Stadler dostarczył pierwszego CITYLINK-a do Saarbrücken
Pierwszy pojazd TramTrain został dostarczony spółce Saarbahn i zaprezentowany publiczności w poniedziałek, 9 czerwca 2025 roku, w Saarbrücken-Brebach.
Jest to pierwszy z maksymalnie 504 pojazdów, które Stadler dostarczy konsorcjum sześciu operatorów transportu publicznego z Niemiec i Austrii. W ramach tej współpracy Saarbahn zamówił 28 pojazdów typu TramTrain i zastrzegł sobie opcję na kolejne 21 sztuk.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla współpracy międzynarodowej i rozwoju mobilności ma projekt VDV-TramTrain realizowany przez Stadler?
- Jakie testy przeprowadzono w ramach procesu dopuszczenia nowych pojazdów CITYLINK do eksploatacji?
- Jakie cechy konstrukcyjne i funkcjonalne charakteryzują nowe pojazdy CITYLINK dostarczone dla Saarbahn?
Komfort podróży i innowacje w służbie współpracy transgranicznej
Sześciu operatorów kolejowych z dwóch krajów i jedna platforma pojazdu – tak w skrócie można opisać wyjątkowy projekt zakupowy „VDV-TramTrain”. Po przetargu ogłoszonym w całej Europie firma Stadler produkuje pojazdy TramTrain w swoim zakładzie w Walencji. Pojazdy te będą mogły płynnie przełączać się między liniami tramwajowymi i kolejowymi. Stadler podpisał również umowę na ich serwisowanie przez cały okres eksploatacji.
Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Division Spain, podkreślił podczas prezentacji: „To globalnie unikalny projekt międzynarodowej współpracy. Tego typu inicjatywy są najlepszym sposobem na kształtowanie przyszłości Europy. Cieszymy się, że możemy wnieść nasz wkład, dostarczając pojazdy CITYLINK w ramach tej współpracy”.
„Nowe pociągi oznaczają wyższy komfort podróży, są widocznym symbolem nowoczesnej metropolii, a jednocześnie wyrazem współpracy transgranicznej i europejskiej jedności. Wprowadzając nową generację pojazdów Saarbahn, trzymamy się kursu na nowoczesną i zrównoważoną mobilność dla Saarbrücken i całego regionu – to zgodne z naszą wizją jako euro-metropolii” – powiedział burmistrz Saarbrücken, Uwe Conradt.
Petra Berg, minister ds. mobilności Kraju Saary, dodała: „Pojazdy TramTrain mają istotne znaczenie dla ekologicznego transportu lokalnego. Land i miasto Saarbrücken, wspólnie z partnerami projektu, rozwijają przyszłościową mobilność i ustanawiają nowe standardy wysokiej jakości usług transportowych, w których Saarbahn odgrywa kluczową rolę. Nowoczesna, zorientowana na przyszłość mobilność to wspólna sprawa – także ponad granicami – która umożliwia mieszkańcom Saary prowadzenie niezależnego życia zarówno w mieście, jak i na wsi”.
Karsten Nagel, dyrektor zarządzający Saarbahn, podkreślił: „Przybycie pierwszego pojazdu do Saarbrücken to szczególny kamień milowy – to właśnie z tym pojazdem przeprowadzimy kluczowe testy i procedury dopuszczenia na miejscu. Stadler zobowiązał się do terminowego zakończenia procesu homologacji. Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie regularnych przewozów z wykorzystaniem nowych pojazdów, począwszy od pierwszej połowy 2026 roku. Wówczas rozpoczniemy stopniowe zastępowanie obecnej floty, eksploatowanej już od około 30 lat, z pełnym zakończeniem procesu planowanym na początek 2028 roku”.
„Ten wspólny projekt zakupowy jest latarnią morską dla całej branży. Pokazuje, że gdy wszyscy działają wspólnie, powstaje nie tylko pojazd – tworzymy wspólny element przyszłości” – podsumował Thorsten Erlenkötter, kierownik całego projektu VDV-TramTrain.
Z Walencji do Saarbrücken
Pojazdy CITYLINK są produkowane w hiszpańskim zakładzie Stadlera w Walencji. Pierwszy pojazd został zaprezentowany we wrześniu ubiegłego roku na targach InnoTrans w Berlinie – największej na świecie imprezie branżowej poświęconej technologii transportowej. Kilka pojazdów uczestniczy już w skomplikowanym procesie homologacyjnym. Testy obejmowały m.in. sześciomiesięczną eksploatację na torze testowym w Velimiu w Czechach, gdzie sprawdzano funkcjonalność i podstawowe właściwości jezdne. Badania kompatybilności elektromagnetycznej przeprowadzono w Monachium, natomiast testy klimatyczne odbyły się w komorze w Wiedniu. Dzięki symulacji ekstremalnych warunków pogodowych potwierdzono, że pojazdy będą działać niezawodnie zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.
W Saarbrücken realizowane będą kolejne testy z udziałem pojazdów, które będą sukcesywnie dostarczane. Będą one obejmować dopuszczenie do ruchu według przepisów kolejowych (EBO) oraz tramwajowych (BoStrab). Dodatkową cechą szczególną jest fakt, że pojazdy Saarbahn zostaną dopuszczone do eksploatacji aż do francuskiego Saargemünd.
Duża część testów statycznych i dynamicznych przeprowadzonych na pojazdach Saarbahn będzie miała zastosowanie również w przypadku jednostek dla pozostałych partnerów konsorcjum. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko obniżenie kosztów produkcji wariantów pojazdów, ale również rozłożenie kosztów dopuszczenia między partnerów.
CITYLINK: wspólna platforma TramTrain
Nowe pojazdy to modułowe, bezbarierowe tramwaje lekkie, zaprojektowane z myślą o bezpośrednim połączeniu centrum miasta z okolicznymi regionami, zapewniające pasażerom bezpieczną i komfortową podróż.
Wszystkie jednostki biorące udział w projekcie bazują na tej samej platformie i mają długość 37,2 metra oraz szerokość 2,65 metra. Trójczłonowe pojazdy CITYLINK wyposażone są standardowo w klimatyzację zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i kabinie maszynisty, a także elastyczne i przestronne przestrzenie wielofunkcyjne. W zależności od operatora, pojazdy są indywidualnie konfigurowane.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze