Modertrans jednak nie na sprzedaż? Prezydent Poznania rozmawia z premierem i chce ekspansji na Ukrainę
Jeszcze niedawno wydawało się niemal pewne, że poznańska spółka Modertrans, producent tramwajów i podmiot zależny od MPK Poznań, trafi w ręce zagranicznego inwestora.
W grze była renomowana hiszpańska firma CAF, właściciel marki Solaris. Dziś jednak scenariusz sprzedaży wydaje się coraz mniej realny – zamiast tego pojawiła się koncepcja rozwoju krajowego potencjału i ekspansji na nowe rynki.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego prezydent Poznania zdecydował się wycofać z planu sprzedaży Modertransu zagranicznemu inwestorowi?
- Jakie korzyści może przynieść ewentualna współpraca Modertransu z innymi polskimi producentami taboru szynowego?
- Czy rynek ukraiński rzeczywiście może stać się realnym kierunkiem ekspansji dla poznańskiego producenta tramwajów?
Międzynarodowa sprzedaż czy krajowe wzmocnienie?
Na początku 2024 roku prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak nie ukrywał, że miasto rozważa sprzedaż Modertransu. Argumentował to potrzebą dalszego rozwoju spółki, która – według jego słów – osiągnęła maksimum możliwości w obecnym modelu własnościowym. Kluczowym miało być znalezienie silnego partnera kapitałowego, który pozwoli firmie na wejście na zagraniczne rynki.
W marcu pojawiły się doniesienia o potencjalnym przejęciu przez CAF – koncern, który po zakupie Solarisa znacząco zwiększył jego przychody i możliwości eksportowe. Modertrans miał pójść tą samą ścieżką.
Zwrot akcji: zamiast sprzedaży – współpraca krajowa
Dziś jednak sytuacja zmienia się diametralnie. Prezydent Jaśkowiak poinformował, że zagraniczne firmy nadal interesują się Modertransem, ale on sam zasygnalizował premierowi, ministrowi aktywów państwowych i władzom PKP, że warto rozważyć alternatywę: budowę krajowego potencjału w oparciu o współpracę między polskimi firmami.
– Modertrans ma obecnie około 26% udziału w rynku tramwajowym w Polsce, a PESA – 50%. Oznacza to, że krajowi producenci kontrolują łącznie około 75% rynku – podkreślił Jaśkowiak. – Połączenie sił, np. z Fabryką Pojazdów Szynowych, mogłoby przynieść korzyści – zwłaszcza w kontekście potencjalnego wejścia na rynek ukraiński.
Nowa strategia: Ukraina jako kierunek ekspansji
Prezydent Poznania nie ukrywa, że zamiast sprzedaży, widzi szansę w ekspansji na Ukrainę. Zapowiedział, że w tej sprawie odbędzie spotkanie z szefem Agencji Rozwoju Przemysłu. W jego ocenie Ukraina może być nowym, strategicznym rynkiem dla polskich producentów taboru szynowego.
Dobre wyniki finansowe
Decyzja o zmianie strategii nie jest przypadkowa – Modertrans zakończył 2024 rok z przychodem sięgającym 203 mln zł oraz zyskiem netto na poziomie ponad 11 mln zł. To stabilna sytuacja finansowa, która daje firmie pole do dalszych działań rozwojowych.
Tramwaje z Wielkopolski podbijają polskie miasta
Modertrans od lat dostarcza nowoczesne i zmodernizowane tramwaje do wielu miast w Polsce. Pojazdy z fabryki w Biskupicach kursują nie tylko po Poznaniu, ale też po ulicach Szczecina, Gdańska, Łodzi, Wrocławia i miast Górnego Śląska. To potencjał, który – zdaniem władz miasta – warto rozwijać w oparciu o krajowe zasoby, bez oddawania firmy w ręce zagranicznego kapitału.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze