Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słowackie koleje ZSSK kupują kolejne KISS-y od Stadlera. Powstaną w Siedlcach

inforail
11.09.2025 15:30
0 Komentarzy

Słowackie Koleje Państwowe (ZSSK) skorzystały z opcji zapisanej w kontrakcie z kwietnia 2025 roku i zamówiły dwa dodatkowe, dwupoziomowe pociągi elektryczne Stadler KISS.

Nowe jednostki mają zostać wprowadzone do eksploatacji w rozkładzie jazdy 2026/2027 na głównej linii łączącej Bratysławę i Żylinę. Zakup zostanie w większości sfinansowany ze środków europejskich w ramach Planu Odbudowy i Odporności (RRP).

Rozkład jazdy:

  1. Na jakiej trasie zostaną wprowadzone do eksploatacji nowe dwupoziomowe pociągi Stadler KISS dla ZSSK?
  2. Jakie udogodnienia i parametry techniczne będą charakteryzować nowe jednostki?
  3. Gdzie zostaną zaprojektowane i wyprodukowane pociągi zamówione przez słowackiego przewoźnika?

Cztery jednostki za 100 mln euro

Pierwsze dwa składy KISS ZSSK zamówiły w kwietniu 2025 roku. Łączna wartość całego projektu, obejmującego cztery pociągi, wynosi około 100 mln euro. Nowoczesne jednostki od Stadlera od ponad roku kursują już na trasach Bratysława – Nové Zámky oraz Bratysława – Trenčín/Púchov, gdzie cieszą się dużą niezawodnością i pozytywnymi opiniami pasażerów.

– Modernizacja transportu pasażerskiego to integralna część naszej wizji nowoczesnej, ekologicznej i zintegrowanej mobilności. Środki z Planu Odbudowy to narzędzie, które realnie wpływa na codzienne życie mieszkańców – podkreśla Denisa Žiláková, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Republiki Słowackiej.

KISS
KISS dla ZSSK

Nowoczesność i ekologia

Dwupoziomowe pociągi KISS zaoferują co najmniej 611 miejsc siedzących (582 w klasie pierwszej i drugiej oraz 29 składanych). Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h. Konstrukcja niskopodłogowa ułatwi wsiadanie i wysiadanie wszystkim pasażerom, także osobom o ograniczonej mobilności.

Nowe jednostki będą wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej – cyfrowe wyświetlacze i komunikaty głosowe. Zastosowane technologie mają poprawić komfort podróży, a jednocześnie zmniejszyć zużycie energii i emisję.

– Rozbudowa floty o kolejne jednostki Stadler KISS to ważny krok w realizacji naszej strategii. Sukcesywnie wprowadzamy nowoczesne pojazdy, dzięki czemu mamy jedną z najmłodszych flot kolejowych w Europie. Nowe pociągi zwiększą komfort podróży, jednocześnie ograniczając zużycie energii – zaznacza Peter Helexa, prezes ZSSK.

Projekt tworzony w Polsce i Czechach

Podobnie jak wcześniejsze dostawy, nowe jednostki zostaną zaprojektowane w biurze projektowym Stadler Praha, w którym pracuje ponad 250 inżynierów i projektantów. Produkcja odbędzie się w zakładach Stadler Polska w Siedlcach.

– Inwestycja w nowoczesne pociągi potwierdza konsekwentną strategię ZSSK i słowackiego Ministerstwa Transportu, zmierzającą do stworzenia nowoczesnego systemu kolejowego. Cieszymy się, że projekt dla słowackiego przewoźnika narodowego powstaje przy udziale Stadler Praha – podkreśla Zdeněk Majer, przewodniczący rady nadzorczej Stadler Praha.

Nowe pociągi KISS to kolejny krok w stronę ekologicznego, komfortowego i konkurencyjnego transportu kolejowego na Słowacji.

Komentarze