PESA wraca do Krakowa. Umowa na nowe tramwaje podpisana
Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Krakowa, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA kontynuuje modernizację i rozbudowę swojej floty tramwajowej.
W poniedziałek, 1 grudnia, w gabinecie zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Kracika podpisano kluczową umowę na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 metrów. Dokument sygnowali przedstawiciele MPK oraz producenta – firmy Pesa Bydgoszcz SA.
Rozkład jazdy:
- Jakie wyposażenie i udogodnienia będą posiadać nowe, ponad 43-metrowe tramwaje zamówione przez Kraków?
- Z jakich środków finansowych oraz na jakich warunkach MPK w Krakowie sfinansuje zakup nowych tramwajów?
- Na których krakowskich liniach nowe tramwaje pojawią się w pierwszej kolejności i jakie składy zastąpią?
„To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie”
Po podpisaniu umowy Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa, podkreślił wagę inwestycji dla miasta i pasażerów:
„To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów zwracali uwagę mieszkańcy. Dlatego cieszę się, że dzisiaj te oczekiwania spełniamy. W sumie 20 tramwajów firmy Pesa trafi do Krakowa i będzie wozić pasażerów na najbardziej popularnych liniach. To ważny zakup, bo jeszcze bardziej poprawi bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji miejskiej. Z myślą o bezpieczeństwie pasażerów i mieszkańców miasta w każdym z 20 wagonów zostaną zamontowane urządzenia AED.”
Nowe tramwaje pojawią się w Krakowie w latach 2028–2029. Pierwszy skład ma trafić do miasta w trzecim kwartale 2028 r., ostatni – w połowie 2029 r. Całkowity koszt kontraktu to 461 100 000 zł netto.
Po dostawie Kraków będzie dysponował łącznie 57 najdłuższymi tramwajami w Polsce: 36 Krakowiakami, jednym 405N oraz nowymi pojazdami Pesa.
Komfort, dostępność i innowacje – cechy nowych tramwajów
Każdy z tramwajów będzie mieć ponad 43 metry długości i w pełni niską podłogę. Składy zostaną wyposażone m.in. w:
- klimatyzację,
- monitoring,
- system informacji pasażerskiej przystosowany dla osób niewidomych i słabowidzących,
- platformę i miejsce dla wózka inwalidzkiego,
- urządzenia AED,
- specjalne baterie trakcyjne umożliwiające przejazd bez sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km.
To pierwsze w Polsce tak długie tramwaje wyposażone w baterie pozwalające na przejazd bez zasilania z sieci.
Wartość projektu podkreślił także prezes Pesa Bydgoszcz SA, Krzysztof Zdziarski:
„To jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych obecnie w Polsce i jednocześnie potwierdzenie, że Kraków konsekwentnie inwestuje w tabor o najwyższych parametrach pojemności, dostępności i bezpieczeństwa. Dostarczymy miastu nowoczesne, ponad 43-metrowe tramwaje, zaprojektowane z myślą o intensywnym ruchu pasażerskim i wysokim komforcie podróżnych. Zastosowanie baterii trakcyjnych w tak długich pojazdach to rozwiązanie innowacyjne w skali kraju, które zwiększa elastyczność eksploatacji i wpisuje się w kierunek zrównoważonego transportu miejskiego.”
Na najbardziej obciążone linie – m.in. na „52”
Nowe tramwaje będą obsługiwać najbardziej popularne linie w mieście. Pojawią się m.in. na trasie linii 52 (Czerwone Maki P+R – os. Piastów). Pozwolą na wycofanie z tej linii potrójnych składów wysokopodłogowych wagonów 105Na.
Miasto pozostaje konsekwentne w realizacji celu: 100% tramwajów niskopodłogowych, w pełni klimatyzowanych i wyposażonych w nowoczesną informację pasażerską.
Finansowanie z KPO – „pożyczka na bardzo korzystnych warunkach”
Zakup tramwajów stał się możliwy dzięki pożyczce inwestycyjnej udzielonej przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie, zwrócił uwagę na wyjątkowo korzystne finansowanie:
„Umowa, którą podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, jest pożyczką na bardzo korzystnych warunkach, ze stałym oprocentowaniem wynoszącym zaledwie 1 proc. Okres spłaty pożyczki został rozłożony na 20 lat. Tak atrakcyjne warunki finansowe powodują, że zakup ten nie będzie powodował wzrostu stawki przewozowej dla miasta, a w przypadku spółki nastąpi spadek kosztów kredytowych. Równie ważne jest to, że dzięki zakupowi tych tramwajów wzrośnie komfort pracy naszych motorniczych.”
Kolejne tramwaje w planach
Podpisane zamówienie to nie koniec inwestycji. MPK planuje zakup kolejnych 40 tramwajów, w tym:
- 10 tramwajów jednokierunkowych o długości ponad 43 m,
- 30 tramwajów jednokierunkowych o długości ponad 33 m.
Kraków konsekwentnie rozwija więc flotę nowoczesnych pojazdów, przygotowując się do przyszłych wyzwań transportowych.






Komentarze