Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda dostarczy na Słowację nawet 36 nowoczesnych pociągów bateryjnych

inforail
03.12.2025 17:15
0 Komentarzy

Škoda Group, wspólnie z partnerami ŽOS Trnava i Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), podpisała przełomowy kontrakt ramowy na dostawę nawet 36 dwuczłonowych pociągów bateryjnych (BEMU). Wartość umowy sięga niemal 332 mln euro, a projekt stanie się kluczowym elementem modernizacji słowackiego transportu regionalnego.

W pierwszym etapie ZSSK planuje zakup 16 pojazdów, natomiast pozostałe 20 może zostać zamówione w ramach opcji. Produkcja części taboru odbędzie się również na Słowacji, dzięki zaangażowaniu zakładu ŽOS Trnava.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla słowackiego transportu regionalnego przyniesie wdrożenie nowych pociągów bateryjnych Škody i w jaki sposób zastąpią one dotychczasowe składy spalinowe?
  2. Jakie parametry techniczne nowych jednostek BEMU – takie jak prędkość, zasięg bateryjny i wyposażenie – sprawiają, że będą one jednymi z najnowocześniejszych pojazdów we flocie ZSSK?
  3. W jaki sposób finansowanie z funduszy europejskich przyspieszy modernizację transportu kolejowego na Słowacji i jak wpłynie na redukcję emisji CO₂?

Nowy kierunek mobilności: szybka droga do transportu bezemisyjnego

Wiceprzewodniczący zarządu Škoda Group, Tomáš Ignačák, podkreśla, że pociągi bateryjne to najkrótsza droga do szybkiego wdrożenia ekologicznego transportu regionalnego na Słowacji. Jednostki BEMU łączą zalety klasycznych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz możliwość jazdy po liniach niezelektryfikowanych — bez konieczności kosztownej rozbudowy infrastruktury.

Jak dodaje Ignačák, pierwsze doświadczenia pokazują, że wdrożenie pociągów bateryjnych wpływa bezpośrednio na wzrost liczby pasażerów — niekiedy nawet o kilkadziesiąt procent.

Pociągi BEMU – nowy standard komfortu w ZSSK

Nowoczesne jednostki Škody staną się jednymi z najbardziej zaawansowanych pojazdów w taborze ZSSK. Jak zaznacza prezeska słowackiego przewoźnika, Ivana Piňosová, wdrożenie BEMU oznacza ogromny skok technologiczny:

  • ZSSK będzie pierwszym przewoźnikiem na Słowacji wdrażającym regionalne pociągi bateryjne,
  • nowe pojazdy zastąpią wysłużone spalinowe zespoły trakcyjne,
  • pasażerowie zyskają możliwość podróży bez konieczności przesiadek między odcinkami zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi.

BEMU zapewnią większy komfort podróży, a jednocześnie przyniosą lepsze warunki pracy dla kolejarzy.

Umowa na składy Skoda BEMU dla ZSSK
Umowa na składy Skoda BEMU dla ZSSK/foto: Skoda

Europejskie fundusze kluczem do inwestycji

Ważnym elementem projektu jest wykorzystanie środków unijnych. Jak podkreśla Denisa Žiláková, sekretarz stanu w słowackim Ministerstwie Transportu, finansowanie z funduszy europejskich pozwoli szybciej zmodernizować kolej regionalną, a jednocześnie wspiera zrównoważony rozwój. W ocenie Žilákovej nowe jednostki bateryjne:

  • zwiększą komfort pasażerów,
  • ograniczą emisję CO₂ o dziesiątki, a nawet setki milionów kilogramów rocznie,
  • usprawnią transport w regionach pozbawionych trakcji elektrycznej.

Obecnie Słowacja posiada około 3630 km linii kolejowych, z czego tylko 1585 km jest zelektryfikowanych — co czyni pojazdy BEMU szczególnie cennym rozwiązaniem.

Gdzie pojadą nowe pociągi?

ZSSK planuje wysłać pierwsze pociągi bateryjne na cztery trasy regionalne:

  • Kúty – Skalica na Slovensku,
  • Nové Zámky – Nitra,
  • Nitra – Trnava – Bratislava,
  • Myjava – Trenčín.

Dzięki temu możliwe będzie wycofanie części taboru spalinowego oraz poprawa oferty przewozowej w regionach o ograniczonej infrastrukturze elektrycznej.

Parametry techniczne: prędkość 160 km/h i 80 km zasięgu na baterii

Nowe BEMU będą oparte na sprawdzonej platformie Panter, wyposażonej w system baterii trakcyjnej. Jednostki osiągną:

  • do 160 km/h pod siecią trakcyjną,
  • do 120 km/h w trybie bateryjnym,
  • co najmniej 80 km zasięgu na trasach bez sieci.

Baterie będą ładowane zarówno podczas jazdy pod siecią, jak i na specjalnych punktach ładowania. Co więcej, odzyskiwanie energii z hamowania umożliwi zwiększenie efektywności eksploatacji.

Pociągi będą dwuczłonowe, z 157 miejscami siedzącymi, wyposażone w:

  • klimatyzację w przedziałach i kabinie maszynisty,
  • Wi-Fi,
  • gniazdka 230 V z portami USB,
  • niski próg wejściowy dla osób z ograniczoną mobilnością, rodziców z wózkami i rowerzystów,
  • nowoczesne systemy informacji pasażerskiej,
  • system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2.

Cicha praca jednostek ograniczy uciążliwość dla mieszkańców okolicznych miejscowości.

Ekologiczne korzyści na lata

Dzięki nowemu taborowi ZSSK stopniowo zmniejszy zużycie spalinowych pojazdów, co przyniesie ogromne korzyści ekologiczne. Wdrożenie pociągów bateryjnych pozwoli ograniczyć emisje o miliony kilogramów szkodliwych gazów rocznie, znacząco poprawiając jakość powietrza w regionach.

Škoda Group – europejski lider w transporcie publicznym

Škoda Group, z ponad 165-letnim doświadczeniem, jest jednym z największych producentów pojazdów transportu publicznego w Europie. Firma produkuje m.in. tramwaje niskopodłogowe, pociągi podmiejskie, składy metra, autobusy elektryczne, trolejbusy oraz systemy napędowe. Grupa zatrudnia 10 tys. pracowników i prowadzi działalność w wielu krajach Europy.

Nowa era transportu kolejowego na Słowacji

Podpisany kontrakt to strategiczny krok dla słowackiej kolei i nowy rozdział w historii czeskich pociągów bateryjnych, które po raz pierwszy trafią też na rynek zagraniczny. Wprowadzenie BEMU pozwoli:

  • unowocześnić transport regionalny,
  • zwiększyć atrakcyjność podróżowania koleją,
  • poprawić dostępność terenów pozbawionych trakcji elektrycznej,
  • osiągnąć ambitne cele ekologiczne kraju.

To jedno z najważniejszych kolejowych przedsięwzięć w regionie w ostatnich latach, wyznaczające kierunek rozwoju zrównoważonej mobilności w Europie Środkowej.

Komentarze