Nowa hala serwisowa Ceskich drah w Chebie coraz bliżej ukończenia. Obiekt ma ruszyć na wiosnę 2026 roku
Budowa nowoczesnej hali naprawczej w Středisku údržby Českých drah w Chebie wchodzi w decydującą fazę. Prace konstrukcyjne zostały zakończone, a wykonawcy prowadzą obecnie intensywne roboty wewnątrz obiektu oraz na przyległym układzie torowym.
Zgodnie z planem nowa hala ma zostać oddana do użytku na wiosnę 2026 roku, a już teraz wiele wskazuje na to, że uruchomienie obiektu może nastąpić nawet wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe technologie i rozwiązania zostaną zainstalowane w nowej hali serwisowej w Chebie, aby usprawnić utrzymanie nowoczesnych pociągów?
- W jaki sposób wykorzystanie materiałów z rozbiórki poprzednich budynków przyczyniło się do bardziej ekologicznej realizacji inwestycji?
- Jak budowa hali w Chebie wpisuje się w szerszy program modernizacji zaplecza technicznego Českých drah do 2031 roku?
Duża inwestycja w zaplecze utrzymaniowe
Wartość inwestycji wynosi ponad 755 mln koron czeskich (bez VAT). Nowe centrum techniczne będzie obsługiwać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne, znacząco zwiększając możliwości serwisowe krajowego przewoźnika.
– Stawiamy jedną z najważniejszych hal serwisowych w historii ČD – podkreślił w trakcie kontrolnej wizyty na budowie Michal Kraus, wiceprzewodniczący zarządu i zastępca dyrektora ds. serwisu. Jak zaznaczył, dzięki dobrej współpracy ze wykonawcą możliwe jest uruchomienie obiektu nawet przed terminem.
Nowa hala imponuje parametrami: sama stalowa konstrukcja waży 395 ton, a jej ściany i dach pokryto ponad 5800 m² paneli. Przy obiekcie powstaje również 3,2 km torów oraz 19 nowych rozjazdów — część z nich już została zabudowana. Co istotne, wykonawca wykorzystał możliwość recyklingu: ponad 80% materiału z wyburzonych starych budynków ponownie wykorzystano w pracach budowlanych.
Prace wykończeniowe i montaż technologii
Zakończono montaż stalowego szkieletu, pokrycie hali, wykonano kanalizację oraz przyłącza wodne. Ukończono także budowę trafostacji wraz z infrastrukturą energetyczną, obejmującą m.in. 400 metrów nowej instalacji gazowej i 500 metrów przyłącza wysokiego napięcia.
Największy zakres prac odbywa się obecnie we wnętrzu budynku: instalowane są systemy technologiczne oraz wyposażenie kluczowe dla utrzymania nowoczesnych zespołów trakcyjnych. Równolegle trwa montaż elementów sterowania ruchem oraz układanie torów i trakcji.
– Instalujemy nowy, innowacyjny system zabezpieczenia ruchu, który nigdy wcześniej nie był stosowany w Czechach – poinformował Petr Heiland z konsorcjum TSS Grade i Berger Bohemia. System pozwoli na znacznie bezpieczniejsze i szybsze manewrowanie składami w obrębie zaplecza technicznego. Po ukończeniu posadzki obiekt zostanie wyposażony w instalacje mediów oraz kompletne zaplecze serwisowe – dodał.
Ekologia i nowoczesność
Projekt uwzględnia również rozwiązania proekologiczne. Na dachu hali mają powstać panele fotowoltaiczne, a zastosowane systemy pozwolą na gromadzenie i ponowne wykorzystanie wody deszczowej. Ogrzewanie zapewni energooszczędna kotłownia gazowa oraz układ nagrzewnic nadmuchowych.
Nowa część serwisowa zostanie też uzupełniona o nowoczesne zaplecze socjalne, warsztaty dla mechaników i elektromechaników oraz pomieszczenia magazynowe.
Parametry techniczne nowej hali
Nowa infrastruktura będzie jedną z najnowocześniejszych w Czechach. W obiekcie znajdą się m.in.:
- 3 tory o długości użytkowej 165 m, pozwalające obsługiwać całe składy;
- kanały rewizyjne na wszystkich torach;
- portalkowy żuraw o udźwigu min. 12,5 t wyposażony na pełną długość hali;
- 5 zestawów podnośników, umożliwiających jednoczesne podniesienie pięciu jednostek;
- lawi dy montażowe do pracy na dachach pojazdów;
- instalacje do opróżniania toalet zamkniętych, zasilania wodnego i powietrza.
Element większego programu inwestycji
Budowa hali w Chebie jest częścią szerokiego planu modernizacji zaplecza utrzymaniowego ČD. Równolegle powstają nowe obiekty w Havlíčkovym Brodzie, Olomoucu, Hradcu Králové i Českej Třebovej, modernizowane jest też zaplecze w Brnie, a w planach jest budowa nowej hali w Českých Budějovicach.
Do 2031 roku České dráhy zamierzają przeznaczyć na rozwój serwisu ponad 12 miliardów koron.







Komentarze