Škoda Group wprowadza do Estonii nowy elektryczny pociąg. Wiemy kiedy ruszą pierwsze jednostki
W Tallinnie zaprezentowano pierwszy z nowej serii elektrycznych pociągów dostarczonych dla estońskiego przewoźnika AS Eesti Liinirongid (Elron).
Łącznie szesnaście nowoczesnych jednostek – jedenaście dalekobieżnych i pięć podmiejskich – będzie obsługiwać połączenia w rejonie stolicy oraz na nowo zelektryfikowanych liniach w całym kraju. Pierwszy skład wejdzie do regularnej eksploatacji 15 grudnia, natomiast publiczna prezentacja odbyła się 29 listopada.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze udogodnienia dla pasażerów oferują nowe elektryczne pociągi Škoda Group dostarczone dla Elronu?
- W jaki sposób nowe jednostki zostały dostosowane do specyfiki estońskiej sieci kolejowej i warunków eksploatacji?
- Jakie znaczenie dla rozwoju transportu publicznego w Estonii ma dostawa 16 nowych pociągów oraz rosnąca liczba pasażerów kolei?
Nowy rozdział w estońskiej kolei
Przedstawiciele Škoda Group podkreślają, że nowe pociągi stanowią ważny krok w rozwoju transportu publicznego w krajach bałtyckich.
– Nowy rozdział w estońskim transporcie kolejowym został otwarty. Elektryczne pociągi Škoda Group prezentują nasze możliwości technologiczne i szerokie doświadczenie, które wykorzystujemy w projektach na całym świecie – powiedział Tomáš Ignačák, wiceprzewodniczący Rady Dyrektorów Škoda Group.
Jak dodał, wszystkie zamówione jednostki są już wyprodukowane, przeszły certyfikację na estońskich torach i sukcesywnie będą wdrażane do służby.
Według Lauri Betlema, prezesa zarządu Elronu, liczba pasażerów kolei w Estonii w ciągu ostatnich 12 lat podwoiła się, osiągając 8 milionów rocznie. Wzrost popularności kolei wymagał zwiększenia zdolności przewozowych oraz poprawy komfortu podróży.
– Pasażerowie bardzo pozytywnie ocenili nowe pociągi podczas przejazdu testowego 29 listopada – podkreślił Betlem.
Pociągi dostosowane do estońskich warunków
Nowe jednostki bazują na znanym modelu RegioPanter, jednak zostały w pełni przystosowane do specyfiki estońskiej sieci kolejowej. Obejmują m.in.:
- szeroki rozstaw szyn 1520 mm,
- dwusystemowy układ zasilania 3 kV DC / 25 kV 50 Hz AC,
- długość około 85 metrów,
- klimatyzację, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi, gniazdka i porty USB,
- przestrzenie dla osób o ograniczonej mobilności, rodziców z wózkami i rowerzystów,
- możliwość elastycznej aranżacji wnętrza zależnie od sezonu, np. zwiększone miejsca na rowery latem 251204 PR Škoda Group launches ….
W uroczystej prezentacji uczestniczył również ambasador Czech w Estonii, Zdeněk Beránek, który podkreślił znaczenie projektu dla relacji gospodarczych między państwami oraz dla rozwoju zrównoważonego transportu w regionie.
Kontrakt na 147 mln euro i strategiczne znaczenie projektu
Wartość umowy między Elronem a Škoda Group wynosi około 147 mln euro. Producent wskazuje, że jego pojazdy są już obecne we wszystkich krajach bałtyckich — tysiące pasażerów korzystają z tramwajów i trolejbusów Škody w Rydze oraz Wilnie, a obecnie trwają prace nad nowymi trolejbusami dla Tallinna.
Škoda Group to jeden z najstarszych europejskich producentów taboru – firma wywodzi się z zakładów założonych w 1859 roku. Obecnie zatrudnia około 10 tys. pracowników i w 2024 roku osiągnęła 1,36 mld euro przychodu.
Elron – rosnący przewoźnik w dynamicznie rozwijającym się kraju
Elron, którego właścicielem jest Republika Estonii, w 2024 roku przewiózł 7,93 mln pasażerów. Dzięki nowym pociągom przewoźnik planuje dalszy wzrost liczby podróżnych oraz poprawę dostępności transportu kolejowego na całym terytorium kraju
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok






Komentarze