Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pociągi wodorowe dla Sycylii

inforail
09.10.2025 11:30
0 Komentarzy

Firma Stadler podpisała swój pierwszy kontrakt z włoską spółką Ferrovia Circumetnea (FCE) na zaprojektowanie i dostawę dwóch wąskotorowych pociągów z napędem wodorowym, które będą kursować u podnóża wulkanu Etna na Sycylii.

To kolejny krok w kierunku dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech oraz wzmocnienie obecności szwajcarskiego producenta na włoskim rynku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju ekologicznego transportu kolejowego we Włoszech ma kontrakt Stadlera z Ferrovia Circumetnea?
  2. Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowano w nowych wąskotorowych pociągach wodorowych Stadlera?
  3. Na jakiej trasie będą kursować pierwsze wodorowe pociągi na Sycylii i jakie korzyści przyniosą pasażerom oraz środowisku?

Wodorowa rewolucja na Sycylii

Podpisanie umowy ogłoszono podczas targów EXPO Ferroviaria w Mediolanie – najważniejszego wydarzenia branży kolejowej we Włoszech. Kontrakt obejmuje projekt, budowę i dostawę dwóch pociągów wodorowych, a także pięcioletni pakiet pełnej obsługi technicznej i dostaw części zamiennych.

Porozumienie przewiduje również możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 13 pojazdów, co oznacza, że projekt może w przyszłości objąć nawet 15 jednostek.

„Z ogromną satysfakcją realizujemy projekt pierwszych wąskotorowych pociągów wodorowych dla Sycylii. Pojazdy zamówione przez FCE przyczynią się do dekarbonizacji włoskiego transportu kolejowego i umocnią obecność Stadlera we Włoszech. Dziękujemy FCE za zaufanie i współpracę w ramach Italian Green Technology Team” – powiedział Maurizio Oberti, dyrektor sprzedaży i marketingu Stadler Italia.

Podpisanie umowy na dostawę pociągów dla Sycylii
Podpisanie umowy na dostawę pociągów dla Sycylii/foto: Stadler

Nowoczesne i ekologiczne pojazdy

Nowe pociągi wodorowe zostaną zaprojektowane i zbudowane w siedzibie Stadlera w Bussnang, w szwajcarskim kantonie Thurgau. Każdy zestaw będzie się składał z dwóch wagonów pasażerskich oraz centralnego modułu „Power Pack”, w którym znajdą się ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru.

Każdy pojazd będzie mógł przewieźć 147 pasażerów, w tym 87 osób na miejscach siedzących. Projekt uwzględnia potrzeby osób o ograniczonej mobilności – zastosowano niskopodłogowe wejścia, toaletę przystosowaną dla PRM oraz miejsca na rowery i wózki dziecięce.

Dzięki niskiej masie osiowej (poniżej 11 ton na oś) pociągi będą mogły poruszać się po całej sieci wąskotorowej obsługiwanej przez FCE, zapewniając bezpieczną eksploatację nawet na wymagających odcinkach.

Z myślą o trudnym terenie Etny

Trasa, na której będą kursować nowe pociągi, przebiega przez Park Przyrodniczy Etna i charakteryzuje się dużymi różnicami wysokości oraz stromymi podjazdami. Z tego względu konstruktorzy przywiązali szczególną wagę do systemu trakcyjnego – przetwornice statyczne i baterie trakcyjne umieszczono nad wózkami napędowymi, aby zapewnić optymalną przyczepność i wydajność w każdych warunkach pogodowych.

Pierwsze dwa składy zostaną skierowane na linię Paternò – Randazzo, biegnącą wokół Etny – jednej z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Europie.

Stadler liderem technologii wodorowej

Zamówienie dla Ferrovia Circumetnea zwiększa liczbę wąskotorowych pociągów wodorowych Stadlera dla Włoch do 19. Producent realizuje już dostawy dla:

  • ARST na Sardynii – 8 pojazdów,
  • FdC (Ferrovie della Calabria) – 9 pojazdów,
  • oraz teraz FCE na Sycylii – 2 pojazdy z możliwością rozszerzenia zamówienia.

To pierwsze na świecie wąskotorowe pociągi napędzane wodorem, opracowane specjalnie pod kątem pracy z ogniwami paliwowymi. Ich wprowadzenie stanowi istotny krok w stronę zielonej transformacji transportu kolejowego oraz redukcji emisji CO₂ w regionach o bogatej infrastrukturze wąskotorowej.

Ekologiczna przyszłość transportu

Nowe pociągi Stadlera dla Sycylii to symbol połączenia nowoczesnej technologii i zrównoważonego rozwoju. Dzięki zastosowaniu napędu wodorowego, pojazdy nie będą emitować spalin, a ich eksploatacja przyczyni się do ochrony unikatowego ekosystemu Parku Etna.

Projekt pokazuje, że transport kolejowy może być nie tylko efektywny, ale także całkowicie przyjazny środowisku, wpisując się w strategię neutralności klimatycznej Unii Europejskiej oraz cele włoskiego planu transformacji energetycznej.

Komentarze