Londyn: będzie rozbudowa lotniska Heathrow
infotrans
20.01.2009 16:55
0 Komentarzy
Londyn: będzie rozbudowa lotniska Heathrow
Mimo sprzeciwu ze strony lobby, złożonego z obrońców środowiska, okolicznych mieszkańców, posłów Izby Gmin, a także zastrzeżeń niektórych członków gabinetu, rząd brytyjski zaaprobował w czwartek, 15.01, kontrowersyjny plan rozbudowy londyńskiego lotniska Heathrow.
Ten najruchliwszy w Europie pod względem ruchu pasażerskiego port lotniczy, obsługujący 65 mln pasażerów rocznie, ma otrzymać trzeci pas lądowo-startowy, równoległy do dwóch już istniejących. Decyzję, nad którą rząd brytyjski zastanawiał się od grudnia 2003 roku, formalnie ogłosił w Izbie Gmin minister ds. transportu Geoff Hoon, nazywając rozbudowę \’najlepszym sposobem zwiększenia efektywnego wykorzystania potencjału lotniska\’. Jednak na wyciszenie kontrowersji wokół projektu bynajmniej się nie zanosi. Konserwatywna minister ds. transportu w gabinecie cieni Theresa Villiers powiedziała posłom, iż \’decyzja rządu będzie miała niszczycielski wpływ na środowisko naturalne i jakość życia Brytyjczyków\’. Dla uciszenia krytyków rząd zaproponował budowę superszybkiego połączenia kolejowego, łączącego Heathrow ze Szkocją, które usunie potrzebę dojazdów samochodami, oraz ścisłą kontrolę limitów zanieczyszczeń generowanych przez działanie nowego pasa. Zwolennikami trzeciego pasa są przewoźnicy lotniczy i związki zawodowe, które w rozbudowie lotniska widzą szansę na zwiększenie udziału Wielkiej Brytanii w międzynarodowym rynku przewozowym i nowe miejsca pracy. Opozycyjna partia konserwatywna nazywa projekt \’katastrofą dla środowiska naturalnego\’. Inna opozycyjna partia – liberałowie, chcą, by rząd inwestował w rozbudowę sieci nowoczesnych połączeń kolejowych, tak jak robią Francuzi i Niemcy. Obrońcy środowiska sądzą, że w świetle rozbudowy lotniska rządowe plany redukcji emisji CO2 są nierealne. Planom rozbudowy przeciwnych jest też 49 posłów rządzącej Partii Pracy i część prasy, która nazywa projekt \’pasem startowym do nikąd\’.
Przeciwnicy projektu wskazują na spadek popytu na podróże lotnicze, a także na niecelowość rozbudowy potencjału Heathrow, gdy obecny jest wykorzystany w 99 proc., a popyt na podróże lotnicze spada. Opozycja domaga się od rządu, by poddał sprawę pod głosowanie parlamentu, a w przypadku odmowy grozi przeprowadzeniem głosowania nieformalnego. Lobby przeciwników projektu, do którego należą milionerzy zamieszkujący w dzielnicach, które ucierpią na skutek dodatkowego hałasu i zanieczyszczeń, forsuje projekt alternatywny – rozbudowy podlondyńskich lotnisk w Stansted, Luton i Gatwick i pozostawienia Heathrow głównie dla pasażerów klasy biznes. Przeciwnicy rozbudowy lotniska zapowiedzieli zaskarżenie decyzji rządu w drodze nadzoru sądowego. Zakupili nawet grunty, na których miałby powstać trzeci pas, by opóźnić realizację inwestycji. Budowa trzeciego pasa na Heathrow, który miałby zostać oddany do użytku w latach 2019-2020, do 2030 roku zwiększy potencjał Heathrow do 702 tys. lotów rocznie w obie strony z 480 tys. obecnie. Projekt, którego realizacja kosztować ma 9 mld funtów, zakłada wyburzenie około 700 prywatnych domów we wsi Sipson i stworzenie 65 tys. nowych miejsc pracy. Link do źródła: http://londyn.gazeta.pl/londyn/1,79739,6164463,Rzad_poparl_rozbudowe_lotniska_Heathrow.html.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Koniec biletów KMK w mPay. Krakowski ZTP zrywa współpracę z operatorem
Pasażerza darmo
23.07.2025
Lublin z wakacyjnym rozkładem transportu publicznego na Lato 2025
Pasażerza darmo
29.06.2025
Kraków: Wakacyjny rozkład transportu publicznego plus linie rekreacyjne
Pasażerza darmo
27.06.2025
Wakacyjne rozkłady jazdy od Transport GZM plus turystyczne linie sezonowe
Pasażerza darmo
26.06.2025
Od 28 czerwca Warszawski Transport Publiczny ma wakacje. Co się zmieni?
Pasażerza darmo
25.06.2025
Gdynia: 28 czerwca startuje sezon letni 2025 w komunikacji miejskiej
Pasażerza darmo
19.06.2025
Warszawski Transport Publiczny w Boże Ciało 2025 i długi weekend
Pasażerza darmo
17.06.2025
MZK Bielsko-Biała z dynamicznymi rozkładami jazdy w Google Maps
Pasażerza darmo
09.06.2025
Więcej z Działu Prawo
MZK Opole ostrzega przed oszustami oferującymi darmowe bilety
Prawoza darmo
18.06.2025
Kraków ze Strefą Czystego Transportu. I to już od stycznia 2026 roku
Prawoza darmo
12.06.2025
MI: Marszałkowie z nową rolą w noweli Funduszu Autobusowego (FRPA)
Prawoza darmo
28.02.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
MPK Łódź walczy z plastikiem. Kierowcy i motorniczowie dostaną bidony
Przewoźnicyza darmo
02.04.2025
Komentarze