Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 47T wyjechały na ulice Cottbus

infotram
18.08.2025 19:30
0 Komentarzy

Nowe, niskopodłogowe tramwaje Škoda ForCity Plus 47T, wyprodukowane przez Škoda Group, oficjalnie rozpoczęły przewozy pasażerskie w mieście Cottbus (kraj związkowy Brandenburgia). Pojazdy kursują w barwach lokalnego przewoźnika Cottbusverkehr GmbH.

Nowoczesne tramwaje zapewnią pasażerom wyższy komfort i większą pojemność, a jednocześnie będą bardziej przyjazne dla środowiska. Uroczysta inauguracja miała miejsce 15 sierpnia na pętli tramwajowej Thiemstraße w obecności przedstawicieli miasta Cottbus, spółki Cottbusverkehr oraz producenta pojazdów, Škoda Group.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są najważniejsze cechy techniczne tramwajów Škoda ForCity Plus 47T dostarczonych do Cottbus?
  2. W jaki sposób nowe tramwaje wpłyną na komfort i efektywność transportu miejskiego w Cottbus?
  3. Jakie inne niemieckie miasta uczestniczą w kontrakcie ramowym na dostawy tramwajów Škoda i jakie modele tam trafiły?
Skoda 47T w Cottbus
Skoda 47T w Cottbus/foto: Skoda

Nowa jakość podróżowania

– Jesteśmy dumni, że nasze nowoczesne tramwaje Škoda 47T po raz pierwszy wyjeżdżają dziś na ulice Cottbus, oferując pasażerom i całemu miastu nowy standard podróżowania dzięki cichej, przyjaznej dla środowiska eksploatacji. Kontynuujemy tradycję eksploatacji tramwajów wyprodukowanych w Czechosłowacji i wierzymy, że te nowe pojazdy staną się symbolem nowoczesnego i zrównoważonego transportu miejskiego, służącego mieszkańcom i odwiedzającym przez wiele lat – powiedział Jan Christoph Harder, prezes Regionu Zachód i Północ w Škoda Group.

Nowoczesne i funkcjonalne

Nowe tramwaje ForCity Plus 47T to znaczący krok naprzód zarówno pod względem technologicznym, jak i modernizacji sieci tramwajowej miasta. Trójczłonowe pojazdy mają niemal 29 metrów długości, są 70-procentowo niskopodłogowe, mają 2,4 metra szerokości i mogą pomieścić do 158 pasażerów (w tym 61 miejsc stałych i 5 rozkładanych). Tramwaje zapewniają wysoki standard komfortu i bezpieczeństwa, a dzięki nowoczesnej konstrukcji i zaawansowanej technologii eksploatacyjnej, pozwalają oszczędzać energię i zmniejszać koszty operacyjne.

Cottbusverkehr zamówiło łącznie 22 pojazdy – po pierwotnym zamówieniu 7 tramwajów skorzystano z opcji rozszerzenia o kolejne 15.

Wspólny kontrakt trzech miast

Dostawy dla Cottbus są częścią wspólnego kontraktu zawartego w 2021 roku między Škoda Group a trzema niemieckimi miastami: Frankfurt nad Odrą, Cottbus i Brandenburg an der Havel. W jego ramach Škoda dostarcza zunifikowaną platformę pojazdów ForCity Plus FCB, dostosowaną do specyficznych potrzeb każdego miasta. Choć tramwaje są wizualnie do siebie podobne, muszą sprostać odmiennym warunkom eksploatacyjnym.

We Frankfurcie nad Odrą tramwaje Škoda 46T weszły do służby w czerwcu tego roku, natomiast w Brandenburg an der Havel typ 48T ma zostać uruchomiony wkrótce.

Skoda 47T w Cottbus
Skoda 47T w Cottbus/foto: Skoda

Cottbus z tramwajami od 1903 roku

Miasto Cottbus eksploatuje tramwaje o rozstawie toru 1000 mm nieprzerwanie od 1903 roku. System tramwajowy stanowi kręgosłup transportu publicznego miasta i składa się z czterech linii (trzech w weekendy), obejmujących 49 przystanków na sieci liczącej około 35 km torów. Operatorem jest Cottbusverkehr, który dotychczas dysponował głównie zmodernizowanymi tramwajami KTNF6 – powstałymi z wysokopodłogowych jednostek KT4D produkcji czechosłowackiej, przekształconych poprzez wstawienie niskopodłogowego członu i montaż nowego systemu sterowania.

Silna pozycja Škody w Niemczech

Škoda Group jest największym dostawcą tramwajów o rozstawie 1000 mm dla Niemiec. Jej pojazdy będą wkrótce kursować w jedenastu niemieckich miastach. Zamówienia z Cottbus, Frankfurtu nad Odrą i Brandenburg an der Havel potwierdzają silną pozycję czeskiego producenta na tym rynku.

Ostatnio Škoda zaprezentowała także najdłuższy tramwaj świata – ForCity Smart 38T – zamówiony przez operatora Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), który obsługuje transport publiczny w Mannheim, Heidelbergu i Ludwigshafen. Pojazdy te będą obsługiwać zarówno linie miejskie, jak i podmiejskie – łącznie 114 tramwajów w trzech różnych długościach zostanie dostarczonych w ramach tego kontraktu.

Komentarze