Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

12 ofert na przystanek SKA Kraków Prądnik Czerwony. Wszystkie mieszczą się w budżecie miasta

inforail
18.12.2025 10:30
0 Komentarzy

W przetargu ogłoszonym przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie na budowę nowego przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Kraków Prądnik Czerwony” wraz z parkingiem typu Park&Ride wpłynęło aż 12 ofert.

Wszystkie propozycje cenowe mieszczą się w budżecie zaplanowanym przez miasto, który wynosi 131 mln zł. Obecnie oferty są analizowane przez komisję przetargową.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie dokładnie powstanie nowy przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Kraków Prądnik Czerwony”?
  2. Jakie elementy infrastruktury, oprócz peronów kolejowych, obejmuje planowana inwestycja?
  3. Jaką kwotę dofinansowania unijnego otrzyma projekt i ile czasu będzie miał wykonawca na realizację zadania?

Nowy przystanek SKA w północnej części Krakowa

Planowany przystanek „Kraków Prądnik Czerwony” powstanie w północnej części miasta, w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców, Meiera i Reduta. Lokalizacja została wybrana na przecięciu linii kolejowych nr 8 i 95, co ma kluczowe znaczenie dla integracji kolei aglomeracyjnej z miejskim układem komunikacyjnym.

Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego oraz wzrost udziału ekologicznego transportu publicznego w codziennych podróżach. Nowy przystanek ma stać się ważnym punktem przesiadkowym, poprawiającym komfort i skracającym czas przejazdów.

Zakres inwestycji i Park&Ride

Zamówienie zostało podzielone na dwa etapy i obejmuje zarówno opracowanie dokumentacji projektowej, jak i realizację robót budowlanych. W ramach inwestycji zaplanowano m.in. przebudowę torów linii kolejowej nr 8 oraz budowę dwóch jednokrawędziowych peronów zewnętrznych.

Istotnym elementem projektu są dwa parkingi w systemie Park&Ride, a także miejsca typu Kiss&Ride oraz stanowiska postojowe dla taksówek. Inwestycja zakłada również budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, a także kładki dla pieszych i rowerzystów nad linią kolejową nr 95. Dostęp do peronów zapewni system komunikacji pionowej z windami, schodami stałymi i ciągami pieszymi. Dodatkowo przewidziano rozbudowę ulicy Reduta oraz przebudowę ulicy Meiera.

Atrakcyjne oferty i unijne dofinansowanie

Najtańszą ofertę w przetargu złożyła spółka Skanska – na kwotę 61,2 mln zł. Najdroższa propozycja opiewa na niemal 100 mln zł, jednak wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie. To daje miastu duży komfort przy wyborze wykonawcy.

Na realizację całego zadania wykonawca będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021–2027. Wysokość dofinansowania wynosi blisko 94 mln zł. Warto podkreślić, że budowa parkingów Park&Ride była jednym z elementów programu wyborczego prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego.

Nowy przystanek SKA „Kraków Prądnik Czerwony” ma w przyszłości znacząco poprawić komunikację kolejową w północnej części miasta i wzmocnić rolę kolei aglomeracyjnej jako realnej alternatywy dla transportu samochodowego.

Komentarze