Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne elektryczne zespoły trakcyjne X’trapolis trafią do Kolei Irlandzkich

inforail
26.12.2025 14:30
0 Komentarzy

Alstom podpisał umowę o wartości 160 mln euro na dostawę kolejnych 100 energooszczędnych pociągów elektrycznych (EMU) dla Kolei Irlandzkich.

Kontrakt jest elementem programu inwestycyjnego w Irlandii, którego łączna wartość wynosi blisko 174 mln euro. Dodatkowe pięciowagonowe elektryczne zespoły trakcyjne X’trapolis™ w pełni zastąpią pierwotną flotę eksploatowaną od uruchomienia sieci Dublin Area Rapid Transit (DART) w 1984 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne parametry techniczne pięciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych X’trapolis?
  2. Na jakich liniach i w jakich systemach zasilania eksploatowane są pociągi X’trapolis?
  3. Jakie rozwiązania zastosowano w pięciowagonowych zespołach X’trapolis, aby zwiększyć komfort pasażerów i efektywność eksploatacji?

Kolejne zamówienia

Umowa jest kontynuacją dwóch poprzednich zamówień i zwiększa łączną wartość inwestycji do około 670 mln euro. Nowe zamówienie zastąpi dotychczasowy tabor klasy 8100 – obsługujący głównie linię przybrzeżną z Greystones do Malahide i Howth – zwiększając liczbę zamówionych wagonów dla DART+ do 285, w tym 57 pięciowagonowych pociągów X’trapolis.

Pierwsze zamówienie obejmowało 95 nowych wagonów DART, które zostaną wprowadzone do eksploatacji głównie na popularnej linii z Dublina do Drogheda od pierwszej połowy 2027 r. Drugie zamówienie na 90 wagonów DART zostanie wprowadzone do eksploatacji w 2028 r. Kontrakt obejmuje również kompleksowe usługi utrzymania taboru przez 10 lat. Z kolei trzecie zamówienie, obok dostawy nowych jednostek, przewiduje wsparcie serwisowe przez 15 lat.

Wszystkie trzy zamówienia stanowią część umowy ramowej, która przewiduje dostawę do 750 wagonów elektrycznych (EMU) i akumulatorowo-elektrycznych (BEMU) w ciągu dziesięciu lat. Ponadto 155 z 185 wagonów z dwóch pierwszych zamówień będą stanowić wagony BEMU, z infrastrukturą ładowania – również dostarczoną przez Alstom – zlokalizowaną na stacji w Droghedzie.

Nowa flota zamówionych pojazdów będzie składać się z pięciowagonowych składów X’trapolis o długości porównywalnej do obecnych czterowagonowych pociągów DART. Zapewnią one dużą pojemność i szerokie przejścia między wagonami, co umożliwi pasażerom swobodne przemieszczanie się na całej długości pociągu, tworząc bardziej przestronne warunki oraz zwiększając bezpieczeństwo. Dziesięciowagonowy skład X’trapolis, złożony z dwóch połączonych pięciowagonowych jednostek, będzie największym pociągiem obsługiwanym na obecnej infrastrukturze i pomieści co najmniej 1 100 pasażerów.

Pojazdy dla Kolei Irlandzkich są w pełni produkowane w zakładzie Alstom w Chorzowie, jednej z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk Alstom na świecie. Zakład jest także częścią globalnego centrum kompetencyjnego Alstom w zakresie produkcji i inżynierii. Projektowane i produkowane są w nim nowoczesne wagony metra, tramwaje oraz pociągi regionalne, eksploatowane na całym świecie – od Holandii, Niemiec, Włoch i Francji, po Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabię Saudyjską. Zakład jest odpowiedzialny również za produkcję 42 pojazdów Coradia Max™ w ramach rekordowego kontraktu na dostawę piętrowych pociągów dla PKP Intercity.

Komentarze