Historyczna umowa na tramwaje MPK Kraków. Koniec z wysokopodłogowymi wagonami
18 sierpnia w krakowskim magistracie podpisana zostanie umowa realizacyjna pomiędzy MPK SA w Krakowie a firmą PESA Bydgoszcz SA na dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów.
Dokument podpisany zostanie w obecności Prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. Dostawy nowych tramwajów pozwolą na wycofanie wagonów wysokopodłogowych.
Rozkład jazdy:
- Jakie typy i długości tramwajów obejmuje rekordowy kontrakt MPK Kraków z firmą PESA?
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie dostaw pierwszych 30 dwukierunkowych tramwajów dla Krakowa?
- W jaki sposób nowe pojazdy wpłyną na modernizację floty i komfort pasażerów w Krakowie?
Największy kontrakt tramwajowy w historii miasta
Podpisanie tej umowy to część rekordowego zamówienia MPK Kraków na 90 nowoczesnych tramwajów, którego wyniki ogłoszono 4 marca 2025 roku. W przetargu ramowym PESA Bydgoszcz SA pokonała czeską Škodę, oferując najkorzystniejsze ceny we wszystkich trzech częściach postępowania. Kontrakt obejmuje:
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 m,
- do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32–34 m,
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42–45 m.
Wartość jednostkowa tramwaju dwukierunkowego wynosi 18,618 mln zł netto, krótszego jednokierunkowego – 17,313 mln zł netto, a dłuższego jednokierunkowego – 23,055 mln zł netto. Łączna wartość całego zamówienia może sięgnąć 1,8 mld zł netto.
Priorytet: tramwaje dwukierunkowe
Jak podkreśla rzecznik MPK Marek Gancarczyk, pierwszeństwo ma dostawa właśnie 30 nowych tramwajów dwukierunkowych. Będą one obsługiwać m.in. przyszłą linię na Azory, która w początkowej fazie powstanie bez klasycznej pętli. Dzięki konstrukcji dwukierunkowej pojazdy będą mogły kursować tam od razu po uruchomieniu trasy.
Dostawy pierwszej partii mają rozpocząć się najpóźniej w 2028 roku. MPK już złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Zakup pozostałych 60 wagonów uzależniony jest od pozyskania dodatkowych środków, w tym z Krajowego Programu Odbudowy.
Modernizacja floty i koniec epoki starych wagonów
Po dostarczeniu pierwszych 30 nowych tramwajów, MPK planuje wycofać z eksploatacji wszystkie pojazdy bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Oznacza to, że cała krakowska flota będzie w pełni niskopodłogowa, klimatyzowana i dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Nowe pojazdy będą pochodziły z platformy Twist 3.0, którą PESA promuje jako nowoczesną, komfortową i bardziej niezawodną od wcześniejszych konstrukcji. Kraków ma nadzieję, że tym razem współpraca z bydgoskim producentem przebiegnie bez problemów, w przeciwieństwie do realizacji kontraktu z 2015 roku na dostawę 36 tramwajów Krakowiak, która wiązała się z opóźnieniami i trudnościami technicznymi.
Kolejne etapy realizacji kontraktu
Umowa ramowa na dostawę do 90 tramwajów ma obowiązywać przez cztery lata i została zawarta po pozytywnej kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych. Podpisanie jej otworzyło drogę do umów realizacyjnych, z których pierwsza – na 30 tramwajów dwukierunkowych – właśnie zostanie zawarta.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze