Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler: Plan produkcyjny w Siedlcach rozpisany na trzy lata

inforail
23.06.2025 08:30
0 Komentarzy

Zakład produkcyjny Stadler Polska w Siedlcach pracuje na pełnych obrotach, realizując szereg kontraktów na rynek krajowy i zagraniczny.

Największym obecnie zamówieniem siedleckiego zakładu jest kontrakt dla Kolei Mazowieckich na dostawy 64 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, realizowany w ramach umów podpisanych w ubiegłym i bieżącym roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania podejmuje Stadler Polska w Siedlcach, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu produkcyjnemu i realizować kontrakty krajowe oraz zagraniczne?
  2. Dla jakich zagranicznych klientów Stadler Polska produkuje pojazdy FLIRT i jakie technologie są w nich wykorzystywane?
  3. Jakie znaczenie ma polski rynek dla siedleckiego zakładu Stadler i ile pojazdów dostarczono dotychczas do krajowych przewoźników?
Radosław Banach
Radosław Banach / foto: Stadler

64 pojazdy dla Kolei Mazowieckich

– Pierwsze trzy pociągi są już w produkcji, na różnych etapach zaawansowania – informuje Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska. Intensywnie pracujemy nad realizacją tego projektu, aby dostarczyć naszemu klientowi 35 pojazdów w terminie, tj. do końca czerwca 2026 roku.

Dodatkowe hale i plan na trzy lata

Stadler Polska dostosowuje moce produkcyjne do rosnących potrzeb.

– Obecnie zakład ma bardzo wysokie obłożenie, tworzymy nowe miejsca pracy i zatrudniamy pracowników produkcyjnych, ale także inżynierów, zakupowców i innych specjalistów. Przy obecnej ilości zamówień musieliśmy także zwiększyć powierzchnię produkcyjną – tłumaczy Banach. Firma zorganizowała dodatkowe kilka tysięcy metrów kwadratowych w pobliżu zakładu, gdzie przeniosła część produkcji. W planach jest budowa kolejnej hali produkcyjnej, która powinna być gotowa już w 2026 roku.

Mimo napiętego harmonogramu produkcyjnego, firma nie wyklucza aktywności w kolejnych przetargach.

– Mamy plan produkcyjny rozpisany na trzy lata, więc wiemy, co mamy do zrobienia i co możemy jeszcze realizować. Analizujemy ogłaszane postępowania przetargowe i wszędzie tam, gdzie możemy zaoferować nasze pojazdy i usługi, składamy oferty i liczymy na kolejne zamówienia – zaznacza prezes.

Pojazdy na eksport

Poza produkcją dla polskiego klienta, firma realizuje projekty dla klientów zagranicznych, które stanowią obecnie około 75% portfela zamówień siedleckiej spółki. Dla litewskiego przewoźnika LTG Link produkuje pojazdy FLIRT – elektryczne i z napędem bateryjnym, do włoskiego regionu Doliny Aosty dostarcza kolejne FLIRTy. Ponadto produkuje pojazdy FLIRT przeznaczone do eksploatacji na szerokim torze dla klienta z Finlandii.

– Pierwszy pojazd z tego kontraktu został wysłany do klienta, drugi przechodzi testy w komorze klimatycznej w Wiedniu, a kolejne dwa niebawem trafią na testy typu. W ramach tego projektu w testach biorą udział aż cztery pojazdy, aby proces homologacji przebiegał jak najsprawniej – mówi prezes.

Wkrótce startuje też realizacja zamówienia dla Danii na 14 pojazdów bateryjnych dla lokalnego operatora Lokal Tog. Zakład rozpoczął także dostawy kolejnej serii pojazdów FLIRT do Słowenii.

Siedlecki zakład Stadler Polska realizuje także projekty tramwajowe. Trzy z nich to zamówienia na pojazdy z rodziny TINA – najnowszej platformy tramwajowej Stadlera realizowane dla klientów z Niemiec i Holandii. Ostatni to zamówienie miasta Sarajewa, dla którego spółka buduje pojazdy typu TANGO.

Fabryka Stadlera w Siedlcach
Fabryka Stadlera w Siedlcach

Polska głównym rynkiem. Już ponad 300 pojazdów

Mimo międzynarodowej ekspansji, Polska pozostaje głównym rynkiem dla zakładu w Siedlcach.

– Póki co Polska jest na pierwszym miejscu pod względem ilości dostarczonych pojazdów z Siedlec. Wyprodukowaliśmy już 238 pojazdów dla polskich klientów. Po zrealizowaniu zamówień dla Kolei Mazowieckich będzie ich ponad 300 – mówi Banach.

Szef Stadler Polska podkreśla, że mimo intensywnej pracy i licznych kontraktów, firma utrzymuje wysoką elastyczność produkcyjną i jest gotowa na kolejne zamówienia.

Komentarze