PKP PLK konsultują z mieszkańcami przebudowę linii Katowice Piotrowice – Tychy
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą konsultacje społeczne dotyczące projektu przebudowy odcinka linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy.
W piątek 12 grudnia odbyto kolejne spotkanie z mieszkańcami, podczas którego miały zostać omówione wnioski zgłoszone na wcześniejszych etapach dialogu.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze zmiany projektowe wprowadziły PLK po zgłoszeniu uwag przez mieszkańców Katowic i Tychów?
- W jaki sposób modernizacja linii Katowice Piotrowice – Tychy wpłynie na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w całej aglomeracji?
- Kiedy mieszkańcy mogą realnie oczekiwać rozpoczęcia prac budowlanych i jakie utrudnienia w ruchu mogą im wówczas towarzyszyć?
Projekt za ponad 23 mln zł na etapie przygotowania
Dokumentację projektową modernizacji realizuje warszawska spółka TPF, która za prace projektowe otrzyma blisko 23 mln zł netto. Proces projektowania, rozpoczęty w lipcu br., potrwa do 2027 roku. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się w latach 2028–2031, pod warunkiem zabezpieczenia odpowiedniego finansowania.
Konsultacje z mieszkańcami: uwagi są analizowane i wdrażane
Zgodnie z informacjami PLK, podczas spotkań z mieszkańcami Katowic przeprowadzonych 28–29 października, prezentowano proponowane rozwiązania techniczne i przebieg planowanej inwestycji. Uwagi zgłaszane zarówno podczas dyskusji, jak i poprzez ankietę internetową zostały przeanalizowane i częściowo uwzględnione.
Efekty tych analiz mają zostać omówione na najbliższym otwartym spotkaniu w Szkole Podstawowej nr 21 w Katowicach. Organizatorzy zapewniają, że każdy uczestnik będzie mógł zadać pytanie i uzyskać wyjaśnienia.
Modernizacja torów i wzrost prędkości pociągów
Projekt przewiduje modernizację istniejących torów oraz dobudowę torów dodatkowych. W efekcie pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, co skróci czas przejazdu na tym odcinku o około 5 minut. Pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.
Nowoczesna i dostępna stacja Tychy oraz trzy nowe przystanki
Jednym z głównych elementów inwestycji jest przebudowa stacji Tychy, która zostanie dostosowana do obsługi wszystkich pasażerów, w tym osób z ograniczoną mobilnością. Powstanie nowe przejście podziemne prowadzące na drugą stronę miasta, połączone z peronami za pomocą schodów i wind.
Modernizacja obejmie również dostosowanie przystanków Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie, a także budowę trzech nowych przystanków:
- Katowice ul. Tunelowa,
- Katowice ul. Niezapominajek,
- Tychy Mąkołowiec.
Bezkolizyjne skrzyżowania i nowe wiadukty kolejowe
Inwestycja zakłada całkowitą likwidację przejazdów w poziomie szyn na modernizowanym odcinku. Powstaną dwupoziomowe skrzyżowania na ulicach Jankego, Kaskady i Niezapominajek. Przejazd przy ul. Tunelowej zostanie przeznaczony wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Likwidacji ulegną przejazdy na ul. Słonecznikowej i Pomorskiego.
Przebudowane zostaną również wiadukty kolejowe nad ul. Armii Krajowej i Uniczowską, dostosowane do większej liczby torów. W Tychach nowy przejazd dwupoziomowy zaplanowano wzdłuż ul. Mąkołowskiej, a dodatkowe wiadukty powstaną przy ul. Glinczańskiej, Damrota oraz Browarowej.
Ostatni brakujący element wielkiej modernizacji Śląska
PLK podkreślają, że odcinek Katowice Piotrowice – Tychy to ostatni fragment gigantycznego programu inwestycyjnego obejmującego przebudowę linii kolejowej z Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do Zebrzydowic i granicy z Czechami. Częścią tego przedsięwzięcia jest m.in. modernizacja katowickiego węzła kolejowego warta 4,2 mld zł.
Główne założenie całego projektu to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego oraz zastąpienie przejazdów kolejowych rozwiązaniami bezkolizyjnymi, co poprawi przepustowość linii, zwiększy częstotliwość kursowania pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa.
Korzyści dla pasażerów i regionu
Dokończenie przebudowy linii nr 139 pozwoli uzyskać pełne efekty modernizacji połączenia Będzin – Zebrzydowice. Pasażerowie zyskają krótszy czas przejazdu, wygodniejszy dostęp do kolei i większe bezpieczeństwo. Dla całego regionu oznacza to sprawniejszą komunikację oraz lepsze skomunikowanie aglomeracji z południem województwa i granicą państwa.
Modernizacja katowickiego węzła potrwa do 2028 roku. Do tego czasu w mieście należy liczyć się z ograniczeniami zarówno w ruchu pociągów, jak i komunikacji drogowej — m.in. z powodu rozbiórki i odbudowy aż 14 wiaduktów.








Komentarze