Škoda Group dostarczy do Sztokholmu do 31 nowych pojazdów dla kolei Saltsjöbanan
Grupa Škoda wygrała przetarg na dostawę zupełnie nowego typu taboru kolejowego dla Regionu Sztokholm. Nowe pojazdy będą obsługiwać linię Saltsjöbanan, łączącą stolicę Szwecji z nadmorską miejscowością Saltsjöbaden w gminie Nacka. Operatorem linii jest stołeczna spółka transportowa Storstockholms Lokaltrafik (SL).
Zgodnie z podpisanym kontraktem, zamówienie podstawowe obejmuje 16 dwuczłonowych jednostek, a opcja pozwala na zamówienie kolejnych 15 pojazdów. Łączna wartość kontraktu – obejmująca opcję, części zamienne i szkolenia maszynistów – przekracza 230 milionów euro.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie ma dla Škoda Group kontrakt na dostawę nowych pojazdów dla linii Saltsjöbanan w Sztokholmie?
- W jaki sposób nowe pociągi poprawią komfort i efektywność podróży mieszkańców regionu Sztokholmu?
- Jakie doświadczenie i zaplecze technologiczne pozwalają Škoda Group umacniać pozycję na rynku nordyckim?
Nowy typ pojazdu dla szwedzkiej stolicy
Prezes regionu zachodniego i północnego w Škoda Group, Jan Harder, podkreślił, że projekt ma dla firmy strategiczne znaczenie:
„Tworzymy zupełnie nowy typ pojazdu dla lekkiej kolei, który zapewni większy komfort, prędkość i elastyczność – to kluczowe cechy nowoczesnej mobilności miejskiej. To kolejny z naszych strategicznych projektów, dzięki któremu chcemy wzmocnić pozycję Grupy Škoda w regionie nordyckim i wejść na nowy rynek dla naszego taboru. Cieszymy się, że dostawy dla Regionu Sztokholm sprawią, iż codzienne podróże między stolicą Szwecji a jej przedmieściami staną się bardziej komfortowe i nowoczesne” – powiedział Harder.
Nowoczesność i ekologia w jednym
Każdy pojazd będzie się składał z dwóch członów o długości 36 metrów i będzie zasilany prądem stałym 750/1500 V DC. Wszystkie wózki będą napędzane, a pojemność zestawu dwuczłonowego wyniesie około 250 pasażerów, w tym 94 miejsca siedzące.
Podczas godzin szczytu operator będzie mógł łączyć do trzech jednostek w jeden skład, aby zwiększyć pojemność. Zadbano również o aspekt ekologiczny – pojazdy zostaną wyposażone w przyjazny dla środowiska system klimatyzacji oparty na czystym propanie (R290).
Skandynawski know-how i dostawy od 2029 roku
W projekcie uczestniczyć będą inżynierowie z Czech oraz z fińskiej spółki zależnej Grupy Škoda, posiadający bogate doświadczenie w projektowaniu pojazdów przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach klimatycznych Północy.
Pierwsze pojazdy mają zostać dostarczone w 2029 roku, a rozpoczęcie eksploatacji planowane jest na przełomie 2029 i 2030 roku.
Silna pozycja Škoda Group w regionie nordyckim
Grupa Škoda ma już ugruntowaną pozycję w krajach nordyckich. Posiada zakład produkcyjny w Otanmäki (Finlandia) oraz biura w Helsinkach, Oulu, Tampere i Sztokholmie.
Dotychczas wyprodukowała lub produkuje około 180 tramwajów dla Helsinek i Tampere oraz ponad 300 dwupoziomowych wagonów pasażerskich dla fińskiego operatora kolejowego VR – w tym wagony siedzące, restauracyjne, sypialne i wielofunkcyjne.
W Szwecji sprzęt elektryczny Škody jest wykorzystywany w trolejbusach w Landskronie, a w Göteborgu spółka realizuje modernizację 79 tramwajów M31, które po przebudowie będą mogły służyć miastu przez kolejną dekadę.
Škoda Group – 165 lat tradycji inżynieryjnej
Grupa Škoda jest producentem kompleksowych rozwiązań transportowych, oferującym nowoczesne pojazdy spełniające najnowsze europejskie standardy. Firma, będąca kontynuatorem tradycji zakładów mechanicznych założonych w 1859 roku przez hrabiego Wallensteina, działa nieprzerwanie od ponad 165 lat.
W jej portfolio znajdują się tramwaje niskopodłogowe, elektryczne zespoły trakcyjne, składy metra, autobusy i trolejbusy elektryczne oraz systemy napędowe i sterowania dla transportu publicznego.
Obecnie Škoda Group zatrudnia 10 000 pracowników w kilku zakładach produkcyjnych w Czechach, Finlandii i Turcji, a także prowadzi działalność biznesową w Niemczech, Włoszech, Austrii, Belgii, Polsce, na Węgrzech i w Ukrainie.
W 2024 roku Grupa osiągnęła przychody w wysokości 1,36 miliarda euro oraz EBITDA na poziomie 62 milionów euro.
Firma należy do PPF Group, międzynarodowego holdingu rodzinnego działającego w 25 krajach Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz Afryki Południowej. Grupa PPF, zarządzająca aktywami o wartości 41,7 miliarda euro, zatrudnia na całym świecie 45 tysięcy osób.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze