7,4 mld zł na kolej w Kujawsko-Pomorskiem. Pociągi pojadą 160 km/h
Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego realizowany jest obecnie szeroko zakrojony program modernizacji linii kolejowych.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) prowadzi inwestycje obejmujące 150 kilometrów torów, które już wkrótce znacząco poprawią komfort i jakość podróży.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne odcinki linii kolejowych w Kujawsko-Pomorskiem zostaną objęte modernizacją?
- Z jakich źródeł finansowane są inwestycje PKP PLK i jaka jest ich całkowita wartość?
- Jakie korzyści dla pasażerów i regionu przyniosą planowane prace modernizacyjne?
Umowy podpisane w Toruniu
Za kilka miesięcy na pierwszych odcinkach wyremontowanych tras pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość nawet 160 km/h. Modernizacja otworzy także drogę do uruchamiania większej liczby połączeń, w godzinach bardziej dostosowanych do oczekiwań mieszkańców regionu.
– Efektem będzie udrożnienie najbardziej wąskich gardeł sieci. W praktyce oznacza to lepszy, lepiej odpowiadający na oczekiwania mieszkańców rozkład jazdy – podkreśla Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
Pierwszy projekt dotyczy modernizacji, rozbudowy i elektryfikacji linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna.
Drugi obejmuje modernizację linii nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni.
Oba zadania zakładają również modernizację stacji i przystanków oraz budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych – mostów i wiaduktów kolejowych.
Finansowanie inwestycji
Łączna wartość podpisanych umów wynosi aż 7,4 mld zł. Środki te pochodzą głównie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), dystrybuowanego centralnie przez rząd.
Umowy podpisują w Toruniu przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych, agendy podlegającej ministrowi infrastruktury, odpowiedzialnej za zarządzanie częścią funduszy FEnIKS, oraz beneficjent i inwestor – PKP PLK.
Korzyści dla pasażerów i regionu
Realizacja inwestycji ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości linii kolejowych w regionie, co przełoży się na sprawniejsze podróże oraz lepszy rozkład jazdy. Dodatkowo nowoczesna infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo i komfort pasażerów, a także wpłynie na rozwój gospodarczy regionu, umożliwiając sprawniejszy transport towarów.
W perspektywie kilku lat modernizacja kujawsko-pomorskich linii kolejowych stanie się ważnym krokiem w stronę zrównoważonego transportu oraz pełniejszego wykorzystania potencjału kolei w obsłudze rosnących potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.
– Dzisiejszy dzień to bardzo dobra wiadomość dla kolei, szczególnie dla pasażerów podróżujących w województwach kujawsko-pomorskim i pomorskim. Podpisaliśmy rekordową umowę na dofinansowanie ze środków europejskich – prawie 5 miliardów złotych na dwa kluczowe projekty komunikacyjne. To informacja korzystna nie tylko dla podróżnych, ale również dla gospodarki, przedsiębiorców oraz samorządów lokalnych. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów to konkretne korzyści, które już wkrótce odczujemy wszyscy – powiedział minister Dariusz Klimczak.
Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna
Na ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Najszybsze pociągi pojadą nią z prędkością do 160 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o 20 minut. Zwiększy się przepustowość trasy, dzięki czemu pojedzie nią więcej pociągów, również towarowych, wiozących towary do i z portu morskiego w Gdyni.
W ramach inwestycji powstaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozbudowane zostaną układy stacyjne, w tym 175 rozjazdów.
Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów. Przewidziano modernizację peronów na ośmiu stacjach: Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, a także na 10 przystankach osobowych: Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś, oraz budowę nowego przystanku Szenajda.
Dzięki modernizacji i budowie blisko 100 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, mostów, przepustów) i modernizacji nawierzchni 31 oraz budowie 3 nowych przejazdów kolejowo-drogowych wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego.
Inwestycja „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Inwestycja, która jest warta 6,65 mld zł, otrzyma dofinansowanie w wysokości 4,6 mld zł. Jest to pierwszy w historii CUPT projekt kolejowy, dla którego została podpisana umowa o dofinansowanie na tak wysoką kwotę.
Modernizacji linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni
PKP PLK wspólnie z Miastem Toruń zadba o lepszy dostęp do kolei oraz sprawniejsze podróże w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. PKP PLK zmodernizują stację Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: powstaną windy prowadzące na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienione zostaną tory oraz sieć trakcyjna na trasie o łącznej długości 8,5 km. Drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego zlikwiduje wąskie gardło i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r.
Miasto Toruń natomiast przebuduje kładkę nad torami (tak zwany Garbaty Mostek), łączącą ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebuduje ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych.
Szacowana wartość inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” to 685 mln zł, a jej dofinansowania ze środków FEnIKS wyniesie 390 mln zł.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze