Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słabe oznaczenie miejsc specjalnych w Warszawskim Transporcie Publicznym? Radni mają pomysł

infotrans
04.12.2025 13:13
0 Komentarzy

Grupa stołecznych radnych chce dodatkowego oznaczenia siedzisk dla osób uprzywilejowanych w taborze Warszawskiego Transportu Publicznego.

Proponują inny kolor siedzeń bądź wyhaftowany na nich piktogram. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie odpowiada, że miejsca uprzywilejowane stołecznej komunikacji miejskiej są już wyróżnione.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiego typu dodatkowe oznaczenia miejsc uprzywilejowanych proponują warszawscy radni?
  2. W jaki sposób ZTM obecnie wyróżnia miejsca uprzywilejowane w stołecznym taborze?
  3. Dlaczego – według ZTM – oznaczenia bezpośrednio na tapicerce siedzeń nie sprawdziłyby się w praktyce?
Warszawscy radni chcą dodatkowego oznaczenia siedzisk dla osób uprzywilejowanych w komunikacji miejskiej / fot. WTP
Warszawscy radni chcą dodatkowego oznaczenia siedzisk dla osób uprzywilejowanych w komunikacji miejskiej / fot. WTP

Widoczne czy niewidoczne?

Radni KO napisali do prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego w sprawie dodatkowego oznaczenia miejsc uprzywilejowanych w komunikacji miejskiej.

„Dziś, zgodnie z obowiązującymi regulacjami, miejsca uprzywilejowane są oznaczone odpowiednimi piktogramami. Ale nie zawsze są one widoczne dla samych zainteresowanych” – wskazali radni.

Zaproponowali rozważenie w środkach komunikacji miejskiej instalacji foteli z inną tapicerką/kolorem z nadrukowanym bądź wyhaftowanym piktogramem odróżniającym miejsca uprzywilejowane od pozostałych siedzisk.

Podają przykład Katowic, gdzie takie siedzenia w miejskich autobusach różnią się wyraźnie kolorem tapicerki i dużymi wyhaftowanymi piktogramami.

Warszawscy radni chcą dodatkowego oznaczenia siedzisk dla osób uprzywilejowanych w komunikacji miejskiej / fot. WTP
Warszawscy radni chcą dodatkowego oznaczenia siedzisk dla osób uprzywilejowanych w komunikacji miejskiej / fot. WTP

Zdaniem ZTM

Rzecznik ZTM Tomasz Kunert wyjaśnił, że miejsca uprzywilejowane stołecznej komunikacji miejskiej są wyróżnione – korpus siedzenia czyli plastikowa obudowa są w kolorze żółtym, podczas gdy standardowo jest to szary.

– Takie wyróżnienie pojawia się stopniowo od 2023 roku, w miarę wprowadzania do ruchu nowych pojazdów – od tamtego roku wymagamy w postępowaniach przetargowych na obsługę linii oraz przy zakupach taboru przez operatorów i ZTM takiego wyróżnienia. Oczywiście standardowo w pobliżu takich miejsce są także odpowiednie naklejki z piktogramami – dodał.

Przekazał, że ZTM rozważał także oznaczenie na samym siedzisku, ale nie zdecydował się to – pokrycia siedzeń są wykonywane ze sztucznej skóry i przetłoczenie (odciśnięcie) jakiegoś oznaczenia czy jego namalowanie, przy tak intensywnej eksploatacji jak w autobusie miejskim, są nietrwałe – szybko się wycierają i przestają być widoczne.

– A poza tym, jak ktoś nieuprawniony usiądzie na takim miejscu to i tak swoją osobą zasłoni oznaczenie – dodał.

Pod listem do prezydenta Warszawy podpisali się radni: Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska, Marcin Kluś, Michał Matejka, Sławomir Potapowicz, Piotr Wertenstein-Żuławski. (PAP)

Warszawscy radni chcą dodatkowego oznaczenia siedzisk jak w Transport GZM / fot. ZTM
Warszawscy radni chcą dodatkowego oznaczenia siedzisk jak w Transport GZM / fot. ZTM

Komentarze