Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA wraca do Krakowa. Umowa na nowe tramwaje podpisana

infotram
01.12.2025 13:30
0 Komentarzy

Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Krakowa, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA kontynuuje modernizację i rozbudowę swojej floty tramwajowej.

W poniedziałek, 1 grudnia, w gabinecie zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Kracika podpisano kluczową umowę na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 metrów. Dokument sygnowali przedstawiciele MPK oraz producenta – firmy Pesa Bydgoszcz SA.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wyposażenie i udogodnienia będą posiadać nowe, ponad 43-metrowe tramwaje zamówione przez Kraków?
  2. Z jakich środków finansowych oraz na jakich warunkach MPK w Krakowie sfinansuje zakup nowych tramwajów?
  3. Na których krakowskich liniach nowe tramwaje pojawią się w pierwszej kolejności i jakie składy zastąpią?
Tramwaje PESY dla Krakowa
Tramwaje PESY dla Krakowa

„To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie”

Po podpisaniu umowy Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa, podkreślił wagę inwestycji dla miasta i pasażerów:
„To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów zwracali uwagę mieszkańcy. Dlatego cieszę się, że dzisiaj te oczekiwania spełniamy. W sumie 20 tramwajów firmy Pesa trafi do Krakowa i będzie wozić pasażerów na najbardziej popularnych liniach. To ważny zakup, bo jeszcze bardziej poprawi bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji miejskiej. Z myślą o bezpieczeństwie pasażerów i mieszkańców miasta w każdym z 20 wagonów zostaną zamontowane urządzenia AED.”

Nowe tramwaje pojawią się w Krakowie w latach 2028–2029. Pierwszy skład ma trafić do miasta w trzecim kwartale 2028 r., ostatni – w połowie 2029 r. Całkowity koszt kontraktu to 461 100 000 zł netto.

Po dostawie Kraków będzie dysponował łącznie 57 najdłuższymi tramwajami w Polsce: 36 Krakowiakami, jednym 405N oraz nowymi pojazdami Pesa.

Komfort, dostępność i innowacje – cechy nowych tramwajów

Każdy z tramwajów będzie mieć ponad 43 metry długości i w pełni niską podłogę. Składy zostaną wyposażone m.in. w:

  • klimatyzację,
  • monitoring,
  • system informacji pasażerskiej przystosowany dla osób niewidomych i słabowidzących,
  • platformę i miejsce dla wózka inwalidzkiego,
  • urządzenia AED,
  • specjalne baterie trakcyjne umożliwiające przejazd bez sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km.

To pierwsze w Polsce tak długie tramwaje wyposażone w baterie pozwalające na przejazd bez zasilania z sieci.

Wartość projektu podkreślił także prezes Pesa Bydgoszcz SA, Krzysztof Zdziarski:
„To jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych obecnie w Polsce i jednocześnie potwierdzenie, że Kraków konsekwentnie inwestuje w tabor o najwyższych parametrach pojemności, dostępności i bezpieczeństwa. Dostarczymy miastu nowoczesne, ponad 43-metrowe tramwaje, zaprojektowane z myślą o intensywnym ruchu pasażerskim i wysokim komforcie podróżnych. Zastosowanie baterii trakcyjnych w tak długich pojazdach to rozwiązanie innowacyjne w skali kraju, które zwiększa elastyczność eksploatacji i wpisuje się w kierunek zrównoważonego transportu miejskiego.”

Na najbardziej obciążone linie – m.in. na „52”

Nowe tramwaje będą obsługiwać najbardziej popularne linie w mieście. Pojawią się m.in. na trasie linii 52 (Czerwone Maki P+R – os. Piastów). Pozwolą na wycofanie z tej linii potrójnych składów wysokopodłogowych wagonów 105Na.

Miasto pozostaje konsekwentne w realizacji celu: 100% tramwajów niskopodłogowych, w pełni klimatyzowanych i wyposażonych w nowoczesną informację pasażerską.

Finansowanie z KPO – „pożyczka na bardzo korzystnych warunkach”

Zakup tramwajów stał się możliwy dzięki pożyczce inwestycyjnej udzielonej przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie, zwrócił uwagę na wyjątkowo korzystne finansowanie:
„Umowa, którą podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, jest pożyczką na bardzo korzystnych warunkach, ze stałym oprocentowaniem wynoszącym zaledwie 1 proc. Okres spłaty pożyczki został rozłożony na 20 lat. Tak atrakcyjne warunki finansowe powodują, że zakup ten nie będzie powodował wzrostu stawki przewozowej dla miasta, a w przypadku spółki nastąpi spadek kosztów kredytowych. Równie ważne jest to, że dzięki zakupowi tych tramwajów wzrośnie komfort pracy naszych motorniczych.”

Kolejne tramwaje w planach

Podpisane zamówienie to nie koniec inwestycji. MPK planuje zakup kolejnych 40 tramwajów, w tym:

  • 10 tramwajów jednokierunkowych o długości ponad 43 m,
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości ponad 33 m.

Kraków konsekwentnie rozwija więc flotę nowoczesnych pojazdów, przygotowując się do przyszłych wyzwań transportowych.

Komentarze