Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga modernizuje tramwaje T3. Kontrakt trafił do PRAGOIMEX

infotram
08.07.2025 18:30
0 Komentarzy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) – praski operator komunikacji miejskiej – ogłosił zakończenie postępowania przetargowego na modernizację tramwajów typu T3.

Zwycięzcą postępowania została spółka PRAGOIMEX a.s., która zrealizuje prace w ramach umowy ramowej o wartości ponad 32 mln CZK. Docelowa wartość całej modernizacji została oszacowana na ponad 261 mln CZK.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były dwa główne zakresy prac objęte zamówieniem na modernizację tramwajów w Pradze?
  2. Która firma wygrała przetarg i jaki model tramwaju będzie modernizować?
  3. Dlaczego zamówienie zostało udzielone bez ponownej procedury konkurencyjnej?
Tatra T3 w Pradze
Tatra T3 w Pradze/foto: DPP

Modernizacja tramwajów T3CS do standardu T3R.PLF

Przedmiotem zamówienia była modernizacja pojazdów szynowych w dwóch zakresach:

Przebudowa tramwajów typu T3CS – czyli klasycznych, starszych modeli – do nowocześniejszego wariantu T3R.PLF z niskopodłogowym członem środkowym.

Demontaż i przygotowanie członów skrajnych tramwajów KT8D5 – do dalszej modernizacji.

Celem jest zarówno poprawa funkcjonalności taboru, jak i jego dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Wszystkie prace będą prowadzone w granicach administracyjnych miasta Pragi (region NUTS CZ010).

Szczegóły przetargu i umowy

Zamówienie miało charakter usługi w zakresie napraw i konserwacji pojazdów szynowych, klasyfikowane pod kodem CPV 50100000. Postępowanie prowadzono w trybie przetargu otwartego zgodnie z czeską ustawą o zamówieniach publicznych oraz dyrektywą 2014/25/UE.

Zamówienie zostało podzielone na części. W części 1, obejmującej kompletację tramwajów T3R.PLF, szacunkowa wartość wynosiła 223,2 mln CZK netto, a przewidywany okres obowiązywania umowy ramowej to 6 lat – od 13 kwietnia 2022 r. do 13 kwietnia 2028 r.

Zamówienie udzielono bez zastosowania ponownej konkurencji, co oznacza, że po podpisaniu umowy ramowej konkretne zamówienia będą składane bez dodatkowych przetargów.

Zwycięzca – PRAGOIMEX a.s.

Jedyną i zarazem zwycięską ofertę w ramach części 1 złożyła firma PRAGOIMEX a.s. – znany czeski producent i modernizator taboru szynowego, z siedzibą w praskiej dzielnicy Libeň. Spółka ta specjalizuje się w unowocześnianiu tramwajów typu T3, dostarczając różne warianty pojazdów niskopodłogowych, m.in. VarioLF czy EVO.

Oferta PRAGOIMEX została oceniona wyłącznie pod kątem najniższej ceny – nie przewidziano dodatkowych kryteriów jakościowych.

Umowa już podpisana

Choć postępowanie przetargowe zostało rozstrzygnięte już w marcu 2022 roku, to sama umowa została podpisana dopiero 30 czerwca 2025 r.. Przyczyną mogły być kwestie proceduralne lub wewnętrzne decyzje zamawiającego dotyczące harmonogramu inwestycji.

Praska flota tramwajowa stawia na modernizację

Zlecenie DPP wpisuje się w szerszą politykę modernizacji taboru tramwajowego w Pradze. Miasto sukcesywnie unowocześnia wysłużone jednostki, unikając tym samym kosztownych zakupów zupełnie nowych pojazdów. Dzięki takim inwestycjom stolica Czech utrzymuje wysoki poziom usług transportu publicznego przy jednoczesnym racjonalnym zarządzaniu budżetem.

Komentarze