Wrocław rozbudowuje system Park&Ride zintegrowany z transportem publicznym
We Wrocławiu rusza kolejny etap rozbudowy systemu Parkuj i Jedź. Na początku listopada rozpocznie się budowa parkingu Park&Ride przy stacji kolejowej w Leśnicy,
Wkrótce rozpoczną się prace przy kolejnych lokalizacjach. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na realizację pięciu nowych obiektów parkingowych oraz siedmiu wiat rowerowych typu Bike&Ride. To razem kilkaset dodatkowych miejsc postojowych połączonych z transporterem publicznym.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych miejsc parkingowych i wiat rowerowych powstanie w ramach III etapu rozbudowy systemu Park&Ride we Wrocławiu?
- Jakie rozwiązania ekologiczne i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano przy parkingu w Leśnicy?
- Jakie są źródła finansowania projektu i jaki jest jego całkowity koszt realizacji?
Prawie 3000 miejsc na P&R
We Wrocławiu mamy aktualnie ponad 2,8 tys. miejsc postojowych na parkingach Park&Ride.
– Z roku na rok liczba użytkowników korzystających z tych parkingów wzrasta, dlatego rozbudowaliśmy parkingi istniejące, np. przy ul. Fieldorfa i na Psim Polu, a także budujemy nowe Park&Ride przy przystankach kolejowych oraz komunikacji miejskiej. Tylko w ostatnich pięciu latach na budowę parkingów Park&Ride przeznaczyliśmy blisko 40 mln zł. Niedawno podpisaliśmy umowę z wykonawcą parkingu w Leśnicy, a dziś możemy już poinformować, że rozstrzygnęliśmy przetarg na budowę kolejnych. W sumie w najbliższym czasie powstanie ponad 400 dodatkowych miejsc parkingowych – informuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Projekt budowy Park&Ride w Leśnicy zakłada utworzenie 66 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym 3 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 2 dla pojazdów elektrycznych. Na terenie inwestycji powstanie również wiata rowerowa typu Bike&Ride, chodniki oraz jezdnie manewrowe. Większość miejsc postojowych zostanie wykonana z płyt ażurowych, które umożliwią retencjonowanie wody opadowej.
Parking zostanie oświetlony 15 energooszczędnymi lampami LED. Ciągi piesze wykonane będą z kostki oraz nawierzchni mineralno-żywicznej. Zaplanowano także budowę schodów i rampy dla osób z niepełnosprawnościami. Teren zostanie odwodniony, a całość uzupełnią elementy małej architektury – ławki
i kosze na śmieci.
Wykonawca posadzi również nową zieleń. W czterech lokalizacjach w obrębie Leśnicy pojawi się 20 drzew (m.in. klony pospolite, wiśnie ptasie i jarzęby pospolite) oraz ponad 6,5 tys. krzewów (śnieguliczki i trzmieliny).
Trzeci etap
To nie koniec rozwoju systemu Park&Ride we Wrocławiu. Rozstrzygnięto przetarg na budowę kolejnych parkingów, które łącznie pomieszczą kilkaset pojazdów. Inwestycje będą realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Dla wszystkich lokalizacji przygotowano już koncepcje projektowe, a wykonawca opracuje szczegółowe dokumentacje i zrealizuje prace budowlane.
– Konsekwentnie rozwijamy infrastrukturę Park&Ride we Wrocławiu. Dzięki nowym inwestycjom mieszkańcy zyskują wygodne miejsca do pozostawienia samochodu i kontynuowania podróży koleją, komunikacją miejską lub rowerem. To rozwiązanie nie tylko ułatwia codzienne dojazdy, ale też przyczynia się do ograniczenia liczby aut w centrum miasta i poprawy jakości powietrza – podkreśla Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
W ramach projektu „Rozbudowa systemu Parkuj i Jedź we Wrocławiu – Etap III” wybudowanych zostanie 5 obiektów P&R obejmujących 419 miejsc parkingowych (w tym 20 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz 7 obiektów B&R we Wrocławiu, zlokalizowanych poza obszarem funkcjonalnego śródmieścia, tj:
• P&R przy stacji kolejowej Wrocław Leśnica, 66 miejsc parkingowych, B&R – 1 szt.
• P&R przy stacji kolejowej Pracze – 85 miejsc parkingowych, B&R – 1 szt.
• P&R w rejonie skrzyżowania ulic Żmigrodzkiej i Wołowskiej –
158 miejsc parkingowych, B&R – 1 szt.
• P&R w rejonie przystanku kolejowego Zakrzów – 50 miejsc parkingowych, B&R – 2 szt.
• P&R w rejonie przystanku kolejowego Wojnów Wschodni – 60 miejsc parkingowych, B&R – 2 szt.
Termin realizacji, wraz z przygotowaniem dokumentacji projektowej, wynosi
od 13 do 18 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.
Cały projekt „Rozbudowa systemu Parkuj i Jedź we Wrocławiu – Etap III” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska na lata 2021-2027. Otrzymane dofinansowanie
to prawie 10 mln zł.
Całkowita wartość projektu: ponad 23,7 mln zł.




Komentarze