Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK planuje prace na Półwyspie Helskim. Gdzie powstaną nowe mijanki?

inforail
27.10.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do realizacji kluczowej inwestycji na Pomorzu – „Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Władysławowo Port – Hel na odcinku Władysławowo – Hel (zabudowa mijanek)”.

Projekt, którego dokumentacja projektowa zostanie opracowana w ramach nowego postępowania, ma na celu zwiększenie liczby kursujących pociągów, poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu na jednej z najbardziej obciążonych sezonowo tras kolejowych w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. W jakich miejscowościach powstaną nowe mijanki w ramach modernizacji linii kolejowej nr 213 na odcinku Władysławowo – Hel?
  2. Jakie korzyści dla ruchu pasażerskiego i turystycznego przyniesie budowa mijanek w Chałupach i Helu-Borze?
  3. Jakie prace projektowe i techniczne obejmuje dokumentacja przygotowywana przez PKP Polskie Linie Kolejowe?

Dwie nowe mijanki na jednotorowej trasie

Zgodnie z zapisami TOMU III – Opisu Przedmiotu Zamówienia, na jednotorowej linii kolejowej nr 213 powstaną dwie nowe mijanki – w Chałupach oraz w Helu-Borze.

Mijanka Chałupy

Pierwsza z planowanych mijanek powstanie w rejonie istniejącego przystanku osobowego Chałupy. Dokumentacja przewiduje budowę toru dodatkowego o długości około 600 metrów wraz z dwoma rozjazdami i pełną infrastrukturą towarzyszącą. Zostanie także zbudowany nowy peron dwukrawędziowy o długości 225 metrów, zapewniający obsługę pociągów w obu kierunkach. W ramach inwestycji powstaną dojścia w poziomie szyn, oświetlenie, odwodnienie oraz urządzenia elektroenergetyczne i teletechniczne.

Mijanka Chałupy umożliwi sprawniejsze krzyżowanie się pociągów pasażerskich, co znacząco zwiększy przepustowość linii w godzinach szczytu, zwłaszcza w sezonie letnim, gdy ruch turystyczny na trasie do Helu jest największy.

Linia helska
Linia helska

Mijanka Hel-Bór

Druga mijanka zaplanowana jest w rejonie przystanku Hel-Bór, pomiędzy stacjami Jastarnia i Hel. Tutaj powstaną dwa tory główne – tor nr 1 i tor nr 3, każdy o długości około 600 metrów, a także dwa rozjazdy umożliwiające krzyżowanie i wyprzedzanie składów. Przewidziano również montaż oświetlenia rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz infrastruktury teletechnicznej.

W ramach prac wykonawca zaprojektuje system odwodnienia torów, nowe dojścia do peronów i niezbędne urządzenia elektroenergetyczne. Mijanka Hel-Bór, podobnie jak Chałupy, będzie sterowana zdalnie z nastawni w Władysławowie, co zapewni większą efektywność zarządzania ruchem i bezpieczeństwo operacji.

Modernizacja torów i infrastruktury technicznej

Projekt obejmuje również rozbudowę układu torowego w rejonie stacji Władysławowo i Władysławowo Port, gdzie planowana jest budowa drugiego toru na odcinku łączącym stację z portem. To rozwiązanie pozwoli na sprawniejszą obsługę pociągów manewrowych oraz ułatwi wjazdy i wyjazdy składów pasażerskich w kierunku Helu.

W ramach opracowania dokumentacji projektowej wykonawca będzie musiał przygotować:

  • projekty budowlane i wykonawcze dla branż torowej, elektroenergetycznej, teletechnicznej, automatyki kolejowej i odwodnienia,
  • analizy eksploatacyjne, środowiskowe i kosztorysy inwestorskie,
  • dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji administracyjnych,
  • harmonogram rzeczowo-finansowy i plan fazowania robót.

Efekt: większa liczba pociągów i krótsze czasy przejazdu

Po zakończeniu prac na odcinku Władysławowo – Hel pociągi będą mogły kursować z większą częstotliwością, szczególnie w okresie letnim. Dodatkowe mijanki pozwolą na skrócenie czasów oczekiwania na krzyżowania i umożliwią bardziej elastyczne układanie rozkładu jazdy.

PKP PLK podkreśla, że inwestycja przyniesie również korzyści środowiskowe – dzięki zwiększeniu udziału transportu kolejowego w obsłudze ruchu turystycznego zmniejszy się liczba samochodów na Półwyspie Helskim, co ograniczy emisję spalin i hałasu.

30 miesięcy na realizację projektu

Zgodnie z zapisami dokumentacji, czas realizacji zamówienia – obejmujący opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego – wynosi 30 miesięcy. W trakcie realizacji zadania wykonawca będzie współpracował z samorządami, gestorami sieci i administracją drogową, aby zminimalizować utrudnienia w ruchu i zintegrować planowane rozwiązania z istniejącą infrastrukturą.

Inwestycja dla przyszłości regionu

Modernizacja linii 213 na odcinku Władysławowo – Hel to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych na Pomorzu w najbliższych latach. Projekt ma kluczowe znaczenie nie tylko dla ruchu turystycznego, ale także dla rozwoju aglomeracyjnych połączeń kolejowych, poprawy mobilności mieszkańców i wzmocnienia roli transportu szynowego w obsłudze regionu nadmorskiego.

Budowa mijanek w Chałupach i Helu-Borze to krok w stronę nowoczesnej, bezpiecznej i wydajnej kolei na Półwyspie Helskim – z korzyścią zarówno dla pasażerów, jak i środowiska.

Komentarze