Kolonia zamawia 132 nowoczesne tramwaje od Stadlera. Kontrakt o wartości 700 mln euro
Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB), operator komunikacji miejskiej w Kolonii, ogłosił podpisanie kontraktu z firmą Stadler na dostawę 132 nowoczesnych tramwajów.
Wartość zamówienia wynosi blisko 700 milionów euro, a pierwsze pojazdy mają zostać dostarczone w 2029 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie innowacje technologiczne zostały zastosowane w nowych tramwajach zamówionych przez KVB?
- W jaki sposób nowe pojazdy wpłyną na komfort podróżowania pasażerów w Kolonii?
- Jakie korzyści przyniesie współpraca KVB ze Stadlerem w długoterminowej perspektywie eksploatacyjnej?
Tramwaje „skrojone na miarę” dla Kolonii
Nowe pojazdy zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o specyfice kolońskiej sieci tramwajowej. Będą one wyposażone w szybkozłącza, umożliwiające tworzenie składów dwuwagonowych jako jednego ciągłego pociągu. Integralną częścią zamówienia jest 34 dziesięciometrowych modułów pośrednich, które pozwolą na wydłużenie pojazdów do około 70 metrów długości. W takiej konfiguracji będą mogły pomieścić do 470 pasażerów — znacznie więcej niż dotychczasowe modele — co umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury tramwajowej.
Inwestycja w mobilność przyszłości
Stefanie Haaks, prezes zarządu KVB, podkreśla znaczenie inwestycji:
„Zatwierdzenie tego projektu przez radę miejską daje nam bezpieczeństwo planistyczne. W kontekście trudnej sytuacji budżetowej jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie finansowe, które stanowi pozytywny sygnał dla realizacji transformacji mobilności i rozwoju transportu publicznego. Zarówno pasażerowie, jak i motorniczowie mogą cieszyć się na nowoczesne tramwaje i wysoki komfort podróży.”
Innowacje technologiczne
Nowe pojazdy będą wyposażone w najnowsze rozwiązania techniczne. Kabina motorniczego zapewni doskonałą widoczność, system wspomagania kierowcy ostrzeże o możliwych kolizjach, a system kamer zastąpi tradycyjne lusterka, eliminując martwe pola. Wyświetlacze w kokpicie automatycznie dostosują się do jasności otoczenia, a ekran monitoringu wideo zostanie zintegrowany bezpośrednio z pulpitem sterowniczym.
Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów z oprogramowaniem analitycznym wspierającym planowanie operacyjne. Nowością będą również lekkie koła hybrydowe z obręczami aluminiowymi, które zmniejszą masę pojazdu i poziom hałasu.
Komfort pasażera na najwyższym poziomie
Wnętrza tramwajów będą oferować nowy standard komfortu. Energooszczędna klimatyzacja z naturalnym czynnikiem chłodniczym zapewni przyjemny klimat wewnątrz pojazdu. Pasażerowie będą mieli dostęp do aktualnych informacji za pośrednictwem dużych, 29-calowych monitorów, a równomierne i efektywne oświetlenie zapewnią lampy LED. Szerokie przejścia oraz jednolita przestrzeń pasażerska zapewnią poczucie przestronności, przyspieszą wymianę pasażerów na przystankach i zmniejszą czas postoju.
Projekt wnętrza uwzględnia także najwyższe standardy dostępności – począwszy od doboru materiałów, aż po kolorystykę, by pojazdy były w pełni inkluzywne i przyjazne dla osób z różnymi potrzebami.
Stadler: „Pojazdy gotowe na wyzwania jutra”
Jure Mikolčić, dyrektor generalny Stadler Division Germany, podkreślił wagę współpracy:
„Wspólnie z KVB dajemy silny sygnał na rzecz mobilności przyszłości – komfortowej, energooszczędnej i gotowej na wyzwania jutra. Pojazdy są idealnie dopasowane do Kolonii, łącząc najnowocześniejszą technologię z elastycznym, modułowym designem.”
Długowieczność i niezawodność
Nowe tramwaje są projektowane z myślą o ponad 30-letnim okresie eksploatacji. Stadler zapewni kompleksową obsługę posprzedażową – od dostaw części zamiennych, przez serwis i konserwację, aż po doradztwo techniczne. Ma to zagwarantować niezawodność, bezpieczeństwo i efektywność pojazdów przez dekady.
Harmonogram dostaw i integracja z siecią
Pierwsze dziesięć tramwajów oraz pięć modułów pośrednich ma zostać dostarczonych w 2029 roku w ramach serii testowej. Masowa produkcja i dostawy zaplanowane są od połowy 2030 roku do końca 2032 roku. Nowe pojazdy sukcesywnie zastąpią dotychczasowe serie 2200/2300 i 5100. Będą one obsługiwać linie 4, 13 i 18.
Kluczowe parametry nowych tramwajów
- Liczba pojazdów: 132 + 34 moduły pośrednie
- Długość: do 70 metrów (w zależności od konfiguracji)
- Liczba drzwi: 8–10 na stronę (w zależności od konfiguracji)
- Pojemność: do 470 pasażerów
- Komfort pasażerów: klimatyzacja z naturalnym czynnikiem chłodniczym, szerokie przejścia, nowoczesne oświetlenie LED, duże monitory informacyjne
- Miejsce pracy motorniczego: ergonomiczna kabina z systemami wspomagania i pełną widocznością
- Rozpoczęcie eksploatacji: od 2029 roku
Nowe tramwaje KVB nie tylko unowocześnią flotę, ale także stanowią ważny krok ku zrównoważonej, wydajnej i komfortowej mobilności miejskiej w Kolonii.
Komentarze