Škoda umacnia swoją pozycję w Niemczech. Nowy kontrakt na dostawę tramwajów do Moguncji
Grupa Škoda konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję na rynku niemieckim. Najnowszy kontrakt na dostawę nawet 30 tramwajów (22 pojazdy w ramach zamówienia podstawowego oraz 8 opcjonalnych) dla zachodnioniemieckiego miasta Moguncja (Mainz) potwierdza silną i rosnącą obecność czeskiego producenta w jednym z najważniejszych rynków transportowych w Europie.
Dzięki tej umowie Škoda staje się kluczowym dostawcą dla dziewięciu operatorów komunikacji miejskiej świadczących usługi tramwajowe w łącznie 11 niemieckich miastach. Pisaliśmy o tym już w InfoTram.pl.
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy techniczne będą miały nowe tramwaje ForCity Smart dostarczane przez Škodę do Moguncji?
- W jaki sposób Škoda umacnia swoją pozycję na niemieckim rynku transportu publicznego?
- Jakie inne pojazdy, poza tramwajami, dostarczyła Grupa Škoda na rynek niemiecki?
Nowoczesne tramwaje ForCity Smart dla Moguncji
Oprócz tramwajów, czeska grupa inżynieryjna dostarczyła również piętrowe pociągi NIM Express, obsługujące ruch pasażerski na popularnej trasie dużych prędkości między Norymbergą a Monachium. Škoda produkuje także trolejbusy z napędem akumulatorowym dla jednego z zaledwie trzech miast w Niemczech, w których wciąż funkcjonuje komunikacja trolejbusowa — chodzi o miasto Esslingen. Od momentu wejścia na niemiecki rynek Škoda zdobyła zamówienia na blisko 300 pojazdów.
Nowe tramwaje dla Moguncji zostaną zbudowane w oparciu o platformę ForCity Smart. Pojazdy będą dwukierunkowe, wyposażone w skrętne wózki, o długości 43,5 metra i rozstawie torów wynoszącym 1000 mm. Wyróżniającym elementem konstrukcji będą panoramiczne okna umieszczone wokół całego pojazdu, które zapewnią pasażerom lepszy widok na otoczenie.
„Moguncja to miasto z bogatą tradycją tramwajową i cieszę się, że ta historia będzie kontynuowana dzięki nowoczesnym, ekologicznym pojazdom. Ten kontrakt to dla nas ważny krok, ponieważ oznacza, że nasze tramwaje będą już jeździć w 11. niemieckim mieście. Dodatkowo umacnia to naszą pozycję lidera w dostawach tramwajów na wąskie torowiska w Niemczech. Jesteśmy gotowi zapewnić Moguncji niezawodne pojazdy, które będą służyć mieszkańcom przez wiele lat” – podkreśla Jan Christoph Harder, prezes Škoda Group ds. regionu Zachód i Północ.
Unikatowe tramwaje, trolejbusy elektryczne i pociągi dalekobieżne
Dziewięciu operatorów komunikacji miejskiej obsługujących tramwaje w 11 niemieckich miastach zamówiło łącznie 242 tramwaje produkcji Škody. Wśród nich znajdują się wyjątkowe modele, takie jak Škoda 38T dla przewoźnika rnv, uznawany za najdłuższy tramwaj świata o długości aż 60 metrów, oraz Škoda 41T dla miasta Bonn, który zdobył prestiżową nagrodę Red Dot Design Award za ponadczasowy wygląd.
Škoda jest również największym dostawcą tramwajów przeznaczonych na wąskie tory (1000 mm) w Niemczech. Ponadto firma produkuje 46 trolejbusów elektrycznych zasilanych bateriami dla Esslingen. W segmencie kolei dalekobieżnych Škoda dostarczyła sześć zestawów składów typu push-pull, które łączą miasta Norymberga, Ingolstadt i Monachium. Pociągi te weszły do eksploatacji w latach 2020–2021 i każdy z nich pokonał już ponad 1,5 miliona kilometrów. W nadchodzących latach Škoda przeprowadzi ich kompleksowe przeglądy główne.
„Nasza nieustanna ekspansja na rynku niemieckim to dla nas kluczowy etap rozwoju. Dzięki temu kontraktowi oraz innym projektom realizowanym w Niemczech, nasze pojazdy będą obecne w łącznie 15 miastach, co dodatkowo wzmacnia naszą pozycję. Staliśmy się istotnym graczem na tym dynamicznym i zróżnicowanym rynku. Nasze pojazdy są nie tylko nowoczesne technologicznie, ale również przyjazne dla środowiska, co pomaga miastom w osiąganiu celów w zakresie zrównoważonej mobilności” – dodaje Jan Harder.
Niemieckie miasta, które zamówiły tramwaje Škody:
- Mannheim
- Heidelberg
- Ludwigshafen
- Frankfurt nad Odrą (Frankfurt (Oder))
- Cottbus
- Brandenburg an der Havel
- Bonn
- Chemnitz
- Schöneiche
- Kassel
- Moguncja (Mainz)
Grupa Škoda systematycznie umacnia swoją obecność w Niemczech, oferując innowacyjne, wygodne i ekologiczne rozwiązania dla transportu miejskiego i regionalnego, co przyczynia się do rozwoju nowoczesnej komunikacji publicznej w tym kraju.
Komentarze