Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostatni odcinek Rail Baltica w Podlaskiem z decyzją lokalizacyjną. Inwestycja coraz bliżej realizacji

inforail
13.11.2025 16:30
0 Komentarzy

Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną dla ostatniego, 36-kilometrowego odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica przebiegającego przez województwo podlaskie.

Otwiera to drogę do rozpoczęcia prac budowlanych na końcowym fragmencie jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 200 km/h, a towarowe – 120 km/h.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma decyzja lokalizacyjna wojewody podlaskiego dla realizacji projektu Rail Baltica w regionie?
  2. Jakie inwestycje infrastrukturalne zostaną wykonane w ramach modernizacji odcinka między Białymstokiem a Ełkiem?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie budowy całej trasy Rail Baltica i jakie korzyści przyniesie ona pasażerom oraz transportowi towarowemu?
Postęp prac na Rail Baltica w Polsce i krajach bałtyckich oraz analizy rozwiązań technicznych na styku granic Polski i Litwy były przedmiotem spotkania ekspertów w ramach Grupy Infrastrukturalnej PLK S.A. – LTG Infra z udziałem RB Rail.
Fragment linii Rail Baltica/foto: PKP PLK

Kluczowy etap inwestycji

Decyzja wojewody dotyczy odcinka przebiegającego przez powiaty moniecki i grajewski. Trasa zaczyna się na granicy gmin Dobrzyniewo Duże i Krypno, a kończy w gminie Grajewo, około dwóch kilometrów od mostu na rzece Biebrzy w rejonie Osowca. Jak poinformował Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku, inwestycja obejmuje szeroki zakres prac: rozbiórkę, przebudowę, rozbudowę i budowę nowej infrastruktury kolejowej, w tym drugiego toru.

W ramach inwestycji powstaną nowe perony na stacjach w Knyszynie, Mońkach i Osowcu, a także na przystankach osobowych w Zastoczu i Goniądzu. Projekt zakłada również budowę pięciu mostów kolejowych oraz piętnastu wiaduktów drogowych i kolejowych, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i przepustowość linii.

Największa inwestycja PKP PLK w historii

Cały odcinek Białystok–Ełk, liczący 100 kilometrów, jest jednym z kluczowych fragmentów międzynarodowego korytarza Rail Baltica, łączącego Polskę z krajami bałtyckimi. Wartość inwestycji szacowana jest na około 6 miliardów złotych, co czyni ją największym projektem infrastrukturalnym w historii PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2029 rok, a modernizacja całej linii ma przynieść korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla transportu towarowego, skracając czas podróży i zwiększając możliwości logistyczne regionu.

Znaczenie dla regionu

To ostatnia decyzja lokalizacyjna, która pozwoli prowadzić inwestycję bez zbędnej zwłoki – podkreślił wojewoda Jacek Brzozowski podczas podpisania dokumentów. Jak zaznaczył, realizacja tego projektu ma ogromne znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie podlaskim i całym kraju.

Rail Baltica ma połączyć Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami, tworząc nowoczesny korytarz kolejowy o strategicznym znaczeniu dla komunikacji i gospodarki w tej części Europy.

Wcześniej wojewoda wydał już decyzje lokalizacyjne dla pozostałych fragmentów trasy: najpierw dla odcinka przebiegającego przez miasto i gminę Grajewo, a następnie dla fragmentu na terenie powiatu białostockiego, obejmującego Białystok, Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Dzięki czwartkowej decyzji wszystkie formalności lokalizacyjne dla odcinka Białystok–Ełk zostały zakończone, a budowa całej trasy w regionie może wejść w decydującą fazę.

Komentarze