Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Białegostoku z Warszawy pociągiem 200 km/h? Jest taki plan, są też bariery i ryzyka

inforail
05.09.2025 11:30
0 Komentarzy

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że obecnie nie jest możliwe wskazanie konkretnego terminu wdrożenia podwyższonej prędkości do 200 km/h na linii kolejowej nr 6 (Rail Baltica) na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 6 na odc. Warszawa Wschodnia – Czyżew” znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032 r.), a jego realizacja uzależniona jest od zapewnienia finansowania.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania podejmuje PKP PLK, aby zapewnić finansowanie inwestycji na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew i przyspieszyć realizację projektu z listy rezerwowej KPK?
  2. Czy mediacje dotyczące wdrożenia systemu GSM-R mają szansę zakończyć się w 2025 roku, tak aby nie opóźniać zabudowy ERTMS/ETCS i osiągnięcia prędkości 200 km/h?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów – poza skróceniem czasu przejazdu do około 80 minut – przewidziano w ramach dalszej modernizacji Rail Baltica?
Pociąg na stacji Białystok
Pociąg na stacji Białystok

Bariery i ryzyka

Na odcinku Czyżew – Białystok podwyższenie prędkości będzie możliwe dopiero po zabudowie systemu ERTMS/ETCS, którego wdrożenie planowane jest na przełomie lat 2028/2029. Umożliwi to dalsze skrócenie czasu przejazdu o około 5 minut.

Opóźnienia w realizacji systemu ERTMS/GSM-R, który jest niezbędny do pełnego wdrożenia wyższych prędkości, wynikają z trwających mediacji pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a wykonawcą przy udziale Prokuratorii Generalnej RP. Z tego względu harmonogram oddania systemu GSM-R do użytku oraz jego pełnego wdrożenia objęty jest tajemnicą.

PKP PLK podejmuje jednak działania mające na celu minimalizację skutków opóźnień, m.in. poprzez priorytetyzację zadań na linii kolejowej nr 6 oraz cotygodniowe spotkania z wykonawcą w celu omówienia bieżących problemów.

Postęp modernizacji i obecne efekty

Warto przypomnieć, że jeszcze w rocznym rozkładzie jazdy 2013/2014, czyli przed modernizacją, liczba par połączeń na trasie Warszawa Centralna – Białystok wynosiła zaledwie 5, a najkrótszy czas przejazdu wynosił około 3 godziny.

Po ukończeniu dotychczasowych etapów modernizacji, w rozkładzie jazdy 2024/2025 liczba połączeń wzrosła do 12 par, a czasy przejazdu znacząco się skróciły:

  • 1 godzina 30 minut – dla pociągów kategorii „sprinter”,
  • 1 godzina 52 minuty – dla pociągów zatrzymujących się na większej liczbie stacji.

Efekt dla pasażerów

Poprawa parametrów infrastruktury oraz zwiększenie liczby połączeń przyniosły wyraźny wzrost zainteresowania podróżami na trasie Warszawa – Białystok.

  • W pierwszym półroczu 2025 roku liczba przejazdów była wyższa o 193% w porównaniu z 2014 r.
  • W relacji Białystok – Warszawa liczba pasażerów wzrosła o 34% w stosunku do pierwszej połowy 2024 r.

Ministerstwo podkreśla, że choć podwyższenie prędkości do 200 km/h umożliwiłoby dalsze skrócenie przejazdu pociągów „sprinter” do około 80 minut, obecnie priorytetem jest zwiększanie liczby połączeń, gdyż daje to szybsze i bardziej wymierne efekty w pozyskiwaniu nowych pasażerów.

Perspektywy na przyszłość

Podniesienie prędkości do 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok jest długotrwałym procesem, uzależnionym od zakończenia prac nad systemem ERTMS/GSM-R i zapewnienia pełnego finansowania inwestycji. Do tego czasu przewoźnicy koncentrują się na optymalizacji siatki połączeń, aby jak najlepiej wykorzystać już zmodernizowaną infrastrukturę i dalej zwiększać liczbę pasażerów.

Komentarze