Nowe warunki techniczne budynków. Jest dobra informacja dla rowerzystów
W opublikowanym właśnie projekcie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii dotyczącym warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, pojawiają się zapisy istotne także z perspektywy rowerzystów – zwłaszcza użytkowników rowerów elektrycznych.
Rozporządzenie ma wejść w życie 20 września 2026 r., jednak część przepisów – w tym te wymagające zmian projektowych i dostosowań technicznych – zacznie obowiązywać dopiero z dniem 31 grudnia 2026 r. lub nawet 31 grudnia 2029 r.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy mają obowiązywać nowe przepisy o obowiązkowej infrastrukturze do ładowania rowerów elektrycznych?
- Gdzie będą musieli zapewnić ładowanie rowerów elektrycznych inwestorzy nowych budynków?
- Jaką barierę dla użytkowników e-bike’ów ma pomóc zlikwidować nowe rozporządzenie?
Co się zmieni dla rowerzystów?
Najważniejsza zmiana to formalne wprowadzenie wymogu instalacji punktów ładowania rowerów elektrycznych w nowych budynkach. To oznacza, że inwestorzy, projektując nowe osiedla mieszkaniowe, biurowce czy obiekty użyteczności publicznej, będą musieli uwzględniać infrastrukturę umożliwiającą ładowanie e-bike’ów – podobnie jak obecnie w przypadku samochodów elektrycznych.
Dla rowerzystów oznacza to w praktyce:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- większą dostępność stacji ładowania rowerów elektrycznych, szczególnie w garażach podziemnych, na dziedzińcach osiedli czy przy wejściach do budynków publicznych;
- potencjalny wzrost liczby użytkowników rowerów elektrycznych, dzięki eliminacji jednej z głównych barier – braku infrastruktury do ich ładowania;
- możliwość przechowywania i ładowania roweru w bezpiecznym miejscu, zamiast np. na klatce schodowej czy w piwnicy bez gniazdka.
To ważny krok w stronę pełniejszej integracji roweru – w tym elektrycznego – z codziennym systemem mobilności i wsparcia zrównoważonego transportu w miastach.
Od kiedy nowe zasady?
Rozporządzenie ma wejść w życie 20 września 2026 r., jednak część przepisów – w tym te wymagające zmian projektowych i dostosowań technicznych – zacznie obowiązywać dopiero z dniem 31 grudnia 2026 r. lub nawet 31 grudnia 2029 r.
Daje to czas na przystosowanie się zarówno inwestorom, jak i producentom infrastruktury. Warto jednak, by już teraz branża budowlana zaczęła uwzględniać te wytyczne w nowych projektach, zwłaszcza że rower elektryczny staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu miejskiego i podmiejskiego.
Komentarze