Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZUE z kontraktem na modernizację SRK w Sosnowcu Południowym

inforail
17.10.2025 08:30
0 Komentarzy

16 października 2025 roku krakowska spółka ZUE S.A. podpisała z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i zabudowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) wraz z branżami towarzyszącymi na stacji Sosnowiec Południowy.

Projekt realizowany jest w ramach dużej modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice, ujętej w inwestycji „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich E 30 i E 65 na obszarze Śląska, Etap I”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma modernizacja stacji Sosnowiec Południowy w kontekście przebudowy linii kolejowej E 65 na Śląsku?
  2. Jakie są najważniejsze elementy umowy zawartej między ZUE S.A. a PKP PLK, w tym dotyczące kar umownych i gwarancji jakościowych?
  3. W jaki sposób realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i przepustowości ruchu kolejowego w aglomeracji katowickiej?

W 22 miesiące

Wartość brutto kontraktu wynosi 54.000.000 PLN, co odpowiada 43.900.000 PLN netto, a termin realizacji określono na 22 miesiące. Spółka ZUE udzieliła 6-letniej gwarancji jakościowej oraz rękojmi, obowiązujących od dnia odbioru końcowego inwestycji.

Umowa przewiduje mechanizmy kar umownych, w tym m.in. kary za zwłokę w realizacji poszczególnych etapów robót czy opóźnienia w usuwaniu usterek. W przypadku odstąpienia od umowy z winy wykonawcy, PKP PLK ma prawo naliczyć karę w wysokości 10% wartości netto kontraktu. Maksymalna łączna wysokość kar nie może przekroczyć 20% wartości netto, chyba że doszło do odstąpienia – wtedy limit rośnie do 30%. Zapłata kar umownych nie ogranicza praw PKP PLK do dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.

Choć w dokumentacji przetargowej nie wyszczególniono stacji Sosnowiec Południowy jako osobnego pakietu, wiadomo, że obiekt ten znajduje się w ramach szerszego zadania obejmującego SRK na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. Oznacza to, że modernizacja Sosnowca Południowego została ujęta w pakiecie odcinkowym i obejmuje zarówno dokumentację projektową, jak i wykonawstwo systemów SRK, SDIP, telekomunikacji oraz zasilania.

Prace w Sosnowcu
Prace w Sosnowcu/foto: PKP PLK

Wcześniej, w czerwcu 2024 roku, podpisano z firmą TPF umowę na nadzór nad wykonawstwem robót oraz opracowaniem projektu wykonawczego dla odcinka Katowice Szopienice – Piotrowice, obejmującą również nadzór nad zabudową urządzeń SRK i branż towarzyszących. Z kolei za generalne wykonawstwo odpowiada konsorcjum TORPOL – Intop, które realizuje główny kontrakt budowlany dla PLK na tym odcinku, z udziałem Alstomu jako podwykonawcy odpowiedzialnego za systemy sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja na stacji Sosnowiec Południowy wpisuje się więc w jedną z największych modernizacji infrastruktury kolejowej w województwie śląskim. Modernizacja linii E 65 na obszarze aglomeracji katowickiej ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości, bezpieczeństwa i wdrożenia przyszłych rozwiązań ERTMS/ETCS poziomu 2. Komputerowe urządzenia SRK instalowane przez ZUE będą zintegrowane z centralnymi systemami zarządzania ruchem, a zakres rzeczowy obejmuje też instalację urządzeń zasilających i informacyjnych, co znacząco unowocześni funkcjonalność stacji.

Komentarze