Ostatni odcinek Rail Baltica w Podlaskiem z decyzją lokalizacyjną. Inwestycja coraz bliżej realizacji
Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną dla ostatniego, 36-kilometrowego odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica przebiegającego przez województwo podlaskie.
Otwiera to drogę do rozpoczęcia prac budowlanych na końcowym fragmencie jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 200 km/h, a towarowe – 120 km/h.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie ma decyzja lokalizacyjna wojewody podlaskiego dla realizacji projektu Rail Baltica w regionie?
- Jakie inwestycje infrastrukturalne zostaną wykonane w ramach modernizacji odcinka między Białymstokiem a Ełkiem?
- Kiedy planowane jest zakończenie budowy całej trasy Rail Baltica i jakie korzyści przyniesie ona pasażerom oraz transportowi towarowemu?
Kluczowy etap inwestycji
Decyzja wojewody dotyczy odcinka przebiegającego przez powiaty moniecki i grajewski. Trasa zaczyna się na granicy gmin Dobrzyniewo Duże i Krypno, a kończy w gminie Grajewo, około dwóch kilometrów od mostu na rzece Biebrzy w rejonie Osowca. Jak poinformował Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku, inwestycja obejmuje szeroki zakres prac: rozbiórkę, przebudowę, rozbudowę i budowę nowej infrastruktury kolejowej, w tym drugiego toru.
W ramach inwestycji powstaną nowe perony na stacjach w Knyszynie, Mońkach i Osowcu, a także na przystankach osobowych w Zastoczu i Goniądzu. Projekt zakłada również budowę pięciu mostów kolejowych oraz piętnastu wiaduktów drogowych i kolejowych, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i przepustowość linii.
Największa inwestycja PKP PLK w historii
Cały odcinek Białystok–Ełk, liczący 100 kilometrów, jest jednym z kluczowych fragmentów międzynarodowego korytarza Rail Baltica, łączącego Polskę z krajami bałtyckimi. Wartość inwestycji szacowana jest na około 6 miliardów złotych, co czyni ją największym projektem infrastrukturalnym w historii PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2029 rok, a modernizacja całej linii ma przynieść korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla transportu towarowego, skracając czas podróży i zwiększając możliwości logistyczne regionu.
Znaczenie dla regionu
– To ostatnia decyzja lokalizacyjna, która pozwoli prowadzić inwestycję bez zbędnej zwłoki – podkreślił wojewoda Jacek Brzozowski podczas podpisania dokumentów. Jak zaznaczył, realizacja tego projektu ma ogromne znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie podlaskim i całym kraju.
Rail Baltica ma połączyć Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami, tworząc nowoczesny korytarz kolejowy o strategicznym znaczeniu dla komunikacji i gospodarki w tej części Europy.
Wcześniej wojewoda wydał już decyzje lokalizacyjne dla pozostałych fragmentów trasy: najpierw dla odcinka przebiegającego przez miasto i gminę Grajewo, a następnie dla fragmentu na terenie powiatu białostockiego, obejmującego Białystok, Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Dzięki czwartkowej decyzji wszystkie formalności lokalizacyjne dla odcinka Białystok–Ełk zostały zakończone, a budowa całej trasy w regionie może wejść w decydującą fazę.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok









Komentarze