Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

7,4 mld zł na kolej w Kujawsko-Pomorskiem. Pociągi pojadą 160 km/h

inforail
22.08.2025 09:30
0 Komentarzy

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego realizowany jest obecnie szeroko zakrojony program modernizacji linii kolejowych.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) prowadzi inwestycje obejmujące 150 kilometrów torów, które już wkrótce znacząco poprawią komfort i jakość podróży.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne odcinki linii kolejowych w Kujawsko-Pomorskiem zostaną objęte modernizacją?
  2. Z jakich źródeł finansowane są inwestycje PKP PLK i jaka jest ich całkowita wartość?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i regionu przyniosą planowane prace modernizacyjne?
Stacja Kościerzyna
Stacja Kościerzyna

Umowy podpisane w Toruniu

Za kilka miesięcy na pierwszych odcinkach wyremontowanych tras pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość nawet 160 km/h. Modernizacja otworzy także drogę do uruchamiania większej liczby połączeń, w godzinach bardziej dostosowanych do oczekiwań mieszkańców regionu.

Efektem będzie udrożnienie najbardziej wąskich gardeł sieci. W praktyce oznacza to lepszy, lepiej odpowiadający na oczekiwania mieszkańców rozkład jazdy – podkreśla Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

Pierwszy projekt dotyczy modernizacji, rozbudowy i elektryfikacji linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna.
Drugi obejmuje modernizację linii nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni.

Oba zadania zakładają również modernizację stacji i przystanków oraz budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych – mostów i wiaduktów kolejowych.

Finansowanie inwestycji

Łączna wartość podpisanych umów wynosi aż 7,4 mld zł. Środki te pochodzą głównie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), dystrybuowanego centralnie przez rząd.

Umowy podpisują w Toruniu przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych, agendy podlegającej ministrowi infrastruktury, odpowiedzialnej za zarządzanie częścią funduszy FEnIKS, oraz beneficjent i inwestor – PKP PLK.

Korzyści dla pasażerów i regionu

Realizacja inwestycji ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości linii kolejowych w regionie, co przełoży się na sprawniejsze podróże oraz lepszy rozkład jazdy. Dodatkowo nowoczesna infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo i komfort pasażerów, a także wpłynie na rozwój gospodarczy regionu, umożliwiając sprawniejszy transport towarów.

W perspektywie kilku lat modernizacja kujawsko-pomorskich linii kolejowych stanie się ważnym krokiem w stronę zrównoważonego transportu oraz pełniejszego wykorzystania potencjału kolei w obsłudze rosnących potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.

– Dzisiejszy dzień to bardzo dobra wiadomość dla kolei, szczególnie dla pasażerów podróżujących w województwach kujawsko-pomorskim i pomorskim. Podpisaliśmy rekordową umowę na dofinansowanie ze środków europejskich – prawie 5 miliardów złotych na dwa kluczowe projekty komunikacyjne. To informacja korzystna nie tylko dla podróżnych, ale również dla gospodarki, przedsiębiorców oraz samorządów lokalnych. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów to konkretne korzyści, które już wkrótce odczujemy wszyscy – powiedział minister Dariusz Klimczak.

Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna

Na ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Najszybsze pociągi pojadą nią z prędkością do 160 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o 20 minut. Zwiększy się przepustowość trasy, dzięki czemu pojedzie nią więcej pociągów, również towarowych, wiozących towary do i z portu morskiego w Gdyni.

W ramach inwestycji powstaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozbudowane zostaną układy stacyjne, w tym 175 rozjazdów.

Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów. Przewidziano modernizację peronów na ośmiu stacjach: Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, a także na 10 przystankach osobowych: Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś, oraz budowę nowego przystanku Szenajda.

Dzięki modernizacji i budowie blisko 100 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, mostów, przepustów) i modernizacji nawierzchni 31 oraz budowie 3 nowych przejazdów kolejowo-drogowych wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego.

Inwestycja „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

Inwestycja, która jest warta 6,65 mld zł, otrzyma dofinansowanie w wysokości 4,6 mld zł. Jest to pierwszy w historii CUPT projekt kolejowy, dla którego została podpisana umowa o dofinansowanie na tak wysoką kwotę.

Modernizacji linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni

PKP PLK wspólnie z Miastem Toruń zadba o lepszy dostęp do kolei oraz sprawniejsze podróże w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. PKP PLK zmodernizują stację Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: powstaną windy prowadzące na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienione zostaną tory oraz sieć trakcyjna na trasie o łącznej długości 8,5 km. Drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego zlikwiduje wąskie gardło i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r.

Miasto Toruń natomiast przebuduje kładkę nad torami (tak zwany Garbaty Mostek), łączącą ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebuduje ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych.

Szacowana wartość inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” to 685 mln zł, a jej dofinansowania ze środków FEnIKS wyniesie 390 mln zł.

Komentarze