Tramwaje z Warszawy, Wrocławia i Poznania pojadą w Krakowie
W jubileuszowym roku, w którym MPK w Krakowie świętuje 150 lat komunikacji miejskiej 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się absolutnie wyjątkowo.
Będą na niej kursować nie tylko tramwaje z Krakowa, ale także wagony z trzech innych polskich miast, które na tegoroczny sezon wakacyjny trafiły do stolicy Małopolski z Poznania, Warszawy i po raz pierwszy z Wrocławia.
Rozkład jazdy:
- Jaką rolę pełnią zabytkowe tramwaje w systemie komunikacji miejskiej Krakowa?
- Które modele tramwajów uznawane są za najcenniejsze pod względem historycznym i dlaczego?
- W jaki sposób miasto dba o konserwację i eksponowanie historycznego taboru tramwajowego?
Wymiana wagonów
Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że dzięki wymianie wagonów z Poznaniem po raz pierwszy w 150-letniej historii krakowskiej komunikacji miejskiej wyjedzie na tory tramwaj elektryczny z XIX wieku. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Pierwsze tramwaje elektryczne wyjechały w Krakowie w XX wieku. Starsze, z poprzedniego stulecia, na krakowskich torach do tej pory nie jeździły.
Te atrakcje to efekt współpracy MPK w Krakowie, MPK w Poznaniu, Tramwajów Warszawskich oraz Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu, którzy wymienili się historycznymi wagonami ze swoich kolekcji. Pomysł takiej wymiany narodził się już cztery lata temu i rozpoczął od współpracy MPK w Krakowie i MPK w Poznaniu. Rok później do tego projektu dołączyła Warszawa, a w tym roku po raz pierwszy Wrocław. Właśnie w ten wyjątkowy sposób polskie miasta, w tym Kraków, chcą pokazać historię pojazdów komunikacji miejskiej.
MPK w Krakowie do innych miast w ramach wymiany wypożyczyło do Poznania skład SN4 i PN3, do Warszawy 102Na, a do Wrocławia Linke-Hofmann.
Z kolei na Krakowskiej Linii Muzealnej dzięki wymianie tramwajów pojadą nie tylko tramwaje z kolekcji krakowskiego przewoźnika, ale także tramwaje, które w przeszłości kursowały w Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu:
- poznański wagon Typ I z przyczepą Carl Weyer
Tramwaje Typ I wyprodukowane zostały w latach 1897 – 98. Było ich tylko 15. W latach 1923 – 1927 dwa wagony przebudowano na ciężarowe, w latach 1925 – 1927 dwa kolejne przeniesiono do taboru gospodarczego, pozostałe jedenaście przebudowano na doczepne, które kursowały do końca lat 60. ubiegłego wieku. Z kolei wagony typu Carl Weyer wyprodukowano dla Poznania w latach 1904 – 1911 w liczbie 37 sztuk w zakładach Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie. Ostatni wagon silnikowy tego typu wycofano z ruchu liniowego w Poznaniu w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku. Przejazd tym składem będzie niezwykle atrakcyjny nie tylko ze względu na nietypową budowę, ale także fakt, że to najstarsze tramwaje jakie do tej pory pojawiły się na Krakowskiej Linii Muzealnej.
- warszawski wagon K
W 1939 roku Warszawa zamówiła aż 60 takich tramwajów. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Wagon, który trafił do Krakowa pochodzi z 1940 roku.
- Wrocławski wagon 4N
Wagon został wyprodukowany w 1960 roku w Chorzowie. Jeździł we Wrocławiu do lat 90. XX wieku na linii, a później stał się wagonem gospodarczym na zajezdni Dąbie. W 2012 roku został odkupiony przez KSTM i ponownie przywrócony do ruchu pasażerskiego.
Każdy z tych wagonów pojawi się na trasie tegorocznej, 23. edycji Krakowskiej Linii Muzealnej, która rozpocznie się już w niedzielę 8 czerwca. Tego dnia wyjątkowo nie będzie kursować linia nr 0. Zabytkowe wagony pojadą na linii nr 40 z pętli Łagiewniki do Zajezdni Nowa Huta. Możemy zdradzić, że pojawią się na niej najstarsze tramwaje, którymi dysponuje MPK w Krakowie. Wagonami z Poznania, Warszawy i Wrocławia będzie się można przejechać 22 czerwca. Tegoroczna edycja KLM będzie ciekawa nie tylko ze względu na historyczne pojazdy, które się na niej pojawią, ale także ze względu na trasy i czas w jakich będą kursować. Po raz pierwszy zabytkowe pojazdy pojawią się na specjalnej linii w godzinach wieczornych i będą wozić pasażerów do 22.00. Niespodzianką będzie także to, że w ramach KLM jednego dnia zabytkowymi tramwajami i autobusami będzie można odwiedzić wszystkie pięć zajezdni MPK w Krakowie.
W ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej MPK w Krakowie zorganizuje dwie parady. Pierwsza autobusowa odbędzie się 29 czerwca. Parada tramwajowa została zaplanowana na 21 września i zakończy 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej.
Komentarze