztwie dworca, na gruntach przekazanych przez PKP S.A., powstał parking na 65 miejsc postojowych, wiata rowerowa oraz strefy odpoczynku dla pasażerów.

W holu dworca zainstalowano kawomat oraz automat z przekąskami i napojami, wyposażony w ładowarki. Samorząd wyraził zainteresowanie najmem części powierzchni – Dom Kultury w Pleszewie wynajmie ponad 166 mkw. na działalność muzealną. Do dyspozycji pozostaje jeszcze jeden lokal komercyjny o powierzchni około 103 mkw. z niezależnym wejściem, który może zostać przeznaczony np. na biuro.

Dworzec w Pleszewie
Dworzec w Pleszewie /foto: PKP SA

Koszt inwestycji i wykonawca

Koszt remontu dworca Pleszew wyniósł około 5 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., natomiast wykonawcą przebudowy firma ORLIKON z Poznania.

Ważny punkt na kolejowej mapie regionu

Stacja Pleszew obsługuje zarówno ruch dalekobieżny, jak i regionalny. Zatrzymują się tu pociągi PKP Intercity m.in. do Szczecina, Zakopanego i Lublina. Od 14 grudnia przez Pleszew kursuje również nocny pociąg IC Uznam relacji Chełm – Świnoujście, prowadzący wagony bezpośrednie do Berlina.

Ze stacji odjeżdżają także liczne pociągi POLREGIO i Kolei Wielkopolskich do Poznania, Łodzi oraz Ostrowa Wielkopolskiego. Połączenie z centrum miasta zapewnia przewoźnik SKPL na linii Kowalewo – Pleszew Miasto, będącej pozostałością dawnej Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej – jedynej w Polsce linii o torze trójszynowym o szerokości 750 i 1435 mm.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2024 roku stacja Pleszew obsługiwała średnio do 1000 pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na niej około 60 pociągów na dobę.

Komentarze