ARP o wagonie pokazanym przez FPS: Poprawki są możliwe
Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2025 w Gdańsku H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych zaprezentowała nowy wagon, który ma być częścią dużego kontraktu realizowanego dla PKP Intercity.
Prezentacja wywołała jednak liczne kontrowersje i krytykę, zarówno ze strony pasażerów, jak i samego zamawiającego.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne zmiany i poprawki mają zostać wprowadzone w nowych wagonach produkowanych przez H. Cegielski dla PKP Intercity?
- Czy wprowadzenie poprawek wpłynie na harmonogram dostaw i koszt realizowanego kontraktu o wartości 4,9 mld zł?
- W jaki sposób Agencja Rozwoju Przemysłu planuje nadzorować projekt, aby zapewnić zgodność finalnych wagonów z oczekiwaniami PKP Intercity i pasażerów?
PKP Intercity: „Wagon nie spełnia naszych oczekiwań”
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak stanowczo zaznaczył w rozmowie z Radiem ZET, że „nie ma zgody na te wagony”. Krytycznie o zaprezentowanym pojeździe wypowiedziało się również PKP Intercity. W komunikacie przewoźnika podkreślono, że „pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom”.
Spółka oczekuje od producenta działań naprawczych. „Oczekujemy, że H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt. Liczymy, że producent dostarczy finalny produkt odpowiadający zarówno wymaganiom PKP Intercity, jak i oczekiwaniom pasażerów” – czytamy w oświadczeniu.
PKP Intercity przypomniało, że odbiór pierwszych wagonów – w tym bezprzedziałowych, wielofunkcyjnych COMBO – planowany jest na 2026 rok. Przewoźnik ma nadzieję, że czas ten zostanie wykorzystany na wprowadzenie niezbędnych zmian i poprawek.
ARP: harmonogram pozwala na poprawki
Agencja Rozwoju Przemysłu, która nadzoruje H. Cegielski – FPS, poinformowała, że harmonogram projektu pozwala na wprowadzenie korekt.
„FPS deklaruje pełną gotowość do wdrożenia ewentualnych zmian, które zostaną uzgodnione z PKP Intercity” – przekazała ARP.
Agencja podkreśliła, że wszelkie kwestie dotyczące ewentualnych modyfikacji kontraktu są przedmiotem uzgodnień między producentem a przewoźnikiem. ARP oczekuje, że będą one realizowane w sposób racjonalny i z poszanowaniem interesów obu stron.
Co istotne, projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem.
„Prace produkcyjne przebiegają planowo, a trwające uzgodnienia operacyjne nie mają wpływu na ogólny harmonogram dostaw” – poinformowała Agencja. Pierwsze wagony mają zostać przekazane PKP Intercity w 2026 roku.
Różnice w projekcie i standardach
ARP wyjaśniła, że zaprezentowany na targach wagon klasy drugiej został opracowany w ścisłej współpracy z PKP Intercity, natomiast wcześniejsze wizualizacje dotyczyły klasy pierwszej i miały charakter koncepcyjny. Różnice wynikają z odmiennych wymagań kontraktowych i standardów obowiązujących dla poszczególnych klas.
Kontrakt o wartości 4,9 mld zł i problemy w tle
Fabryka H. Cegielski realizuje dla PKP Intercity zamówienia modernizacyjne i produkcyjne o łącznej wartości 4,9 mld zł. Największe z nich obejmuje budowę 300 nowych wagonów, z których pierwsze mają zostać przekazane pasażerom w 2026 roku.
Na wizerunku spółki cieniem kładą się jednak wydarzenia z września. 9 września funkcjonariusze CBA zatrzymali prezesa H. Cegielski FPS Grzegorza K. w związku z zarzutami dotyczącymi żądania 900 tys. zł łapówki za realizację kontraktu na dostawę elementów do wagonów.
W odpowiedzi na te wydarzenia prezes ARP Bartłomiej Babuśka zapowiedział złożenie wniosku o objęcie Agencji tzw. tarczą antykorupcyjną.
ARP – wsparcie i nadzór
Agencja Rozwoju Przemysłu wspiera polskie przedsiębiorstwa poprzez finansowanie inwestycji i procesy restrukturyzacyjne. Posiada udziały w 76 spółkach, z czego w 51 ma pakiety większościowe. Działa m.in. w branżach: stoczniowej, kolejowej, metalowej, odlewniczej, a także w sektorze modernizacji i budowy maszyn.
Decyzje dotyczące przyszłości projektu wagonów dla PKP Intercity będą zależeć od efektów dialogu między przewoźnikiem a producentem. Zarówno PKP Intercity, jak i ARP podkreślają, że kluczowe jest dostarczenie pojazdów odpowiadających najwyższym standardom jakości i komfortu pasażerów.
Komentarze