Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZSSK inwestuje w wagony sypialne. Na celowniku 10 używanych jednostek

inforail
28.12.2025 08:30
0 Komentarzy

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) wykonała kolejny ważny krok w kierunku rozwoju nowoczesnej i komfortowej nocnej komunikacji kolejowej. Po zakończeniu szczegółowych przygotowań i negocjacji spółka oficjalnie uruchomiła umowę na zakup 10 zmodernizowanych wagonów sypialnych.

Równocześnie udało się wynegocjować znacząco korzystniejsze warunki ich dziesięcioletniego utrzymania technicznego, zgodnie z rekomendacjami słowackiego Urzędu ds. Wartości za Pieniądze (ÚHP).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie wprowadzenie zmodernizowanych wagonów sypialnych do nocnych pociągów ZSSK?
  2. W jaki sposób renegocjacja umowy serwisowej wpłynie na koszty utrzymania wagonów w kolejnych latach?
  3. Jakie zmiany w ofercie nocnych połączeń i polityce taryfowej planuje ZSSK w ramach nowej koncepcji nocnej komunikacji kolejowej?

Korzystniejsze warunki serwisowe i realne oszczędności

ZSSK osiągnęła porozumienie z dostawcą, słowackim producentem ŽOS Vrútky, które pozwoliło obniżyć pierwotnie wyłonioną w przetargu cenę serwisu o ponad 24 procent. W praktyce oznacza to oszczędności przekraczające 3 mln euro w perspektywie kolejnych 10 lat w porównaniu z wcześniej planowanymi kosztami. Zmodyfikowana umowa serwisowa uwzględnia wnioski ÚHP z grudnia 2025 roku, wskazujące na konieczność zwiększenia efektywności projektu oraz wprowadzenia jasnych mechanizmów kontroli jakości.

Wagon sypialny ZSSK
Wagon sypialny ZSSK/wiz. ZSSK

Odpowiedź na realne potrzeby pasażerów nocnych pociągów

Nocne pociągi na Słowacji nadal cieszą się zainteresowaniem wśród różnych grup pasażerów – rodzin z dziećmi, studentów, turystów oraz osób podróżujących służbowo między regionami. Do tej pory nocna podróż często wiązała się jednak z niskim komfortem: ciasnymi przedziałami, brakiem pryszniców, niesprawnymi toaletami czy niewydolną klimatyzacją w przestarzałych wagonach. Modernizacja wagonów sypialnych ma więc wymiar nie tylko techniczny, ale również społeczny – jest odpowiedzią na oczekiwania podróżnych dotyczące godnych warunków nocnych przejazdów w standardzie XXI wieku.

Nowe wagony sypialne i standard wyposażenia

Każdy z dziesięciu nowych wagonów będzie wyposażony w co najmniej 30 miejsc sypialnych. Na pokładzie znajdą się klimatyzacja, prysznice, gniazdka elektryczne, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz rozwiązania odpowiadające aktualnym standardom higieny, komfortu i prywatności. ZSSK zabezpieczyła również wysoką dostępność taboru w całym okresie eksploatacji – umowa serwisowa przewiduje kary umowne oraz możliwość odstąpienia od kontraktu w przypadku niedotrzymania wymaganej jakości usług.

Finansowanie i harmonogram wdrożenia

Projekt zakupu i modernizacji wagonów sypialnych jest w całości finansowany z inwestycyjnych środków własnych ZSSK. Pierwsze zmodernizowane wagony mają zostać skierowane do eksploatacji już w przyszłym roku, nie później niż w ciągu 24 miesięcy od momentu wejścia umowy w życie.

Wagon sypialny ZSSK
Wagon sypialny ZSSK/wiz. ZSSK

Nowa koncepcja nocnej komunikacji kolejowej

Równolegle ZSSK, we współpracy z Ministerstwem Transportu Republiki Słowackiej, przygotowuje aktualizację koncepcji nocnej komunikacji kolejowej. Jej celem jest lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów, ponowna analiza obsługiwanych tras, pojemności składów oraz polityki cenowej. Spółka chce skoncentrować się na długofalowym i zrównoważonym świadczeniu tej formy publicznego transportu, tak aby nocne pociągi były jednocześnie atrakcyjne, efektywne i dostępne dla pasażerów.

Zmiany w taryfach i dalsze informacje

Elementem planowanych reform będzie także przegląd systemu taryfowego dla wagonów sypialnych. ZSSK zamierza wprowadzić prosty, przejrzysty i uczciwy model cenowy, który z jednej strony uwzględni wyższy standard usług, a z drugiej pozostanie dostępny dla szerokiego grona podróżnych. Spółka zapowiada, że o szczegółowych rozwiązaniach będzie informować opinię publiczną w odpowiednim czasie.

Komentarze