Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze. Modernizacja linii nr 38 wchodzi w decydującą fazę

inforail
03.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Po dwóch latach intensywnych prac modernizacyjnych mieszkańcy Mazur ponownie skorzystają z połączeń kolejowych na trasie Giżycko – Korsze, a już za kilkanaście dni podróżni będą mogli dojechać pociągiem dalej – do Olsztyna.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. finalizują kluczowe inwestycje, które zmieniają oblicze transportu w krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 to projekt o ogromnej skali – jego łączna wartość wynosi 1,8 mld zł netto, a znacząca część środków pochodzi z funduszy unijnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla mieszkańców i turystów przyniesie przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Giżycko – Korsze po dwóch latach modernizacji?
  2. W jaki sposób modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 wpłyną na czas przejazdu między Ełkiem, Giżyckiem, Korszami i Olsztynem?
  3. Jakie najważniejsze inwestycje infrastrukturalne wykonano na odcinku Ełk – Giżycko i jakie jeszcze prace pozostają do zakończenia?

14 grudnia pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągi po raz pierwszy od dwóch lat pojadą modernizowanym odcinkiem Giżycko – Korsze. Co ważne, stanie się to przed pierwotnie założonym terminem, co podkreśla sprawność prowadzonych robót.

Na podróżnych czekają całkowicie nowe lub przebudowane perony na stacjach i przystankach:

  • Wilkasy-Niegocin,
  • Sterławki Małe,
  • Sterławki Wielkie,
  • Martiany,
  • Kętrzyn,
  • Nowy Młyn,
  • Linkowo,
  • Tołkiny oraz
  • Korsze.

Na linię wyjadą pociągi spalinowe, a po uzyskaniu dopuszczenia podsystemu „Energia” od UTK – również składy elektryczne. W kolejnych miesiącach na stacjach wykonywane będą jeszcze roboty przy torach bocznych, drogach dojazdowych, przejazdach kolejowo-drogowych oraz prace porządkowe. Zakończenie pełnego zakresu robót między Giżyckiem a Korszami zaplanowano na połowę 2026 roku.

Linia kolejowa Giżycko-Korsze
Linia kolejowa Giżycko-Korsze/foto: PKP PLK

Końcówka prac na odcinku Ełk – Giżycko. Pociągi już jadą 160 km/h

Na odcinku Ełk – Giżycko modernizacja jest na finiszu. Pociągi wróciły tam na tory już w czerwcu, a we wrześniu po raz pierwszy w historii Mazur pojawiły się składy elektryczne. Trwa budowa dwóch mijanek – w Woszczelach i Siedliskach – które poprawią przepustowość linii. Oddanie ich do użytku przewidziano na grudzień.

Od 14 grudnia, po zakończeniu wszystkich prac głównych, najszybsze pociągi na trasie Ełk – Giżycko będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h.

49 km nowych torów, nowe wiadukty i bezpieczniejsze przejazdy

Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowano i zelektryfikowano 49 km torów. Komfort podróży zwiększyły zupełnie nowe perony w:

  • Giżycku,
  • Starych Juchach,
  • Wydminach,
  • Siedliskach,
  • Woszczelach.

Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem zapewniają sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu. Przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych oraz 24 przejazdy kolejowo-drogowe, znacząco podnosząc poziom bezpieczeństwa. Wybudowano również dwa nowe wiadukty – w Giżycku i Wydminach – oraz przejście podziemne przy ul. Unii Europejskiej w Giżycku.

Linia kolejowa Giżycko-Korsze
Linia kolejowa Giżycko-Korsze/foto: PKP PLK

Szybsze podróże i lepszy dostęp do kolei

Efektem tych inwestycji jest przede wszystkim:

  • lepsza dostępność kolei w całym regionie,
  • mniejsze oddziaływanie transportu na środowisko,
  • szybsze i wygodniejsze połączenia.

Po zakończeniu prac na całej trasie Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn pociągi pokonają ją poniżej 2 godzin, czyli o około 50 minut szybciej niż przed modernizacją.

Linia kolejowa Giżycko-Korsze
Linia kolejowa Giżycko-Korsze/foto: PKP PLK

Finansowanie inwestycji

Koszt modernizacji odcinka Ełk – Giżycko wynosi:

  • 658 mln zł netto (809 mln zł brutto),
    z czego znaczną część stanowią środki unijne z POIiŚ oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.

Koszt prac na odcinku Giżycko – Korsze to:

  • 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto),
    współfinansowane z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Dodatkowo w ramach projektu powstanie pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci trakcyjnej. Wartość tego zadania wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), a jego zakończenie zaplanowano na III kwartał 2026 roku.

Komentarze