Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda liczy na sukces w warszawskim przetargu na dostawę nowych tramwajów

infotram
14.11.2025 19:30
0 Komentarzy

Warszawa jest w trakcie największego od lat przetargu na zakup taboru tramwajowego, obejmującego dostawę nawet 160 niskopodłogowych tramwajów.

Wystartowały w nim dwie zagraniczne firmy: Škoda Group z Czech oraz Hyundai Rotem z Korei Południowej. Choć oferty znacząco przekraczają budżet Tramwajów Warszawskich, czeski producent pozostaje optymistyczny.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cechy techniczne oferowanych przez Škodę tramwajów mają stanowić przewagę konkurencyjną w warszawskim przetargu?
  2. W jaki sposób Škoda Group planuje rozwijać współpracę z polskimi firmami w zakresie produkcji i serwisowania taboru?
  3. Co oznacza dla postępowania fakt, że obie złożone oferty znacząco przekraczają budżet Tramwajów Warszawskich na zamówienie podstawowe?
Zbynek Drugda
Zbynek Drugda, Dyrektor ds. sprzedaży Skoda Group

Konkurencyjna oferta

W rozmowie z InfoTram.pl Zbynek Drugda, dyrektor ds. sprzedaży Škoda Group,  ocenia, że firma złożyła dobrą ofertę.

„Na tym etapie nie chciałbym komentować szczegółów przetargu, bo ocena ofert jeszcze się nie zakończyła.      

Złożona oferta jest konkurencyjna pod względem technicznym.

– „Technicznie zaoferowaliśmy najlepsze pojazdy jakie mamy, które są wygodne np. pod względem energooszczędności, niskego poziomu hałasu i bezpieczeństwa.  Decyzja leży teraz po stronie zamawiającego” – zaznaczył Drugda.

Współpraca z polskimi firmami

Przedstawiciel Škody Group  podkreślił, że firma od lat rozwija współpracę z polskimi przedsiębiorstwami i dąży do zwiększenia udziału polskich podzespołów w swoich pojazdach.

„Podchodzimy do tego w dwóch głównych kierunkach. Pierwszy to komponenty montowane w tramwaju – współpracujemy z polskimi firmami przy systemach informacji pasażerskiej, przetwornicach, siedzeniach pasażerskich i innych podzespołach. Drugi kierunek to serwisowanie. Już teraz współpracujemy z kilkoma polskimi podmiotami i chcielibyśmy to kontynuować” – wyjaśnił.

Zdaniem Drugdy, takie partnerstwa przynoszą korzyści obu stronom – Škoda Group zyskuje lokalne wsparcie techniczne, a polskie firmy dostęp do nowoczesnych technologii i europejskiego rynku taborowego.

Serwis jako kluczowy element przetargu

W przetargu na warszawskie tramwaje istotnym elementem jest nie tylko dostawa nowych pojazdów, ale także ich utrzymanie i serwisowanie.

„Każdy przetarg obejmuje serwisowanie – przynajmniej podstawowe, gwarancyjne. Coraz częściej jednak zamawiający oczekują rozszerzenia tej gwarancji lub różnych poziomów utrzymania. To bardzo popularne rozwiązanie, szczególnie w Polsce i dlatego planujemy zbudować w Polsce centrum kompetencji – powiedział Zbynek Drugda, zwracając uwagę, że takie podejście zapewnia lepszą trwałość i niezawodność pojazdów w długiej perspektywie.

Szczegóły przetargu Tramwajów Warszawskich

Postępowanie Tramwajów Warszawskich prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego. Umowa ma charakter ramowy i obejmuje dwa zakresy:

  • Zakres podstawowy: dostawę 20 wieloczłonowych, jednokierunkowych tramwajów wraz z pakietem wyposażenia, dokumentacją techniczną, licencjami, pakietem naprawczym i eksploatacyjnym oraz szkoleniami i naprawami powypadkowymi w okresie gwarancji.
  • Prawo opcji: możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 140 tramwajów, w tym 44 jednokierunkowe (typ 1) i 96 dwukierunkowych (typ 2).

W przetargu złożono dwie oferty:

  • Škoda Group a.s. – łączna wartość: 4 950 134 613 zł brutto, z czego zamówienie podstawowe wyceniono na 578 483 820 zł.
  • Hyundai Rotem Company – łączna wartość: 5 749 617 258,48 zł brutto, a zamówienie podstawowe na 714 565 977,27 zł.

Budżet Tramwajów Warszawskich na realizację zamówienia podstawowego wynosi 427 234 350 zł brutto, co oznacza, że obie oferty przekraczają założoną kwotę – odpowiednio o ponad 151 mln zł (Škoda) i 287 mln zł (Hyundai).

Co dalej z postępowaniem?

Zbynek Drugda zaznaczył, że postępowanie jest jeszcze w toku, a decyzje zapadną w kolejnych tygodniach.

„Zobaczymy, jak przetarg będzie się rozwijał. Każdy, kto zna jego przebieg, wie, że czeka nas jeszcze jeden etap” – powiedział.

Škoda Group, mimo konkurencji, nie ukrywa ambicji zdobycia zamówienia na nowe tramwaje dla Warszawy, które – jak podkreśla spółka – mogłyby powstać przy szerokim udziale polskich dostawców i serwisów. Przypomnijmy, że w przeszłości producent dostarczył już składy metra dla Warszawy, a także tramwaje dla Wrocławia.

Komentarze