Busworld 2025: Setra z pełnym portfolio i „Coach of the Year 2026”. Plus nowe systemy
Podczas tegorocznych targów Busworld Europe 2025 w Brukseli marka Setra – należąca do koncernu Daimler Buses – zaprezentowała kompletny przekrój swojej oferty.
Od autobusów międzymiastowych MultiClass LE, przez autokary turystyczne ComfortClass, po luksusową linię TopClass i piętrowy model S 531 DT. Ekspozycja Setry, wspólna z marką Mercedes-Benz, potwierdziła ambicje Daimlera do utrzymania pozycji technologicznego lidera w europejskiej branży autobusowej – zarówno pod względem efektywności, jak i bezpieczeństwa. Wisienką na torcie był tytuł „Coach of the Year dla Setra S 516 HDH” – o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie modele autobusów Setra zostały zaprezentowane podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli?
- Kiedy wejdą w życie nowe przepisy GSR-C dotyczące bezpieczeństwa autobusów w UE?
- Który model Setry zdobył tytuł „Coach of the Year 2026”?
Nowe regulacje GSR-C
Jednym z głównych tematów prezentacji Setry były nowe unijne przepisy GSR-C (General Safety Regulation – poziom C), które od 7 lipca 2026 r. staną się obowiązkowe dla wszystkich nowo rejestrowanych autobusów w Unii Europejskiej. Daimler Buses zapowiedział, że już od pierwszego kwartału 2026 r. wszystkie modele Setra i Mercedes-Benz będą fabrycznie wyposażane w systemy wykraczające ponad wymagania GSR-C, m.in.:
- Attention Assist 2 – nowy system rozpoznawania zmęczenia i rozproszenia kierowcy z wykorzystaniem kamery monitorującej pozycję głowy, kierunek spojrzenia i częstotliwość mrugania. Kamera analizuje obraz w czasie rzeczywistym (bez jego zapisu), a w przypadku wykrycia oznak dekoncentracji generuje ostrzeżenie akustyczne i wizualne. System aktywuje się automatycznie po uruchomieniu silnika i działa od 30 km/h (zmęczenie) oraz 20 km/h (rozproszenie).
- Active Brake Assist 6 Plus (ABA 6 Plus) – najnowszy układ awaryjnego hamowania, zdolny do pełnego automatycznego zatrzymania pojazdu przy prędkościach do 60 km/h w przypadku wykrycia pieszych, rowerzystów lub pojazdów z przodu, na pasie sąsiednim lub nadjeżdżających z przeciwka. System rozpoznaje także pieszych przechodzących przez jezdnię oraz eliminuje fałszywe alarmy dzięki rozszerzonej analizie sytuacji drogowej.
Wraz z tymi systemami Daimler Buses wprowadza również rozszerzony pakiet asystentów: Sideguard Assist 2 z funkcją zmiany pasa, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, Adaptive Cruise Control (ART), Lane Assist (SPA), Tire Pressure Monitoring (TPM) i interfejs dla alkotestu kierowcy.
Setra MultiClass LE
Gwiazdą w segmencie autobusów międzymiastowych była Setra MultiClass LE – seria low-entry, która łączy zalety pojazdów miejskich i turystycznych. Dostępna w długościach od 10,51 m do 14,52 m (wersje dwu- i trzyosiowe), MultiClass LE oferuje układ niskopodłogowy aż do osi tylnej i trzystopniowe wejście do sekcji pasażerskiej z tyłu.
Pod maską – nowoczesne i ekonomiczne jednostki:
- OM 936 – sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM) lub 260 kW (354 KM),
- OM 470 – sześciocylindrowy silnik o pojemności 10,7 l i mocy 290 kW (394 KM) w wersji trzyosiowej S 518 LE.
Napęd współpracuje z manualną, zautomatyzowaną (GO 250-8 PowerShift) lub automatyczną skrzynią biegów Voith / ZF, a opcjonalny układ rekuperacyjny 14 kW pozwala na odzysk energii z hamowania i wspomaga przy ruszaniu.
W zakresie systemów wspomagających zastosowano Predictive Powertrain Control (PPC) – inteligentny tempomat analizujący topografię, skrzyżowania i ronda, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa nawet o kilka procent. W opcji dostępna jest również MirrorCam, zastępująca tradycyjne lusterka zewnętrzne.
Zintegrowane systemy cyfrowe Omniplus On (m.in. Uptime Pro, Monitor, Data Packages) umożliwiają zdalną diagnostykę i analizę danych w czasie rzeczywistym, wspierając operatorów flot w zarządzaniu eksploatacją i prewencyjnym serwisowaniu.
Setra ComfortClass i TopClass – luksus, technologia i nagrody
W segmencie turystycznym Setra pokazała pełną gamę ComfortClass (HD) oraz TopClass (HDH) – dziewięć modeli o długościach od 10,5 do 14,2 m, z silnikami OM 470 (394–456 KM) oraz OM 471 (476–510 KM), zawsze w konfiguracji sześciocylindrowej z automatyczną przekładnią GO 250-8 PowerShift.
Modele te są wyposażone w Active Drive Assist 2 (ADA 2) – system łączący funkcje automatycznego przyspieszania, hamowania i utrzymywania pasa ruchu, pozwalający na półautonomiczne prowadzenie autokaru w pełnym zakresie prędkości. Dodatkowe systemy to m.in. 360° kamera, Keyless Start, High Beam Assist, Attention Assist 2, oraz system multimedialny Coach Infotainment Series z ekranami 21,5” HD i możliwością podłączenia smartfonów czy laptopów przez Bluetooth / HDMI.
Wnętrza TopClass wyróżniają się luksusowym wyposażeniem: oświetleniem LED, generatorem zapachów (6 aromatów do wyboru), fotelami w układzie 2+1, panoramicznym dachem TopSky oraz indywidualnie konfigurowanym oświetleniem schodów i toalet.
Podczas Busworld Europe 2025 Setra odniosła duży sukces w konkursach branżowych. Model Setra TopClass S 516 HDH zdobył tytuł „Coach of the Year 2026”, przyznany przez jury 24 dziennikarzy z 24 krajów. Eksperci docenili „kompleksowy pakiet systemów wspomagania kierowcy i najwyższy poziom komfortu podróży”.
Dodatkowo, Setra S 515 HD otrzymała dwa wyróżnienia Busworld Vehicle Awards – „Excellence Label” w kategoriach Coach Safety i Coach Comfort. Nagrodzono m.in. systemy ABA 6 Plus, Attention Assist 2 oraz ogólną ergonomię i komfort wnętrza.
Setra S 531 DT
Flagowym modelem prezentacji był Setra S 531 DT, piętrowy autokar klasy TopClass. Zbudowany z myślą o maksymalnej efektywności aerodynamicznej, uzyskał rekordowy współczynnik cw = 0,35, co przekłada się na wyjątkowo niskie spalanie w tej klasie pojazdów. Model wyposażony jest w system automatycznego obniżania nadwozia przy wyższych prędkościach, a opcjonalna MirrorCam zapewnia lepszą widoczność i mniejsze opory powietrza.
S 531 DT może być konfigurowany jako autobus turystyczny, dalekobieżny, bistro lub intercity – z elastycznym dolnym pokładem, miejscem na wózki lub rowery. Zastosowano nowoczesne wnętrze z przezroczystymi schodami, oświetleniem LED oraz nowym modułem toaletowym z diagonalnym układem wyposażenia, zapewniającym więcej przestrzeni.
Komentarze